Yoga Nidra– harjoituksilla palautumista ja tietoisuustaitoja

 

Ryhmärentoutus ihmiset rentoutuvat lattialla ja nojatuoleissa silmät kiinni

Yoga Nidra, suomalaisittain jooganidra, on sanallisesti ohjattu syvärentouttava meditaatioharjoitus. Se tukee fyysistä ja henkistä palautumista ja eheytymistä. Se voi tuoda apua unettomuuteen, stressioireisiin, ahdistuneisuuteen tai erilaisiin kiputiloihin. Lyhyempikin harjoitteluhetki elvyttää ja rauhoittaa arjessa sekä palauttaa fyysisen ponnistelun jälkeen. Jooganidran avulla voi myös tukea elämäntapamuutosta tai ravita luovuutta ja intuitiota.

Ja mikä parasta, tämä harjoittelu on helppoa ja se sopii kaikille. Harjoitus tehdään itselle mahdollisimman mukavassa asennossa: useimmiten ollaan makuulla, mutta yhtä hyvin harjoituksen voi tehdä tuetusti istuenkin. Ohjaajan ääni johdattaa sanallisesti kohti syvää rentouden ja levollisuuden tilaa – tämä levollisuuden tila on jooganidra eli joogin uni. Aivoaallot hidastuvat, keho nukkuu, mutta havainnointikyky pysyy valppaana – muuttumaton näkijä ja tarkkailija havaitsee kaiken tarpeellisen.

Jooganidran avulla harjoitellaan tietoisuustaitoja. Harjoituksen kesto voi olla mitä tahansa 10 minuutista yli tuntiin. Täydellinen jooganidra sisältää itsetutkistelun kehomielen eri kerrostumiin: aistimukset, hengityksen aikaansaama energian liike, tunteet ja ajatukset, ilo ja olemisen tunne – kaikki havainnoidaan kehollisina tuntemuksina. Lopulta harjoitus johdattaa tarkastelemaan ja tutkimaan syvintä, autenttista olemusta ja tietoisuuden luonnetta. Vähitellen, harjoittelun myötä opetukset muodostavat työkalupakin elämän eri tilanteisiin.

Yhteistä eri jooganidran suuntauksille on, että harjoituksen yhteydessä vahvistetaan omia henkilökohtaisia tavoitteita ja intentioita. Tavoite on aina yksilöllinen: se voi olla vaikkapa rentous, hyvä uni, elämäntapamuutoksen tukeminen tai luovuuden ravitseminen. Tai vaikkapa rakkaus. Osaava ja koulutettu ohjaaja pystyy auttamaan sopivien tavoitteiden asettamisessa ja sanoittamisessa.

Jooganidran nimellä opetettavat käytännöt voivat myös poiketa toisistaan. Esimerkiksi suggestioiden ja mielikuvien ohjaamisessa on eroja. Joissain tyyleissä saatetaan käyttää musiikkia tai äänimaljoja taustalla.

Esimerkkinä jooganidran muodoista iRest® Yoga Nidra on amerikkalaisen joogan harjoittajan ja psykologin Richard Millerin kehittämä 10-vaiheinen protokolla. iRest nimi tulee sanoista Integrative Restoration eli eheyttävä palautuminen. Se kehitettiin alun perin USAn sotaveteraanien posttraumaattisen stressioireyhtymän helpottamiseen ja se on nykyään hyväksytty osaksi sotaveteraanien kuntoutusohjelmaa. iRest on siis traumainformoitua meditaatio-opetusta: mielikuvia ei syötetä ohjaajan toimesta ja turvallisuuden tunnetta painotetaan erityisesti alkuvaiheessa.

Voit kokeilla kehomeditaatiota jooganidran keinoin. Kehon tuntemuksiin uppoutuminen rauhoittaa ja rentouttaa. Etsi itsellesi mukava asento ja uppoudu harjoitukseen äänitteen avulla. Harjoituksen kesto on noin 21 minuuttia. Tutustu Espoon työväenopiston iRest® Yoga Nidra -kursseihin.

Teksti: liikunnan tuntiopettaja Nina Hokkanen