Ryijyn tarina

Nyt on taas aika esitellä uusi Ryijy & Runo teos ja kertoa ryijyn taustoista

Nyt esittelyssä oleva teos on osa teossarjaa, joka käsittää yhteensä 13 osaa. Ryijy & Runo teokset on tehty  yhteistyönä kirjallisuuden ja teatterin sekä kädentaitojen kanssa.  Teoksen taustoista pääset lukemaan blogipostauksesta.

Kaikki 13 osaa esitellään vuoden 2020 aikana niin, että jokaiselle kuukaudelle on tulossa oma teosesittely.

Nyt vuorossa on ryijy ’Dani’. Tekijä kertoo ryijyn suunnittelun taustoista.

Ryijyni tarina

Meillä on tapana viettää kiitospäivää amerikkalais-saksalaisten-perheystäviemme luona, missä maassa he milloinkin asuvat. Lasten lähdettyä maailmalle perheen Boston-terrieri Dani on noussut lähes kuninkaalliseen asemaan.  Tämä näkyy heillä mm. sisustuksessa ja koiran varustuksessa.

Perheessä harrastetaan käsitöitä. Perheen isä on maalannut ruokailutilaan 120 cm x 120 cm kokoisen, mustavalkoisen abstraktin taulun kanvakselle Danista. Taulun nähtyäni muutama vuosi sitten syntyi heti ajatus sen jatkojalostamisesta jollain käsityötekniikalla. Mielessäni työstin ideaa tilkkumaalauksesta tai vapaalla konekirjonalla tehdystä koirataulusta.  Ideaa työstin myös ensimmäisellä sisustus- ja taideryijykurssillani, mutta en uskonut taitojeni vielä riittävän näin yksityiskohtaisen ryijyn tekemiseen. Seuraavalla kerralla sitten jo uskalsin tarttua haasteeseen. Ryijy on kuitenkin hyvin suomalainen sisustuselementti, enkä ollut varma onko ystävillämme edes tilaa ryijylle seinillään, koin varmemmaksi ratkaisuksi ommella ryijystä 50 cm x 50 cm kokoisen sisustustyynyn. Ryijytyyny oli lahja ystävillemme.

Yhden ryijyn kokemuksella oli sitten helpompi lähteä työstämään tätä koiraryijyajatusta, kun oli jo käsitys ajankäytöstä. Myös käsitys siitä, miten luodaan kontrastia ja varjoja ryijyyn auttoi suunnittelussa. Ryijyssä pitää olla valoa. Jotta saadaan pieniä tarkkoja rajoja ryijyyn on nukan oltava lyhyt. Valitsin pituudeksi 1.5 cm. Kokemukseni mukaan Wetterhoffin käsinkudottu ryijypohja toimii parhaiten, kun ommellaan nukat vieriviereen ja joka riville. Ryijypinnasta tulee silloin kaunis ja tiivis. Koska ryijyyn tuli vain kolmea väriä, mustaa, valkoista ja hieman vaaleanpunaista valitsin eri sävyjä ja lankalaatuja näissä väreissä elävöittääkseni ryijyn lopullista ilmettä. Käytin kahden eri valmistajan mustaa villalankaa, mustaa aivinalankaa, valkoista ja luonnonvalkoista villa-sekä aivinalankaa, valkoisenharmaata villalankaa ja heleää vaaleanpunaista villalankaa. Tilasin uutena vain mustat ja vaaleanpunaisen villalangan, sekä aivinalangat. Muut langat olivat ylijääneitä lankoja ensimmäisestä ryijystä.

Luonnoksen ryijyyn tein yhden taulusta otetun valokuvan pohjalta. Kuva taulusta oli otettu huonossa valossa ja kuva oli rusehtava. Photoshop-ohjelmalla muokkaamalla kuvasta tehtiin mustavalkoinen, kuten alkuperäinen taulukin on. Myös koko muokattiin A4 arkille sopivaksi. Kopiokoneella kuva muokattiin ryijyn työpiirustusta vastaavaan kokoon, josta valopöydän päällä siitä oli helppo värittää lyijykynällä suuntaa antava työpiirustus. Kaikkia yksityiskohtia olisi ollut vaikea merkata työpiirustukseen. Se sai elää ja ryijyä ommellessa tarkastelin, että kuonon ja silmien valkoisista kohdista tuli ilmeikkäät. Muutamia nukkia jouduin valmiista ryijystä vaihtamaan, että koiran silmät ja kuono ryijystä erottui hyvin ja ilmeikkäänä. Mallikuvasta poiketen lisäsin kuono-osaan vaaleanpunaista, kuten koiralla itselläänkin on.

Ryijyn suunnitteleminen ja tekeminen on mukaansatempaava ja terapeuttinen prosessi. Mikä parasta lopputulosta on ilo katsella ja tunnustella.

Kirjoittaja: Tiina Lavanti