Työväenopiston opettajat kouluttautuivat senioriliikunnan erityiskysymyksiin!

Maaliskuussa työväenopiston opettajat kokoontuivat kehittymään senioriliikunnan ohjaamisessa ja kurssien sisällön suunnittelussa. Koulutuksen tarkoituksena oli lisätä osaamista senioriliikunnan erityiskysymyksissä eli tasapaino- ja voimaharjoittelussa. Työväenopiston liikunnan opettajia koulutti senioriliikunnan uusimpaan tieto-taitoon LitM, ammatillinen opettaja, senioriliikunnan ammattilainen Kristiina Koskelo.

Koulutuksessa käytiin läpi teoriaa ikääntymisen vaikutuksista tasapainoon sekä fysiologisia muutoksia, jotka vaikuttavat seniori-ikäisen liikuntakykyyn. Koulutuksessa pääpaino oli kuitenkin harjoituksissa, joilla voidaan harjoittaa tasapainoa ja voimaominaisuuksia. Erityisen kiinnostavaa oli havaintomotoristen tehtävien yhdistäminen liikkeeseen ja tasapainoharjoitteisiin.

Senioreille liikunnan merkitys jokapäiväisessä elämässä on korostunut. Liikunnan avulla seniorit ylläpitävät fyysisen kuntonsa lisäksi myös sosiaalisia suhteita. Aktiivinen elämäntapa, aivojen aktivoiminen, liikkuminen ryhmässä edesauttavat seniorin arjessa selviytymistä sekä nostavat yksilön elämänlaatua. Ja tiesitkö? Harrastamalla liikuntaa voi vaikuttaa myös kaatumistapaturmien ennaltaehkäisyyn!

Seniori-ikäisten liikkumista ja liikunnan terveyshyötyjä on viime vuosina tutkittu runsaasti. Suomessa UKK-Instituutti tuottaa hyvälaatuista tutkimustietoa liikunta-alan ammattilaisten käyttöön. Viime vuosina voimaharjoittelun merkitys senioreiden liikunnassa on osoitettu merkittävän tehokkaaksi harjoittelun muodoksi, kun liikunnan keinoin halutaan ylläpitää tasapainoa ja toimintakykyä.

UKK-Instituutin sivuilla raportoidaan, että UKK-instituutissa tehty Ikäihmisten liikuntatutkimus osoitti, että varsin toimintakykyisetkin iäkkäät henkilöt hyötyvät intensiivisestä ohjatusta harjoittelusta, joka parantaa tasapainoa, ketteryyttä ja alaraajojen lihasvoimaa ja stimuloi luustoa. Ohjattuihin liikuntaryhmiin osallistuminen on siis kiistatta hyödyllistä terveydelle eikä ainoastaan harjoitusjakson aikana vaan myös pitkällä tähtäimellä!

Senioreiden liikunnassa tulisi erityisesti kiinnittää huomiota liikunnan laatuun, jotta liikunta palvelisi ikääntyneiden terveyttä ja hyvinvointia mahdollisimman hyvin. Liikunnassa tulisi erityisesti huomioida ikääntymisen vaikutukset fyysisiin ominaisuuksiin. Ikääntyminen vaikuttaa myös kognitiivisiin toimintoihin, mikä osaltaan vaikuttaa siihen, että oppiminen on hitaampaa ja tehtävien / ongelmien ratkaisukyky voi olla haasteellista liikunnassakin. Toisaalta liikunta aktivoi kognitiivisia toimintoja ja edistää siten oppimista ja aivoterveyttä kokonaisvaltaisella tavalla. Liikkeen ja musiikin yhdistämisen on todettu stimuloivan aivoja aivan erityislaatuisella tavalla ja siksi musiikkiliikunta ja tanssi ovatkin mitä parasta aivojumppaa. Vaikeiden tai monimutkaisten tehtävien tekemistä ei tarvitse vältellä, mutta se on tehtävä harkiten ja turvallisesti. 

Ikääntyneen keho alkaa vähitellen haurastua eikä päivittäiset askareet välttämättä suju enää kuten aiemmin. Aistit, kehon hahmotus- ja hallinta heikkenevät ja kehon toiminta hidastuu. Liikunnalla voidaan hidastaa kaikkia ikääntymisen mukanaan tuomia vaikutuksia fyysiseen kuntoon. On hienoa, että esim. lihasmassaa ja voimaa voi hankkia lisää niin kauan kuin voimaharjoittelu onnistuu. Lihas vahvistuu niin kauan, kun se vaan saa happea ja ravinteita sekä oikeanlaista kuormitusta.

Ikääntymisen fyysisiä vaikutuksia joihin liikunnalla voidaan vaikuttaa positiivisesti

  • Lihasmassan ja voiman määrän vähenemisen hidastaminen. Lihaskuntoharjoittelun tärkeimmät lihasryhmät ovat reidet, pakarat ja sääret etenkin säären takaosan lihakset eli pohkeet. Näitä lihasryhmiä tarvitaan mm. tuolilta ylösnousuun sekä kävelyyn.
  • Sydän- ja verenkiertoelimistön kunnon ylläpito
  • Luumassan ylläpito
  • Nivelten liikelaajuuksien ylläpito – > arkiaskareiden onnistuminen säilyy. Esimerkiksi pukemiseen tarvitaan yllättävän paljon liikkuvuutta
  • Tasapainon ja motoristen toimintojen ylläpito yleensä
  • Kognitiivinen kyvykkyys
  • Liikunta kohentaa myös mielialaa

Työväenopistossa on runsaasti liikuntakursseja, jotka ovat suunnattu seniori-ikäisille. Liikuntakursseja on tarjolla lajien osalta laidasta laitaan. Tarjolla on tanssia, joogaa, vesiliikuntaa, tasapainoharjoittelua, kuntojumppaa, kuntosalicircuitia, senioreille suunnattua kuntonyrkkeilyä ja ihan uutena myös ulkoliikuntaa touko-kesäkuun aikana. Ulkona liikutaan sekä kävellen, että pallon perässä. Tutustu alkukesän kurssitarjontaan tästä. Ulkoliikuntaa tulee tarjolle myös kaudelle 2019-2020.

9.3.2019 vietettiin Lehtimäentien liikuntasalissa hauskoja hetkiä sennuliikunnan parissa. Osallistujat pitivät koulutusta merkittävänä oman ammattitaitonsa kehittämisen kannalta ja kokivat päivän inspiroivaksi ja tarpeelliseksi.

Jos senioriliikunnan kursseilla alkaa huivit heilumaan, niin tiedättepähän mistä se kaikki on lähtöisin!

Teksti ja kuvat Taina Avo, Espoon työväenopisto, Omnia, liikunnan suunnittelijaopettaja