Suomen kielen opiskeluopas on apuna, kun haluat opiskella suomea

Opiskeleva nainen tietokoneen ääressä

 

Etsi opas kirjastosta tai asiointipisteestä
Espoon kaupungin kirjastoista ja asiointipisteistä, Omnian eri toimipisteistä ja myös internetistä löytyy uusi Suomen kielen opiskelu 2020–2021 -opas. Opas on tarkoitettu yli 16-vuotiaille maahanmuuttajille, jotka etsivät suomen kielen kurssia ja haluavat opiskella Espoossa tai verkkokurssilla.

Suomen kielen kurssit Espoon työväenopistossa
Espoon työväenopistossa voit opiskella suomea 2–15 tuntia viikossa. Meillä on nopeita ryhmiä ja hitaita ryhmiä eri puolilla Espoota. Ryhmät ovat kielitaidon mukaan tasoilla A1–B2. Opiskelukieli on yleensä suomi. Osa-aikaiset suomen kielen kurssit kokoontuvat kaksi kertaa viikossa. Intensiivikursseilla opiskelet neljänä päivänä viikossa, yhteensä 12–15 tuntia. Intensiivikursseilla järjestämme lähtötasotestauksen ja lopputestauksen, ja opiskelijat saavat kielitaitotasoarvion ja todistuksen. Espoon työväenopistoon voit tulla opiskelemaan, vaikka sinulla ei olisi vielä oleskelulupaa.

Yleinen kielitutkinto (YKI) ja YKI-valmennuskurssit
Suomen kielen opiskeluoppaasta löydät tietoa myös Yleisestä kielitutkinnosta (YKI). Taitotaso B1 tarkoittaa, että oppija osaa toimia itsenäisesti suomen kielellä ja suomen kielen taito riittää, kun hakee Suomen kansalaisuutta. Suomen kielen keskitason Yleinen kielitutkinto järjestetään Espoon työväenopistossa neljä kertaa vuodessa. Järjestämme myös YKI-valmennuskursseja, joilla voit harjoitella tehokkaasti tutkintoa varten.

Kursseja ja koulutuksia erityisryhmille: lukutaitokoulutus, kotiäitien ja -isien suomen kielen kurssit ja nuorten maahanmuuttajien MANU-koulutus
Suomen kielen kurssilla opiskelijat lukevat ja kirjoittavat sujuvasti latinalaisilla kirjaimilla. Jos lukeminen ja kirjoittaminen on vaikeaa, ota yhteyttä. Järjestämme lukutaitokoulutuksia ja myös muita erityisryhmien koulutuksia ja kursseja. Kotiäideille ja -isille on kotivanhempien suomen kielen ryhmiä, joissa pienet lapset voivat olla mukana. Maahanmuuttajanuorten MANU-koulutuksessa nuoret maahanmuuttajat (17–29-vuotiaat) opiskelevat suomea, opiskelutaitoja, yhteiskuntataitoja ja työelämävalmiuksia ja saavat vahvaa ohjausta ja tukea jatko-opintoja ja työelämää varten.

Kysymyksiä ennen suomen kielen opiskelun aloittamista
Mitä tarkoittaa kielitaitotaso A1 tai B1? Onko sinulla todistus, jossa lukee: ”puhuminen A2.1, puheen ymmärtäminen A2.2, kirjoittaminen A1.3 ja tekstin ymmärtäminen A2.2”? Suomen kielen opiskeluoppaassa on kerrottu selkokielellä, mitä eri kielitaitotasot tarkoittavat. Kun tiedät, mitä jo osaat, on helpompi löytää sopiva kurssi.

Voit keskustella suomenopettajan tai opinto-ohjaajan kanssa ennen suomen kielen opiskelun aloittamista. Leppävaaran InfoOmniassa on keskiviikkoisin Kielitupa, jossa saat neuvoa ja ohjeita opiskeluun. Suomen kielen opiskelu 2020–2021 -oppaassa on lisää tietoa opintoneuvonnasta. Oppaassa on myös ohjeita, miten voit ilmoittautua kurssille tai miten voit saada alennusta kurssimaksusta. Suomen kielen kurssit ja myös muut Espoon työväenopiston kurssit löydät internetistä www.ilmonet.fi. Suomen kielen kurssit ovat myös osoitteessa www.finnishcourses.fi.

Jokainen suomen oppija on erilainen. Tutustu kursseihimme ja suomen kielen opiskeluoppaaseen ja tule meille opiskelemaan juuri sellaisena kuin olet.

Laura Hartikainen
koulutusvastaava, Suomen kieli ja vapaan sivistystyön omaehtoinen kotoutumiskoulutus -osaamisalue
Omnia, Espoon työväenopisto
p. 043 824 7025

Tavoitteena vapaus

Nainen laulaa

 

Mieleeni on jäänyt eräs keskustelu tuttavani kanssa vuosien takaa. Juttelimme laulun opiskelemisesta, ja hän kovasti mietti, että mitä järkeä laulamista on jotenkin erityisesti opiskella, koska eikö jokainen osaa laulaa – tai sitten ei osaa. Samasta ajattelutavasta todisteena ovat esimerkiksi television tietyt laulukilpailut, joissa tuomari saattaa tuomita kokemattoman ja nuoren laulajan täysin laulutaidottomaksi vain pienen näytteen perusteella.

Tämä vaivaa minua! Kerron miksi näin on.

Laulaminen on lihastyötä. Sitä voi kehittää ihan samalla tavalla kuin mitä muuta lihastyötä tahansa. Laulaminen ei ole mitään henkimaailman hommaa, tai vain harvoille suotu lahja. Ns. hyvä laulaminen on yleensä monien vuosien harjoittelun tulosta, ja todella harvat ihmiset ovat sellaisia, jotka eivät opi laulamaan. Mieti urheilijaa! Hän saattaa olla luonnostaan lahjakas, mutta ilman harjoittelua, lihashuoltoa ja tekniikkaa suoritukset nousevat vain tietylle tasolle, ja kaikenlaisille loukkaantumisille on suuri riski. Aivan samoin on laulamisessa.

Toki on myös niitä onnekkaita, jotka ihan luonnostaan käyttävät lauluinstrumenttiaan optimaalisesti, mutta he ovat harvassa. Meillä kaikilla on äänenkäytön suhteen hyvin erilaiset lähtökohdat: joillakin on ollut esimerkiksi lapsesta asti hyviä äänenkäyttömalleja ympärillä, toisilla huonoja. Joillakin yleinen elämän kireys ja kaikenlaiset pelot estävät vapaan lauluäänen tuoton, mikä on erittäin tavallista! Jotkut taas suhtautuvat rennosti niin kurkunpäähän kuin elämäänkin.

Siis summana: laulutaitoa voi ja kannattaa kehittää ihan järjestelmällisesti!

Omatoimisesti voit päästä jo hyvin alkuun. Voit ikään kuin tutustua rauhassa ääni-instrumenttiisi, siihen miten se reagoi erilaisiin asioihin, ja miltä keho tuntuu laulaessa. Tavoitteena on, että laulaminen tuottaisi mielihyvää! Voi hyvin olla, että jossain vaiheessa prosessia sinulle tulee sellainen olo, että kaipaisit myös ulkopuolista neuvoa ja näkemystä. Voit törmätä joihinkin ongelmiin äänenkäytössä, tai ihan vaan kaivata uutta inspiraatiota. Siinä vaiheessa laulunopettajasta on hurjasti hyötyä.

Espoon työväenopisto tarjoaa monenlaista laulunopetusta. Sinulla on mahdollisuus oppia laulamista toiveidesi, taitotasosi ja tavoitteesi mukaisesti. Voit valita esimerkiksi klassista laulua tai pop/jazz-laulua tai toisaalta yksinlaulua, pienryhmä- tai kuorolaulua. Oppimaan lähdetään sinun omista lähtökohdistasi!

Mutta otsikko, tavoitteena vapaus, mitä se tarkoittaa?

Kaiken laulunopiskelun päämääränä on ilmaisun vapaus ja mielihyvä. Tavoitteena on poistaa fyysiset ja henkiset esteet ilmaisun edestä antamalla työkaluja niin, että saat tuotettua ulos sen mikä soi sisällä! Tavoitteena on auttaa sinua löytämään juuri sinun oma, vapaana soiva äänesi. Tavoitteena on antaa työkaluja niin, että äänesi kestää hyvin rasitusta ja laulaminen tuottaa mielihyvää. Tavoitteena on antaa sinulle sellaisia työkaluja, että voit ilmaista äänelläsi sen mitä haluat sillä tavalla kuin haluat.

Tavoitteena on vapaus!

Teksti: Anna Pöyhönen, musiikin tuntiopettaja
Kuva: Omnia

 

Värejä, iloa ja ihmettelyä vauvojen ja taaperoiden värikylvyissä

Vauvojen ja taaperoiden värikylvyt

 

Vauvojen ja taaperoiden värikylvyt Espoon työväenopistossa ovat suosittuja perheiden keskuudessa. Vauvojen värikylpy on tarkoitettu 4–12kk ikäiselle vauvalle ja vanhemmalle, taaperoiden ryhmä taas 1–2-vuotiaalle lapselle ja vanhemmalle. Pienen vauvan kanssa vauvaryhmään on mahdollista ilmoittaa mukaan myös isompi sisarus. Värikylvyssä leikitään, ihmetellään ja tutkitaan yhdessä muotoja, värejä ja materiaaleja ja maalataan käsin, jaloin tai vaikka koko keholla elintarvikepohjaisilla väriaineilla. Keskiössä on vauvan ja vanhemman kiireetön vuorovaikutus.

Jokaisella värikylpykerralla on teemansa ja teemaan sopivat värit: teema voi olla esimerkiksi sirkus, pakkasyö, avaruus tai hiekkaranta. Teemaan tutustutaan ensin kuivien materiaalien kautta virittäytyen ja eri aisteja herätellen: tutkitaan yhdessä vaikkapa palloja, huljutellaan suuria värikkäitä sifonkikankaita, rapistellaan leivinpaperipalloja, ihmetellään heijastuvaa peilikuvaa, kuunnellaan linnunlaulua tai tehdään hiekkakakkuja itsetehdystä taikahiekasta. Virittäytymisen jälkeen siirrytään suuren paperin päälle maalaamaan. Väriaineina käytetään turvallisia, elintarvikepohjaisia väriaineita, kuten mustikkaa, porkkanamehua, sahramikiisseliä ja kuivattua persiljaa. Allergiat on hyvä ilmoittaa viimeistään ensimmäisellä kerralla. Kananmunaa ja maitotuotteita värikylvyissä ei käytetä.

Kuuden kerran värikylpykurssilla myös aremmat lapset saavat rauhassa totutella uuteen toimintaan. Joillekin ihmettelyä riittää jo siinä, että paikalla on niin paljon samanikäisiä. Maalaaminen saattaa tuntua jännittävältä, ja varsinkin taaperoikäinen saattaa vierastaa käsin koskemista maaliin. Useampi maalauskerta rohkaisee lasta, ja kurssin loppupuolella aluksi arkaillut lapsi saattaakin maalailla suurin vedoin ja koko keholla. Taaperoille annan usein sudin helpottamaan maalaamista: yleensä jossain vaiheessa suti unohtuu sivuun, ja maalia onkin hauska levittää sormenpäillä, kämmenillä ja jalkapohjilla. On tärkeää, että jokainen lapsi saa maalata arvottamatta omalla tavallaan: pienesti tai suuresti, varovasti tai rohkeasti, muutaman minuutin tai puoli tuntia. Joku saattaa ensimmäisillä kerroilla vain tarkkailla, mitä muut tekevät, ja sekin on täysin sallittua.

Maalaamisen kesto joustaa lapsikohtaisesti: kun lapsi väsähtää tai halua enää maalata, on aika suunnata pesulle ja vaatteiden vaihtoon. Joskus maalaamisen jälkeen vanhempi on se, joka on vaihtovaatteiden tarpeessa. Reppuun onkin hyvä varata vaihtovaatteet molemmille, sekä pyyhe vauvan peseytymistä varten. Maalatut työt jätetään kuivamaan ja otetaan seuraavalla kerralla kotiin.

Toivottavasti tapaamme syksyllä värikylpyjen merkeissä Espoon työväenopistolla!

Teksti ja kuva: Liina-Maija Paavilainen,
värikylpyohjaaja, teatteri-ilmaisun ohjaaja (AMK)

Kielten verkkokurssilla

 

Tiesitkö, että ensi syksynä Espoon työväenopistossa on tarjolla yli 40 kielten verkkokurssia? Verkossa on mahdollisuus opiskella 11 eri kieltä: englantia, espanjaa, hepreaa, katalaania, kiinaa, portugalia, ranskaa, ruotsia, saksaa, venäjää ja viroa.

Erilaisia verkkokursseja

Verkossa on mahdollista opiskella niin reaaliaikaisilla oppitunneilla kuin kellonajasta riippumatta omaan tahtiin. Reaaliaikaisilla oppitunneilla opettaja ja opiskelijat osallistuvat tunneille samaan aikaan omilta laitteiltaan käsin. Opetuksen väylänä voi olla tällöin video- ja/tai ääniyhteys sekä chattialusta. Kellonajasta riippumattomassa opetuksessa opettaja jakaa kurssimateriaalia ja tehtäviä vaikkapa Moodlessa tai blogialustalla, ja opiskelijat perehtyvät niihin omassa aikataulussaan. Opettajan palaute tehtävistä sekä keskustelu- tai kommenttipalstat tekevät opiskelusta vuorovaikutteista ja tehokasta.

Kokemuksia venäjän online-kurssilta

Olin touko-kesäkuussa venäjän alkeisverkkokurssilla, jonka aikana meillä oli oppitunnit reaaliaikaisesti Blackboard Collaborate -alustalla kahdesti viikossa. Lisäksi kurssilla oli Moodle-alusta, jonne opettaja laittoi kurssimateriaalit, tallenteet tunneista sekä linkkejä lisäharjoituksiin.

Opiskelu verkkokurssilla oli vähintään yhtä tehokasta ja intensiivistä kuin lähiopetuksessa. Varsinkin näin korona-aikana oli kuitenkin ehdoton plussa, että kotoa ei tarvinnut lähteä minnekään opetusta varten. Alkuun opiskelu verkkoalustalla tuntui vähän persoonattomalta, kun suurimman osan aikaa opettajasta ja kurssikavereista näki vain nimet ja kuuli äänen. Vähitellen ihmisten nimet ja äänet osasi kuitenkin yhdistää ja niin kurssikaverit kuin opettajakin alkoivat tuntua tutuilta. Tuntien lopussa oli mukava tunnelma, kun dasvidanija- ja paka -hyvästelyt kuuluvat luureista. Ehkä jotain ennakkokäsityksiäkin kurssikavereista jäi syntymättä, kun ulkonäkö ei vaikuttanut mielikuviin!

Blackboard Collaborate-alustalla on toimintoja, jotka olivat minusta todella hyödyllisiä venäjän alkeita opiskellessa. Opettajan malli ääntämisessä kuului ja opettajan perässä pystyi toistamaan. Opettaja kuuli myös meidän opiskelijoiden äänet ja pystyi tarvittaessa korjaamaan tai tarkentamaan vaikean sanan ääntämistä. Tuntemattomia sanoja voi näyttää opetusmateriaaleista helposti esim. alleviivaamalla eikä kukaan tiedä, kuka sanaa kysyi. Lisäksi tehtäviä voidaan tehdä yhdessä piirrostoiminnolla, esim. yhdistä sana ja suomennos, alleviivaa joukkoon kuulumaton sana, alleviivaa eri luokkiin kuuluvat sanat eri väreillä jne. Tällainen työskentely vastaa vähän sitä, kun luokassa kaikki menisivät taululle vastaamaan samaan aikaan. Tällä kurssialustalla kukaan ei kuitenkaan tiedä, mikä sinun vastauksesi on ja virheitä uskaltaa tehdä! Väärät vastaukset karsiutuvat sitten pois, kun tehtävän ratkaisu käydään yhdessä läpi.

Jonkin verran tällä kurssilla oli ongelmia yhteyksissä: yhtäkkiä jonkun opiskelijan tai opettajan ääni ei kuulunutkaan. Mutta tämä ratkesi yleensä nopeasti, kun se, jonka ääntä ei kuulunut, laittoi mikin pois ja takaisin päälle. Ylipäätään BC-alustalla työskentely oli minusta helppoa. Kun oikea nettiselain ja kuuloke-mikrofonisetti ovat käytössä, kurssialustalle pääsee vain linkkiä klikkaamalla ja nimensä kirjoittamalla. Eri toiminnot oli helppo oppia ja opettaja tarvittaessa muistutti, mistä voi suurentaa näkymää, mistä löytää ”kynän” jne.

Tämä kurssikokemuksen jälkeen ehdottomasti jatkaisin opiskelua verkossa – kunhan vain löytyy sopiva kurssi sopivaan aikaan. Ajan puolesta verkko-opiskelu on minusta paljon helpompi järjestää osaksi arkea, kun kurssipaikalle ei tarvitse siirtyä. Toivottavasti sinäkin löydät itsellesi sopivan verkkokurssin!

 

Teksti: Anna Pousi, Espoon työväenopiston kielten assistentti ja innokas työväenopiston opiskelija

Saaristorakentamisen tukiaseman rakennusten siirto- ja korjausprojekti

Kuva: Funkis proto, saaristorakentamisen tukiaseman huoltorakennus

Espoon työväenopiston rakentamisen ja korjaamisen opettajalla, sisustusarkkitehti SIO Raimo Volasella, on pitkä ura korjausrakentamisen suunnittelijana ja opettajana. Ekologinen ajattelu ja kestävän kehityksen arvot ovat hänen työskentelynsä kulmakiviä. Hän on halunnut säilyttää vanhaa rakennuskantaa. Tämä artikkeli kertoo hänen omasta korjausrakennusprojektistaan ja perehdyttää lukijaa perinne- ja korjausrakentamisen maailmaan.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Espoon työväenopiston Puolaten ja höyläten -blogissa 16.8.2019.

Torstaina 9.4.1992 Iniön Keistiössä aloitetaan Brusiksen tilan entisen päärakennuksen siirto kolmena osana. Lounais-Suomen sähkö on varautunut nostamaan sähköjohtoja tietä ylittävissä kohdin, koska kuljetettava rakennuksen osa kattorakenteineen ei olisi mahtunut tien poikki kulkevien sähkölinjojen alitse. Kuusi kertaa traktori roudaa lavetin päälle nostettua 16 tonnin painoista talon osaa ja erilaisia talon osia Keistiön kaupan edustalle ankkuroidun ponttoonin päälle. Ponttoonille saadaan kaikki mahtumaan, kolme talon osaa, traktori, nosturi ja kaikki muut talosta irroitetut osat peräkärryyn ahdettuna. Keistiön tiet kestivät kuljetuksen. Merimatka alkoi perjantaina 10.4.1992 aurinkoisen sään vallitessa ja Iniön lossirantaan tultiin illan hämärtyessä.
Päätettiin kuitenkin kuljettaa ainakin yksi talon osa varatulle talon paikalle Jumontien varrella kylän keskellä sijaitsevalle kalliolle. Routa teki illan aikana tien kohtalaisen kestäväksi, mutta ensimmäistä talon osaa siirrettäessä pellon yli ja kalliolle johtavaa mäkeä ylös noustessa ison koivun alimmaiset paksut oksat tyssäsivät talon siirron siihen. Oksia poikki ja ensimmäinen talon osa jäi jo illan pimetessä paikalleen odottamaan seuraavan päivän aikana tuotavia Brusiksen talon loppuosia.

Kuva: Siirretyn talon sali

Korjausrakentamisen kurssi asettui näkömatkan päässä sijaitsevaan 1600 luvulta peräisin olevaan Erkas Gårdenin tilan päärakennukseen ja osa alueen rantamökkeihin. Kurssi oli Turun Ammatillisen Aikuiskoulutuskeskuksen ensimmäinen korjausrakentamisen yrittäjäkoulutuksen kurssi, jonka opetusohjelman olin suunnitellut ja saanut myös sen johdettavaksi 10.10.1991–15.7.1992 ajalle. Rakennusalan ammattilaisia tuolloisessa kurssissa oli yhteensä 28 oppilasta ja sen lisäksi useita eri alan ohjaajia.

Huhtikuun 11. päivä aukeni harmaana ja pientä tihkua alkoi sataa. Traktori vetää lavetilla olevaa talon osaa ja alkaa kallistua ojaan päin, tiet alkavat pehmentyä. Traktori peruuttaa takaisin tien keskelle ja tielle asetetaan teräslevyjä tarpeellisiin paikkoihin ja tie kesti sittenkin. Viikonlopuksi Brusiksen saaristolaistalo on sijoitettu paikoilleen, rakennuksen parsiminen, kengittäminen, kattaminen, uunien muuraaminen ja ikkunoiden ja ovien paikoilleen asentaminen oli seuraavien vuosien aikana Saaristorakentamisen tukiaseman tulevia toimintoja ja koulutustapahtumia.

Kuva: Talon tupa ja leivinuuni

Funkis-talo proto rakennettiin aikana, jolloin ensimmäisen korjausrakentamisen kurssin oppilaista osa perusti Turun Korjausrakentajat Oy:n ja jonka yhtiön toimesta käynnistettiin uusi Korjausrakentamisen ja rakennussuojelun Projektivientikoulutus ajalle 07.01.–15.07.1994. Turun Korjausrakentajat saivat järjestääkseen Turun työvoimapiirin rahoittaman koulutusjakson, mutta 90-luvun lopusta lähtien kaikki vastaavat korjausrakentamisen koulutusprojektit järjestettiin erilaisten kuntien omistamien oppilaitosten toimesta.

Kuva: Saaristorakentamisen tukiaseman rakennuspiiri.

Turun Korjausrakentajat olivat mukana kehittämässä Viipuri–Turku Restaurointikeskusta Viipurin vanhassa kirjastotalossa Punaisen lähteen torin varrella, mutta monivuotinen projekti hyytyi suomalaisten yritysten vähäiseen kiinnostukseen investoida Viipurin talousalueelle.

Funkis-proto kuitenkin rakennettiin huoltorakennukseksi Vadvikin rantaan Jumon kylän länsilaidalla. Kustavista ostettiin kaksi purettavaksi määrättyä riihtä, joiden hirsirungot numeroitiin ja kuljetettiin Brusiksen talon kengitystä varten ja toinen riihi Funkis-talon rungoksi.

Turun Korjausrakentajat Oy:n toiminnan lopettamisen jälkeen lunastin molemmat projektit, Brusiksen saaristolaistalon ja Vadvikin Funkis-proton Sisustusarkkitehtitoimisto Raimo Volasen hallintaan ja käyttöön, ja rakennukset tontteineen toimivat edelleen työnimellä Saariston Korjausrakentamisen tukiasema.

Teksti ja kuvat: Raimo Volanen, sisustusarkkitehti SIO

Kirjoittaja vetää Espoon työväenopistossa korjausrakentamiseen ja ekologiseen asumiseen liittyviä kursseja. Katso lisätietoja Ilmonet.fi rakentaminen ja korjaus.

 

“La bise” endangered?

 

Pidä yllä englannin kielen taitoasi kesällä! Lue esimerkiksi tämä hauska artikkeli, jossa ranskan kielen opettajamme Jean-Albert Campello pohtii, miten koronapandemia vaikuttaa ranskalaisten tapaan tervehtiä poskisuudelmin. Artikkeli sopii niille, joiden kielitaito on B-tasolla.

You can read this article also in French: https://blogit.omnia.fi/oppiajailoa/2020/06/17/la-bise-en-voie-de-disparition/

“La bise” endangered?

All those who have already gone to France or who study French, know this cultural practice which
is called “la bise” (the kiss), even the ”la bise à la française”, as this tradition is rooted in the habits
of the French and governed by innate codes, often impermeable to strangers.
But the days of this famous kiss are perhaps numbered, believe some, including the sociologist and
anthropologist David Le Breton, author of several works and studies on the place of the body in
society, who thinks that ”the kiss could pay the price of this period of confinement ”or others more
categorical, like the doctor Eric Gilbert:” To kiss is today a sanitary nonsense. A simple kiss is
enough […] to infect another person. ”


French protesters

Despite everything, at the very beginning of the epidemic, the behaviors of the French towards the
kiss did not seem to change, as shown by certain studies (https://www.charles.co/infographie-etudeifop-
french-coronavirus/). And even during the epidemic, the adoption of physical distancing
gestures take a lot of time to go into practice. At the beginning of March, some people still declared
“I think we are going too far in paranoia […] so I continue to kiss the people I know. », a trend
confirmed by surveys (https://www.bfmtv.com/sante/sondage-bfmtv-avec-le-coronavirus-les-francais-se-lavent-ils-plus-les-mains-et-se-font-ils-encore-la-bise-1873154.html). This resistance to the
instructions of the State was due in large part to a lack of knowledge of the virus, but also to the
”protest” temperament rooted in French culture. ”Parisians are always a little bit reluctant, a little
”refractory Gallic”, they want to keep kissing. They don’t want to be told what to do” says a Parisian
bar owner. Consequence of this ”innate contestation”, the change of habits and behavior are done
more by social mimicry than by legal obligation. This was the case, for example, with smoking
cessation in public places. And all the more so because these gestures are automatic, implanted in
our brains from very early childhood, like the kiss.


The “antibise” trend

However, the kiss had already started to lose on poularity before the start of the coronavirus
epidemic. An ”anti-kiss” movement had notably appeared on social networks such as Twitter (”Aux
oubliettes #bisedumatin”, ”Petition for the end of the kiss”, etc.). ”These reactions manifest a much
deeper feeling, that of a fed up with a generalized kiss over time” explains Mathieu Avanzi, lecturer
at the Sorbonne and author of the book Parlez-vous (les) français ? It is a fact, today, everyone
kisses everyone, whereas not so long ago, the kiss was reserved for family and friendly circles.
Because unlike the handshake, which imposes a natural distance between the bodies, the fact of
touching the cheek triggers the action of entering the other’s private sphere. Only moving your lips
away from the other person’s skin can desexualize the act of kissing. In 2020, the symbolism of the
gesture is no longer linked to what we experience internally, but to a strong sign of belonging to a
microculture or a circle. For proof, the massive invasion of the kiss at work.


“A choice”

In the 1980s, with the emergence of open spaces, the kiss at work became more democratic,
establishing a fraternal and egalitarian side to create links in a society that lacked it. But it becomes,
at the same time, a kind of meaningless constraint. ”Kissing in the office is part of the corporate
culture,” said Caroline Duffau, business consultant. ”When you arrive in the morning, it’s the same
ritual: you have to do a general kissing tour to colleagues from your department” And this, very
often, whatever the level of hierarchy or intimacy. The kiss in the workplace caused, for an
increasing number of people, a certain discomfort and a feeling of rejection. ”I think that the
practice of handshakes […] will last,” explains David Le Breton, ”while the kiss, a more feminine,
more personal and voluntary practice, could pay the cost of this period of confinement.” A feeling
of rejection especially strong among women, for whom it is experienced as a sexist constraint, since
the kiss is almost a universal obligation for her, while the kiss between men, even if it has
developed a lot, remains rather confined to intimate circles. ”Before coming to Paris, my face had
never touched that of another guy”, laughs in his sketch, La Bise, the English humorist Paul Taylor
(https://www.youtube.com/ shows? v = T-VWbV6TJxU).


A historical practice

Presumably to have appeared in Roman times, ”basium” was a sophisticated greeting and courtesy
ritual. It will last in the Middle Ages in the form of the kiss on the mouth within the nobility and as
an honorary symbol of a lord towards his vassals. In the 14th century, mainly because of the great
epidemics of the plague, they put some distance with others’ body, and the kiss disappears. It makes
a shy comeback at the Renaissance in the form of the ”gallant kiss”. Before finding itself
exclusively reserved for the intimacy of the couple, with the Victorian prudery which spread to
Europe in the 19th century. After the First World War, the kiss came back to the light: hand-kissing
in high society, kissing the cheek in popular circles. This real public appropriation dating only from
1968, where it will lose its sexual connotation.


A French passion

This new trivialization will be accompanied by a whole vocabulary: “bise, bisou, bec, schmoutz,
baiser, bécot, biger, poutou…” and a certain ritual: number of kisses (1, 2, 3 …), cheek on which to
start (right or left), people with whom to do it or not… which will vary according to the regions, the
people, the context… to the point that its unwritten rules remain sealed tight to the French
themselves. “This regional distribution is confusing, attests the linguist Mathieu Avanzi. We have so
little historical data and writings that it remains a French enigma.” Even if guides or websites, like
”combiendebises.com”, try to give you the key to this enigma. Because this obscure practice of
kissing remains confusing and hated by a certain number of foreigners who prefer the ”hug” or the
”air kiss”. But as psychosociologist Dominique Picard, author of Politesse, savoir-vivre et relations
sociales, specifies, “We are a contact civilization. In France, as in Italy or in the Maghreb, where
you touch each other to greet each other, this remains a sign of identity recognition, which you need
to feel that you exist in the eyes of others. A way of telling a person that they are not strangers.” The
kiss therefore seems to have a bright future ahead of it. However, in the context of the coronavirus,
other alternatives are emerging, everyone is free to choose …


Alternatives

The Wâi Thaï: hands joined, head bowed and body tilted towards its interlocutor, the Thai ritual
seems ideal, provided however to respect the safety perimeter of one meter recommended by the
Ministry of Health!
The check or fist bump: in Seoul, on February 28, South Korean President Moon Jae-in greeted
his deputies with a double check – fist against fist. A gesture to banish today …
The footshake: This is the new buzz of TikTok, the mobile video sharing application that is popular
with kids. The idea? Have his feet checked as a ”hello”.
The elbow shake: banging your elbows is one of the alternatives proposed by Agnès Buzyn, the
former Minister of Health. But beware! If we are asked to sneeze in our elbows to limit the
spray of spit in our hands, isn’t there a risk of contamination?
The high five: without touching, you present your open and raised hand. A ”Ave, César!”, in a way

The smile: it ultimately remains the simplest ritual, safe and, above all, the most pleasant to
receive.

Kirjoittaja: Jean-Albert Campello, Espoon työväenopiston ranskan tuntiopettaja

La bise en voie de disparition ?

 

Pidä yllä ranskan kielen taitoasi kesällä! Lue esimerkiksi tämä hauska artikkeli, jossa ranskan kielen opettajamme Jean-Albert Campello pohtii, miten koronapandemia vaikuttaa ranskalaisten tapaan tervehtiä poskisuudelmin. Artikkeli sopii niille, joiden kielitaito on B-tasolla.

Vous pouvez lire cet article aussi en anglais: https://blogit.omnia.fi/oppiajailoa/2020/06/17/la-bise-endangered/

La bise en voie de disparition ?

Tous ceux qui sont déjà allé en France ou qui étudient le français, connaissent cette pratique
culturelle qu’on appelle la bise, voire la « bise à la française », tant cette tradition est ancrée dans
les habitudes des Français et régie par des codes innés, souvent imperméables aux étrangers.
Mais les jours de cette fameuse bise sont peut-être comptés, estiment certains, dont le sociologue et
anthropologue David Le Breton, auteur de plusieurs ouvrages et études sur la place du corps dans la
société, qui pense que « la bise pourrait faire les frais de cette période de confinement » ou d’autres
plus catégoriques, comme le médecin Eric Gilbert : « S’embrasser est aujourd’hui une absurdité
sanitaire. Une simple bise suffit […] à contaminer une autre personne. »

Les Français contestataires

Malgré tout, au tout début de l’épidémie, les comportements des Français vis à vis de la bise ne
semblaient pas devoir changer, comme le montraient certaines études
(https://www.charles.co/infographie-etude-ifop-francais-coronavirus/). Et même pendant
l’épidémie, l’adoption des gestes de distanciation physique ont mis beaucoup de temps à entrer dans
les usages. Début mars, certains déclaraient encore « Je trouve qu’on va beaucoup trop loin dans la
paranoïa […] donc je continue à faire la bise avec les gens que je connais. », un tendance
confirmée par les sondages (https://www.bfmtv.com/sante/sondage-bfmtv-avec-le-coronavirus-les-francais-se-lavent-ils-plus-les-mains-et-se-font-ils-encore-la-bise-1873154.html).Cette résistance
aux consignes de l’État était due en grande partie à une méconnaissance du virus, mais également
au tempérament « contestataire » ancrée dans la culture française. « Les Parisiens sont toujours des
gens un peu rétifs, un peu ”gaulois réfractaires”, ils veulent continuer de faire la bise. Ils n’ont pas
envie qu’on leur dise ce qu’ils doivent faire », avance un patron de bar parisien. Conséquence de
cette « contestation innée », les changement d’habitudes et de comportement se font plus par
mimétisme social que par obligation légale. Il en a été ainsi, par exemple, de l’abandon de la
cigarette dans les lieux publiques. Et ce d’autant plus que ces gestes relèvent des automatismes,
implantés dans nos cerveaux dès la plus tendre enfance, comme la bise.

La tendance « antibise »

Pourtant, la bise avait déjà commencé de perdre en popularité avant le début de l’épidémie de
coronavirus. Un mouvement « antibise » était notamment apparu sur les réseaux sociaux comme
Twitter (« Aux oubliettes #bisedumatin », « Pétition pour la fin de la bise », etc.). « Ces réactions
manifestent un sentiment bien plus profond, celui d’un ras-le-bol d’une bise généralisée au fil du
temps » explique Mathieu Avanzi, maître de conférence à la Sorbonne et auteur du livre Parlezvous
(les) français ? C’est un fait, aujourd’hui, tout le monde embrasse tout le monde, alors qu’il
n’y a pas si longtemps, la bise était réservée aux cercles familiaux et amicaux. Car contrairement à
la poignée de main, qui impose une distance naturelle entre les corps, le fait de toucher la joue
enclenche l’action d’entrer dans la sphère privée de l’autre. Seul le fait d’éloigner ses lèvres de la
chair de l’autre permet de désexualiser l’acte de se faire la bise. En 2020, la symbolique du geste ne
se rattache plus à ce que l’on éprouve intérieurement, mais à un signe fort d’appartenance à une
microculture ou à un cercle. En témoigne d’ailleurs l’invasion massive de la bise au travail.

Un « choix »

Dans les années 80, avec l’apparition des open-spaces, la bise au travail se démocratise, instaurant
un côté fraternel et égalitaire pour créer des liens dans une société qui en manque. Mais elle devient,
du même coup, une sorte de contrainte vide de sens. « S’embrasser au bureau fait partie de la
culture d’entreprise », confirme Caroline Duffau, consultante en entreprise. « Quand vous arrivez le
matin, c’est le même rituel : il faut s’astreindre à une tournée générale de bises aux collègues qui
partagent votre service » Et ce, bien souvent, quelque soit le degré hiérarchique ou d’intimité. La
bise en milieu professionnel provoque, pour un nombre croissant de personnes, un certain inconfort
et un sentiment de rejet. « Je pense que la pratique des poignées de mains […] perdurera », explique
David Le Breton, « alors que la bise, pratique plus féminine, plus personnelle et volontariste,
pourrait faire les frais de cette période de confinement ». Sentiment de rejet surtout fort chez les
femmes, pour qui elle est vécue comme une contrainte sexiste, puisque la bise est presque une
obligation universelle pour elle, alors que la bise entre hommes, même si elle s’est beaucoup
développée, reste plutôt cantonnée au cercles intimes. « Avant de venir à Paris, mon visage n’avait
jamais touché celui d’un autre mec », s’amuse, dans son sketch, La Bise, l’humoriste anglais Paul
Taylor (https://www.youtube.com/watch?v=T-VWbV6TJxU).
Une pratique historique

Apparu vraisemblablement à l’époque romaine, le « basium » était un rituel de salutation et de
courtoisie sophistiqué. Il perdurera au Moyen-Âge sous la forme du baiser sur la bouche au sein de
la noblesse et comme symbole honorifique d’un seigneur envers ses vassaux. Au XIVe siècle, à
cause notamment des grandes épidémies de peste, on met de la distance avec le corps de l’autre, et
la bise disparaît. Elle fait un retour timide à la Renaissance sous la forme du « baiser galant ». Avant
de se retrouver exclusivement réservé à l’intimité du couple, avec la pruderie victorienne qui se
répand au Europe au XIXe siècle. Après la Première Guerre mondiale, le baiser revient au grand
jour : baise-main dans la haute société, bise sur la joue dans les milieux populaires. Ça vraie
réappropriation publique ne datant que de 1968, où il perdra sa connotation sexuelle.

Une passion française

Cette nouvelle banalisation s’accompagnera de tout un vocabulaire : bise, bisou, bec, schmoutz,
baiser, bécot, biger, poutou… et d’un certain rituel : nombre de bises (1, 2, 3…), joue sur laquelle
commencer (droite, ou gauche), personnes avec qui la faire ou pas… qui variera suivant les régions,
les personnes, le contexte… à tel point que ses règles non-écrites restent bien hermétiques pour les
Français eux-mêmes. « Cette distribution régionale est déroutante, atteste le linguiste Mathieu
Avanzi. On a si peu de données et d’écrits historiques qu’elle reste une énigme française. » Même si
des guides ou des sites internet, comme « combiendebises.com », essayent de vous donner la clé de
cette énigme française. Car cette pratique obscure de la bise reste déroutante et détestée par un
certain nombre d’étrangers qui lui préfèrent le « hug » ou le « air kiss ». Mais comme le précise la
psychosociologue Dominique Picard, auteure de Politesse, savoir-vivre et relations sociales, « Nous
sommes une civilisation de contact. En France, comme en Italie ou au Maghreb, où l’on se touche
pour se saluer, cela reste un signe de reconnaissance identitaire, dont on a besoin pour se sentir
exister aux yeux des autres. Une façon de dire à une personne qu’elle n’est pas une inconnue. ». La
bise semble donc avoir encore de beaux jour devant elle. Malgré tout, dans le contexte du
coronavirus, d’autres alternatives sont en train de voir le jour, à chacun de choisir…

Alternatives

Le Wâi thaï : mains jointes, tête baissée et corps incliné vers son interlocuteur, le rituel thaïlandais
semble idéal, à condition cependant de respecter le périmètre de sécurité d’un mètre préconisé par le
ministère de la Santé !
Le check ou fist bump : à Séoul, le 28 février,le président sud-coréen Moon Jae-in a salué ses
députés d’un double check – poing contre poing. Un geste à bannir aujourd’hui…
Le footshake : c’est le nouveau buzz de TikTok, l’application mobile de partage de vidéo qui
cartonne chez les jeunes. L’idée ? Faire checker ses pieds en guise de «coucou».
Le coude shake : se taper les coudes est l’une des alternatives proposée par Agnès Buzyn, l’exministre
de la Santé. Mais attention ! Si on nous demande d’éternuerdans nos coudes pour limiter
l’explosion de postillons dans les mains, n’y a-t-il pas là un risque de contamination ?
Le high five : sans se toucher, on présente sa main ouverte et levée. Un ”Ave, César !”, en quelque
sorte…
Un sourire : il reste finalement le rituel le plus simple,sans danger et, surtout, le plus agréable à
recevoir.

 

Kirjoittaja: Jean-Albert Campello. Espoon työväenopiston ranskan tuntiopettaja

Jos menee jauhot suuhun, niin tehdään niistä kakku!

 

Moka on lahja, kuten teatteri-improvisaatiossa sanotaan. Sen ajattelun omaksuminen on kuitenkin usein aluksi helpommin sanottu kuin tehty. Voi olla vaikea olla välittämättä mokista ja antaa palaa esiintymistilanteessa. Varomme epäonnistumista ja yritämme pitää yllä fiksun aikuisen kuorta. Elämän aikana on ehkä tullut kasattua useita selviytymisstrategioita, joilla varomme epäonnistumisia: ehkä kieltäydymme kokonaan edes yrittämästä tai selittelemme etukäteen olevamme sairaita eikä aikaa valmistautumiseen ole ollut. Tai sitten lyömme koko tilanteen läskiksi vitsailun kautta: enhän minä tätä edes oikeasti yritä. Tai teemme kaiken mahdollisimman pienesti, ettei epäonnistumista huomaa, tai riskit siihen ovat mahdollisimman pienet.

Joskus kaikki ympärillä olevat ihmiset niin improvisaatiokurssilla kuin muussakin elämässä tuntuvat olevan kaikin puolin luovia ja rohkeita: oikeat sanat löytyvät joka tilanteessa ja huumori kumpuaa luonnostaan. He eivät näytä jännittävän toisia ihmisiä, vaan juttelevat rennosti kaikkien kanssa ja ovat vielä niin luoviakin, kun maalaavat, musisoivat ja tekevät kaikkea mahdollista.

Samalla kuitenkin osa kokee, että kokeillessaan mitä tahansa syntyy taas vain pientä pihinää ja ahdistavia tyhjiä sekunteja samalla kun aivot sumenevat, eikä mitään keksi. Ideoita kyllä ehkä tulee, kun oma vuoro on ohi, mutta ei silloin kun pitäisi.

Teatteri-improvisaatiossa pyritään kuitenkin kohti heittäytymistä, iloista mokaamista, rentoa vuorovaikutusta ja hetkessä elämistä ilman ennakkosuunnittelua. Joskus tuo voi tuntua hyvin kaukaiselle tavoitteelle. Teatteri-improvisaatiossa pääsee siedättämään itseään esiintymisen kanssa, totuttautumaan leikkiin ja siihen, että absoluuttisia oikeita vastauksia ei ole. Tähän tarvitaan luonnollisesti turvallinen ja kannustava ilmapiiri kursseilla. Epäonnistumisen pelko ja jännittäminen on hyvä tiedostaa niin yhteisesti kursseilla kuin yksinkin. Asioita voi myös pohtia lukemalla erilaisia improvisaatiosta kirjoitettuja kirjoja ja harjoittamalla omaa mieltään hyväksymään virheetkin. Kun sanoo kyllä kieltäytymisen sijaan pääsee improvisaatiossa ja elämässä kohti seikkailuja, vaikka se välillä vähän pelottaisikin. Ja joskus voi käydä niin, että ”mokaakin”, menee jauhot suuhun. Mutta moka on moka vasta jos siihen niin suhtaudutaan. Idea on huono vasta kun se sellaiseksi tuomitaan, eikä sitä hyväksytä ja kehitetä eteenpäin. Suu täynnä jauhoja voi kääntyä joksikin ihan uudeksi ja hienoksi, jos sen ajattelee lahjana virheen sijaan. Jauhoista voi tehdä vaikka kakun!

Teksti ja video: Anita Dahlström, teatterin ja ilmaisutaidon tuntiopettaja, Espoon työväenopisto

Kansalaisten ulkoasiainvaliokunnassa keskustellaan kansainvälisistä asioista

 

Poliittinen kartta

Espoon työväenopistossa on toiminut syyskaudesta 2016 lähtien harvinainen opintoryhmä ”Keskustellaan kansainvälisistä asioista”. Koko Suomen opistotoiminnassa se on ainoa laatuaan rikastuttamassa yhteiskunnallisten asioiden opetustarjontaa.

Ryhmämme istunnoissa keskustellaan laajasti ja monipuolisesti kansainvälisistä asioista, kuten valtiosuhteista, kansainvälistä järjestöistä, maailmantaloudesta, kansainvälisestä oikeudesta, Euroopan yhdentämisestä ja Suomen ulkosuhteista. Ajankohtaisia maailmanpolitiikan tapahtumia puntaroidaan viikoittain.

Olemme pohtineet esimerkiksi seuraavia kysymyksiä: Miten suurvaltasuhteet kehittyvät globalisoituvassa maailmassa? Rikotaanko maailmanpolitiikassa useinkin kansainvälistä oikeutta? Miten valtiosuhteita hoidetaan? Miten globaaleja ongelmia kuten ilmastonmuutosta, liiallista väestönkasvua, alueiden aavikoitumista, vesiolojen huonontumista ja kulkutautien pandemioita parhaiten ratkottaisiin?

Tällaiset kysymykset koskettavat myös Suomea valtiona ja meitä suomalaisia kansalaisina. Niitä käsitellään niin valtionhallinnossa kuin kansalaisjärjestöissä. Eduskunnassa, etenkin sen ulkoasiainvaliokunnassa, kansanedustajatkin pohtivat ajankohtaisia kansainvälisiä asioita.

Keskusteluryhmäämme voidaankin kutsua kansalaisten ulkoasiainvaliokunnaksi. Kun se on avoin kaikille kansalaisille, se on jopa edustavampi foorumi kuin jäsenmäärältään rajattu eduskunnan valiokunta. Meillä ei ole myöskään eduskunnan tapaan hallitus vastaan oppositio – asetelmaa, vaan kaikkien näkemykset ovat hyvin perusteltuina yhtä arvokkaita. Vesa Jaakola

Ryhmäämme arvostetaan jopa valtionhallinnossa. Ulkoministeriön kutsusta olemme käyneet siellä toistuvasti kertomassa kansalaisten näkemyksiä kansainvälisistä asioista. Ministeriön edustajat puolestaan ovat valistaneet meitä ajankohtaisista asioista Suomen ulkosuhteissa. Vieraspuhujana ryhmässämme kävi viimeksi entinen ulkoministeri.

Ryhmämme keskusteluja rikastuttaa sekin, että monet osallistujat ovat omilla työaloillaan kunnostautuneita ja kokeneita kansalaisia niin, että kansainväliset asiat valottuvat useista erilaisista näkökulmista. Opimme paljon toisiltamme. Näin ryhmämme edustaa vapaata sivistystyötä parhaimmillaan.

Kansanvalta ei toimi hyvin ilman laajaa, vireää ja valistunutta kansalaisyhteiskuntaa. Sellaista luodaan ja vahvistetaan myös kansalais- ja työväenopistojen opetustoiminnalla. Siinä keskusteluryhmämme on avoinna kaikille espoolaisille ja muillekin taas ensi syksystä eteenpäin kurssitunnuksella E202455.

 

Teksti: Vesa Jaakola,  tuntiopettaja, kansainväliset asiat

 

 

 

 

 

 

Oppimisesta ja matkustamisesta

Naisia syömässä pizzaa

La vita è un viaggio e chi viaggia vive due volte.” (ʿUmar Khayyām)

Elämä on matka ja matkaaja elää kahdesti.” (ʿUmar Khayyām)

Työskennellessäni opettajana Suomessa olen aina arvostanut sitä, että niin monet ihmiset opiskelevat vieraita kieliä vapaa-ajallaan. Omat opiskelijanikin matkustavat säännöllisesti Italiaan ja oppivat siellä kieltä, mutta myös matka itsessään rikastuttaa heidän sisäistä maailmaansa. Loman jälkeen he palaavat luokkaan ja kertovat muille mitä näkivät, maistoivat ja kokivat. Kertomuksensa kautta he harjoittelevat kieltä, jakavat muistoja ja ajatuksia ja herättävät matkustamisen kipinän ja uteliaisuuden muissakin opiskelijoissa.

Tässä saattaakin mielestäni piillä matkustamisen ja yleisemmin myös oppimisen merkitys elämässä.

“ Le seul véritable voyage, le seul bain de jouvence, ce ne serait pas d’aller vers de nouveaux paysages, mais d’avoir d’autres yeux.” (Marcel Proust)

Vieraan kielen opiskelu ei merkitse ainoastaan kieliopin rakenteiden hallintaa, vaan jokainen muodostettu lause sisältää myös laajemman, kokemusperäisen maailman.

Äskettäin viimeiselle matkalleen lähtenyt Luis Sepúlveda muistuttaa meitä:

”Viajar es caminar hacia el horizonte, conocerse, descubrir y volver más enriquecido que cuando se comenzó el viaje“ (Luis Sepúlveda)

Nyt kun vietämme paljon aikaa kotona, uteliaat opiskelijamme kaipaavat varmasti juuri sitä löytämisen iloa, joka syntyy katseen ja kokemuksen kautta, menee suoraan sydämeen ja elää siellä ikuisesti hämäränä, mutta miellyttävänä muistona.

Varsinkin heitä haluan muistuttaa mahdollisuudesta matkustaa digitaalisesti, kotoa käsin. Esimerkiksi tämän linkin kautta voi matkustaa virtuaalisesti maailman kuuluisimmissa museoissa. Lisää vinkkejä tästä artikkelista (italiaksi)

“Ogni viaggio lo vivi tre volte: quando lo sogni, quando lo vivi e quando lo ricordi.” (Anonimo)

Elät jokaisen matkan kolmesti: kun unelmoit siitä, kun koet sen ja kun muistat sen.” (Anonyymi)

Aletaan nyt siis unelmoimaan matkasta! Pian koittaa taas aika, jolloin pääsemme myös kokemaan sen.

 

Salute e forza a tutti! Terveyttä ja voimia kaikille!

Maj-Lis

 

Teksti: Maj-Lis Mosconi, italian tuntiopettaja

Kuva: Pexels