Kirjaston henkilökunta ITK-konferenssissa 16. ja 17.4.2015 Osa I

ITK-konferenssi 2015

Kirsi oli paikalla torstaina 16.4. ja tässä hänen kokemuksiaan päivän annista: 

Osallistuin ensimmäistä kertaa Hämeenlinnan Aulangolla järjestettävään ITK-konferensiin (Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa). Tapahtuman järjestää Hämeenlinnan kesäyliopisto yhteistyössä useiden muiden tahojen kanssa. Tämän vuotinen tapahtuma oli jo 25. konferenssi.
Tapahtuma oli kolme päiväinen, osallistuin ainoastaan torstaina. Tarjonta tapahtumassa oli runsas. Kävin kuuntelemassa erilaisia foorumeja sekä teemaseminaareja sekä kiersin ITK-torilla tutustumassa erilaisia pedagogisia innovaatioita tarjoaviin yrityksiin. Oman ohjelman laatiminen oli hankalaa, koska tarjonta oli runsasta ja mielenkiintoisia seminaareja oli samaan aikaan useassa eri tilassa.
Mieleenpainuvimmat teemaseminaarit olivat “3D-teknologiat opetuksessa, mallinna, virtualisoi ja tulosta” sekä “MOOC-videoiden tuottamisen tulevaisuus”.
3D-teknologiat opetuksessa, mallinna, virtualisoi ja tulosta
Teemaseminaari alkoi erilaisten virtuaalimaailmaa esittelevillä videoilla. Tässä yksi tulevaisuuden mahdollisuus, joka näytti olevan jo Verkkokaupassa ennakotilattavissakin
Hologrammilaseilla voi reaalimaailman päälle tuoda virtuaalimaailman. Mainosvideon perusteella voisi päätellä, että ainakin eri alojen suunnittelijat ja tuotekehittelijät voivat hyödyntää työssään.
Seminaarin tärkein anti oli kuitenkin se, kuinka eri koulutusalojen ja oppilaitosten opiskelijat tekivät yhteistyötä käyttäen hyväksi 3D-teknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia. He tuottivat mm. virtuaaliympäristön jonka avulla oli mahdollista suorittaa oppilaitoksen turvallisuuskävely. Virtuaaliympäristö sisälsi myös tehtäviä, joita Avattarina esiintyvät osallistujat suorittivat turvallisuuskävelyn aikana.
MOOC-videoiden tuottaminen
MOOC on termi, johon on viime aikoina “törmännyt” useasti. Omnian kirjasto on mukana Eloa-hankkeessa, jonka tarkoituksena on tuottaa eläviä oppimateriaalia avoimessa verkossa jaettavaksi. https://innoomnia.wikispaces.com/ELOA
Vaikka massiivikurssien kokonaisuudet sisältävät muitakin oppimisen työkaluja kuin videoita, ovat videot niissä kuitenkin keskeinen osatekijä. Seminaarin esiintyjä tarjosivat hyviä vinkkejä mitä tulee ottaa huomioon kun teemme esimerkiksi kirjaston opastusvideoita, joissa tulisi myös ottaa huomioon pedagogiset tavoitteet. Onhan tarkoituksena, että katsoja oppii käyttämään verkko- ja muita palvelujamme vaivattomasti, vaikka meidän “pätkämme” eivät massiivikursseja edustakaan.