Anna aikaa palautumiselle ja elpymiselle!

Joulun aika ja vuodenvaihde, tarkoittavat useimmille meistä rauhaisaa pysähtymisen aikaa, menneen muistelua ja tulevaisuuden pohdiskelua. Teemme usein joitain lupauksia ja suunnitelmia tulevalle vuodelle. Useimmiten pohdimme omaa jaksamista, hyvinvointia ja sitä, minkälaisia asioita haluaisimme toteuttaa hyvinvointimme eteen tulevana vuonna.

Uuden aloittaminen ja tapojen muuttaminen vaatii voimavaroja muuttaa totuttuja tapoja. On helppo ajatella, että aloittaa uuden harrastuksen, mutta lopulta huomaa toteuttavansa samaa vanhaa totuttua arjen kaavaa. Niinpä jonkin ajan kuluttua mielessä on jälleen toive jonkin uuden aloittamisesta. Voimavarat uuden aloittamiseen syntyvät siitä, että arki ei kuluta kaikkia voimavaroja loppuun, vaan niitä jää myös johonkin toivottuun. Voimavaroja on mahdollista ladata erilaisin keinoin.

Lyhyitä elvyttäviä ja voimavaroja palauttavia hetkiä on hyvä sisällyttää jokaiseen päivään. Elvyttäviä hetkiä voivat esimerkiksi olla rauhallinen hetki hiljaisessa tilassa, lounas hyvässä seurassa, jonkin asian eteenpäin vienti tai loppuun saattaminen, ystävälliset sanat kohdatessa tai lyhyt fyysisen aktiivisuuden hetki työpäivän lomassa. Tärkeintä elpymisen hetkissä on se, että koet itsesi energisemmäksi jälkikäteen, ei niinkään se mitä teet.

Fyysinen aktiivisuus on kuin salainen ase nuukahtanutta oloa vastaa. Fyysinen aktiivisuus nostaa kehon vireystilaa (sympaattinen hermoston osa aktivoituu -> valpastumme) ja siksi päivän aikana olisikin hyvä pitää pieniä aktiivisia taukoja. Aktiivisista tauoista voisi hyvin ajatella, että ne ovat kuin kuppi kahvia – vireystila nousee, aivot virkistyvät ja jaksaminen paranee. Pieni aktiivinen tauko voi parhaimmillaan olla myös hyvä psyykkisen palautumisen hetki, eikä siihen  tarvitse käyttää edes kovin paljon aikaa.

Yhtä lailla kuin psyykkiset voimavarat myös fyysiset voimavarat ehtyvät päivän aikana. Fyysisiä voimavaroja palauttaa parhaiten uni, erilaiset rentoutumisen menetelmät, palauttavat ja elvyttävät liikuntalajit ja esimerkiksi hieronta. Hyvä ravitsemus on myös osa fyysistä palautumista. Keinot elpymiseen ja palautumiseen voivat olla moninaisia ja ovat yksilöllisiä.                                       

Taito voimavarojen palauttamiseksi ja kuormittavan tilan purkamiseksi paranee harjoittelun myötä. Espoon työväenopiston liikunta-aurinko sisältää lohkon palautuminen ja elpyminen ja siihen on sijoitettu laaja valikoima erilaisia kursseja, joissa voimavarojen elpyminen on erityisesti otettu huomioon. Lisäksi viikonloppuisin järjestetään palautumiseen ja elpymiseen suunnattuja kursseja. 

Tee itsellesi hyvä uudenvuoden lupaus! Anna aikaa palautumiselle ja elpymiselle!

 

Ps. tutustu kaikkiin Espoon työväenopiston alkaviin liikuntaryhmiin, joihin mahtuu vielä mukaan.

 

Teksti: Taina Avo, liikunnan suunnittelijaopettaja

Kuvat: Pixabay, Omnia