Askeleita hyvinvointiin – kirjaston kautta

Yhdessä Omniassa – hyvinvointikampanja opiskelijoille ja henkilökunnalle starttasi vuoden alussa. Omnian kirjasto on ollut mukana vinkkaamassa teemoihin sopivia kirjoja. Opiskelijat näkevät viikon kirjavinkin Wilmasta, henkilökunta taas Omnian viikkotiedotteesta. Vinkit ovat vain esimerkkejä, kirjaston aineistohausta löytyy kiinnostavia ja hyödyllisiä kirjoja (ja lehtiä) hyvinvoinnin ja jaksamisen edistämiseen. Kirjaston kirjavinkit hyvää tekevästä ravinnosta:

  • Hyvinvoiva nainen,  

Laukka Pippa, 2017,  ISBN 978-951-0-42227-4

Miten säilyä hehkuvana, säilyttää tasapaino ja saavuttaa sisäinen rauha iän mukanaan tuomien muutosten keskellä? Hyvää oloa ja terveyttä ei tavoiteta ihmekuureilla, vaan niiden resepti on yksinkertainen: nuku hyvin, syö täysipainoisesti, liiku ja kasvata henkisiä voimavarojasi. Hintsa Performancen huippulääkäri Pippa Laukka kertoo kirjassa, miten ylläpitää terveyttä, hyvää oloa ja kauneutta läpi elämän.

  • Ikigai: pitkän ja onnellisen elämän salaisuus japanilaisittain 

 García, Héctor & Miralles, Francesc, 2017,  ISBN 978-951-24-0534-3

Inspiroiva opaskirja paljastaa pitkän ja onnellisen elämän salaisuudet. Japanilaisten mukaan jokaisella on oma ikigai, syy olemassaoloon. Sen tavoittelu ja löytäminen tuo elämään merkitystä, onnea ja sen myötä terveyttä ja menestystä. Sana ikigai muodostuu sanoista iki, ´elämä´, ja kai, ´omien odotusten ja toiveiden toteuttaminen´.

  • Miksi syömisestä tuli niin hankalaa?

Kettunen Timo, 2017 ISBN 978-952-7196-34-2

Tieteeseen perustuva, humoristinen ravitsemuskirja, jossa käydään läpi kaikki oleellinen ravintofysiologista aina ruokamedianlukutaitoon saakka. Kirja pohjaa uusimpaan tieteeseen, mutta ei nosta mitään erityistä ruokavaliota jalustalle, vaan pyrkii tarkastelemaan ruokavalioita ja ruokailmiöitä useasta eri näkökulmasta. Vaikka kirja sisältääkin painavaa faktaa, on se helppolukuinen. Kirjan humoristinen kirjoitustyyli on räväkkä vastapaino kuiville tietokirjoille.

  • Biohakkerin käsikirja: päivitä itsesi ja vapauta sisäinen potentiaalisi,

Sovijärvi Olli, 2017, ISBN 978-952-68458-3-8

Biohakkerointi on suorituskyvyn, hyvinvoinnin ja terveyden optimointia hyödyntämällä tiedettä, teknologiaa ja syvällistä ymmärrystä ihmisen fysiologiasta ja ravitsemuksesta.​ Odotetun kotimaisen hyvinvointikirjan kirjoittajat lääkäri Olli Sovijärvi, teknologia-asiantuntija Teemu Arina ja ravintoasiantuntija Jaakko Halmetoja päivittävät hyvän ja tasapainoisen elämän peruspilarit: unen, ravinnon, liikunnan, työn ja mielen. Mitkä ovat sinulle ne 20 % panoksista omaan hyvinvointiisi, jotka tuottavat 80 % tuloksista?

  • Mielen ruokaa: Ravinnon vaikutus muistiin, jaksamiseen ja henkiseen tasapainoon, 

Piippo, Sinikka, 2014, ISBN  978-952-312-025-9

Tämä kirja kertoo, miten ruoka ja sen eri ainesosat vaikuttavat mieleemme. Se selvittää, miten aivot, hermosto ja muisti toimivat ja millaisia ruoka-aineita ja lisäravinteita tarvitsemme ylläpitääksemme ja parantaaksemme muistiamme ja kognitiivisia kykyjämme. Kasvit ja ravinto vaikuttavat terveyteemme kokonaisvaltaisesti. Oikealla ravinnolla voi myös helpottaa stressiä, ahdistusta, masennusta, uupumusta ja unettomuutta. Teos esittelee suuren määrän mieleen positiivisesti vaikuttavia marjoja, yrttejä, mausteita ja monia muita ruoka-aineita. Korvaamaton käytännön opas kaikille, jotka haluavat parantaa elämänlaatuaan ja henkistä jaksamistaan.

  • Superhyvää suolistolle! herkkävatsaisen elämä kuntoon,

Putkonen, Leena, 2016, ISBN 978-951-1-29725-3

Hyvä olo ruokavaliolla ja vatsaystävällisillä elämäntavoilla. Noin joka kymmenes meistä kärsii ärtyvän suolen oireyhtymästä ja vielä useampi laskee itsensä herkkävatsaiseksi. Kirja tarjoaa tutkittua tietoa viihdyttävästi ja neuvoo, miten ruokavalion ja elämäntapamuutosten avulla voi saada herkän vatsan rauhoittumaan. Kirjan reseptiosio sisältää noin 25 ruokaohjetta kuvineen. Maukkaat ja monipuoliset ruoat ja leivonnaiset valmistuvat helposti – ilman vatsaa ärsyttäviä, imeytymättömiä FODMAP-hiilihydraatteja.

  • Syö hyvin, voi paremmin: ravinto syövän ehkäisyssä ja hoidon tukena,    

Reijo Laatikainen & Timo Joensuu, 2017, ISBN 978-952-288-569-2                             

Joka kolmas meistä sairastuu elämänsä aikana syöpään. Jopa kolmannes syöpätapauksista voitaisiin välttää terveellisellä ravinnolla ja riittävällä liikunnalla. Hyvillä valinnoilla ruokapöydässä on merkitystä syövän ehkäisyssä mutta myös syövän lääketieteellisen hoidon tukena. Reijo Laatikainen ja Timo Joensuu kertovat, mitä tiedetään ravinnon ja syövän yhteydestä. Mikä lisää ja mikä vähentää riskiä sairastua? Alan asiantuntijoiden kirjoittama teos antaa vinkkejä myös ruoan valintaan ja valmistukseen. Oikein tulkittu, luotettava tutkimustieto on tärkeää tässä ristiriitaisten uutisten ja blogikirjoitusten maailmassa, jotta osaisimme tehdä hyviä valintoja omaksi ja läheistemme parhaaksi.

Jos nämä kirjat eivät inspiroi, voi aina käydä lainaamassa iki-ihanan, uuden Brunssikirjan – Brunch all day, Saara Atula & Jenni Häyrinen, 2018, ISBN 978-951-31-9868-8.

Jo kirjan selailu ja kuvien katselu tekee hyvää!