
Espoon työväenopiston ja Omnian ammattiopiston välisessä yhteistyössä toteutetaan elokuussa markkinointikokeilu, jossa ammattiopiston liiketaloutta opiskelevat nuoret markkinoivat työväenopiston kursseja kauppakeskus Sellossa. Opiskelijat saavat hyväksiluettua yrittäjyysopintojansa osallistumalla kokeiluun.
Yhteistyö tuo opiskelijoille kaivattua vaihtelua opintoihin. ”On kiva välillä tehdä porukassa asioita. Yhdessä jaksaa keskittyä paremmin eikä tarvitse puurtaa yksin”, kokeiluun osallistuva Santeri sanoo. ”Päästään kokeilemaan jotain uutta ja testaamaan omaa luovuutta”, opiskelijat Lidia ja Yannick lisäävät.

Yhteistyössä saadaan kaksi kärpästä yhdellä iskulla: Opiskelijat kerryttävät arvokasta kokemusta yrittäjyydestä ja työelämästä, ja työväenopisto saa hauskan lisän kurssimarkkinointiin. Opiskelijat saavat itse suunnitella mm. tapahtuman aikataulut, materiaalit ja omat roolinsa markkinointityössä. Tulevien yrittäjien on hallittava koko kokonaisuus!
Kokeiluun osallistuville nuorille vapaan sivistystyön toiminta ei ollut ennestään tuttua. Nuoret olivat nähneet aiemmin vain muutaman mainoksen työväenopiston toiminnasta. Mielikuvat työväenopistosta ovat kokeilun kautta kuitenkin positiivisia. ”Työväenopisto vaikuttaa järkevältä paikalta niille, jotka eivät jostain syystä ole ehtineet opiskella aiemmin”, Santeri kommentoi. ”Täältä löytyy jokaiselle ihmiselle paikka, ja kurssivalikoima on todella laaja!”, Yannick säestää.
Tämän kaltainen yhteistyö eri toimijoiden välillä on tärkeää vapaalle sivistystyölle. Aiheesta kirjoittaa myös OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen blogissaan. Espoon työväenopistossa kokeilun mahdollistaa Vipinä-hanke.

Mukana menossa Tuula, Katri ja Elina työväenopistolta sekä Jonna ammattiopistolta