Nuorten työpajat antoivat vahvan startin Samu Vilskeen uralle – käyttömestari kannustaa tv-alalle pyrkiviä sinnikkyyteen

Samu Vilske työskentelee tv-tuotantojen käyttömestarina.
Samu Vilske työskentelee tv-tuotantojen käyttömestarina.

Isojen tv-tuotantojen tekniikan päällikkönä on pysyttävä tiukasti alan muutosten hermolla. 

Käyttömestarina eli tv-tuotantojen tekniikan päällikkönä työskentelevä Samu Vilske aloitti uransa Omnian nuorten työpajoilla. Hän valmistui videopajalta oppisopimuksella editoijaksi vuonna 2010. Ensikontakti työpajoille oli jo vuonna 2005 harjoittelijana.

Tällä hetkellä moni tunnettu tv-tuotanto syntyy Vilskeen valvonnan alla, esimerkiksi Uutisvuoto, Pitääkö olla huolissaan, Eurojackpot ja Lotto sekä moni urheilulähetys.

”Nykyisessä työssä mielekkäintä on varmasti mukava työilmapiiri ja huiput työkaverit”, hän toteaa.

”Pääsen joka päivä oppimaan uutta alan rautaisilta ammattilaisilta. Yhdessä tuotannossa on mukana noin parikymmentä tekijää ja hommat tehdään yhdessä.  Tekniikka muuttuu, ja tekijöiden täytyy pysyä ajan hermolla. Mikään keikka ei ole samanlainen.”

Oppia työelämää varten 

Samu Vilske kertoo, että Omnian nuorten työpajoilla tehtiin paljon hyvää ammattiin haluavien kannustamiseksi.

”Tehtiin tosi paljon asioita, ja työpaikkaohjaus toimi kiitettävästi. Monesti pääsi soveltamaan ja pähkäilemään asioita, ja siitä on ollut hyötyä käytännön työelämässä. Projektit olivat tosi opettavaisia, yhtenä niistä esimerkiksi Espoo Bluesin kuvaaminen. Päivät olivat välillä pitkiä, mutta ne opettivat myös tietynlaista kovuutta – oikeassa työelämässä päivät ovat tällä alalla vielä pitempiä”, hän sanoo.

Vilske kertoo, että hän sai runsaasti kannustusta omille tavoitteilleen.

”Se oli ehdottomasti myönteinen käännekohta elämässäni ja vei eteenpäin. Työpaja oli merkittävässä roolissa siinä, että olen päässyt ammatillisesti tähän pisteeseen.”

Sinnikkyyttä ja kovaa työtä 

Samu Vilske kehottaa alalle tähtääviä olemaan antamatta periksi tekemisessä ja pyrkimään sinnikkäästi eteenpäin.

”Pää kannattaa pitää kylmänä. Epäonnistumisia voi tulla, mutta niistä ei kannata lannistua ja niistä oppii – kyseessä on aina ohikiitävä hetki. Jos halu ja intohimo tehdä tätä työtä on kova, kannattaa pyrkiä kohti päämääriään. Kilpailu on kovaa, ja alalle on paljon tulijoita, joten on oltava valmis vakuuttamaan ihmiset osaamisestaan”, hän tuumii.

”Omalla kohdallani MM-rallit olivat sellainen kohta, jossa olin valmis luovuttamaan. Loistava tsemppaus työkavereilta ja päättäväisyys auttoivat ajattelemaan, että heikoilla hetkillä ei sittenkään luovuteta.”

Teksti ja kuva: Milka Mantsinen, Viestintä- ja markkinointipalvelut

Kielitietoinen opetus haastaa konkarinkin

Huovila sai viime vuonna tunnustuksen tekemästään auttamistyöstä.
Huovila sai viime vuonna tunnustuksen tekemästään auttamistyöstä.

Marja Huovila pitää työnsä parhaana puolena uuden oppimista ja tyytyväisiä opiskelijoita.

Marja Huovila opettaa aikuisten perusopetuksen opiskelijoille matematiikkaa Omnian Tapiolan toimipisteessä.

”Nykyisessä työssäni pidän muun muassa siitä, että moni opiskelija kiittää oppitunnista. Opiskelijat myös haluavat mennä taululle laskemaan ja pitävät matematiikkaa tärkeänä oppiaineena. Kielitietoisessa opetuksessa on koko ajan uutta opittavaa myös opettajalle, vaikka olen tehnyt opetustyötä kolmekymmentä vuotta,” Huovila sanoo.

Huovila kertoo auttaneensa yhtä opiskelijaa muun muassa yhdistyksen perustamiseen liittyvissä käytännön asioissa ja ohjanneensa toisen, elokuvanteosta kiinnostuneen opiskelijan alan ammattilaisen neuvottavaksi.

”Silloin kun omista kontakteistani voi olla hyötyä opiskelijoille, haluan olla avuksi”, Huovila toteaa.

Vapaaehtoistoiminta palkitsee

Marja Huovila tekee myös paljon vapaaehtoista auttamistyötä työnsä ulkopuolella. Kotiseudullaan Vihdissä hän on tehnyt monenlaista vapaaehtoistyötä turvapaikanhakijoiden kanssa, muun muassa opettanut suomen kieltä ja auttanut työllistymisessä. Huovila palkittiin viime joulukuussa Puoli seitsemän -ohjelman Auttajatonttu-tunnustuksella. Hän sai tunnustuksen tekemästään työstä maahanmuuttajien ja turvapaikanhakijoiden hyväksi.

”Auttamisesta tulee myös itselle hyvä mieli. Muun muassa vaatteiden ja huonekalujen kuskaaminen on kiitollista hommaa, kun voi antaa eteenpäin tavaroita, joille ei ole itsellä käyttöä”, hän toteaa.

Vuorovaikutusta ja uuden oppimista

Huovilan mukaan opettamisessa haastavinta on opiskelijoiden vähäinen suomen kielen taito. Hän kertoo opetelleensa tervehtimään jokaisen oppilaan omalla äidinkielellä.

”Uskon, että on opiskelijoille tärkeää kuulla oma nimensä ja tervehdys omalla äidinkielellä kerran päivässä”.

Puoli seitsemän -ohjelmasta saatu tunnustus tuntui hyvältä.

”Ensimmäinen tunne oli hämmästys”, Huovila naurahtaa.

Hänen mukaansa opetustilanteessa molemminpuolinen vuorovaikutus on tärkeää. Opiskelijoita kuuntelemalla oppii uutta.

”Haluan oppia, miten eri maissa ajatellaan matemaattisesti. Esimerkiksi funktion suunnat, nouseva ja laskeva ovat samat, vaikka toisissa maissa luetaankin oikealta vasemmalle. Matematiikan lukusuunta on kaikissa maissa sama. Jos opiskelija ei ole omassa maassaan opiskellut matematiikkaa kovin pitkälle, niin silloin hänelle nouseva ja laskeva suora voivat olla eri päin kuin meillä. Neliö ja kuutio ovat monissa kulttuureissa ihan sama puhumattakaan motista, joka on monien mielestä sama kuin metri. Mittayksikön muunnoksien etuliitteet ovat eri kielillä samat. Kaikissa kulttuureissa esimerkiksi hahmotusta ei harjoitella. ”

Teksti ja kuva: Milka Mantsinen, Viestintä- ja markkinointipalvelut

Kurkkaa kulissien taakse: verkkoviestintäkoordinaattori Jessica Pirttimaa

Kurkkaa kulissien taakse –sarjassa tutustumme Omnian henkilökuntaan. Millaisia ihmisiä Omniassa työskenteleekään?

Olen Jessica Pirttimaa.

Toimin Omniassa verkkoviestintäkoordinaattorina.

Työskentelen Omnian viestintä- ja markkinointitiimissä Kirkkokadun toimipisteessä. Työtehtäviini kuuluu verkkosivujen, infonäyttöjen ja sosiaalisen median ylläpito ja sisällöntuotannon koordinointi. Tuotan myös sisältöä eri kanaviin. Lisäksi käsittelen verkkoviestinnän työpyyntöjä sekä autan ja ohjeistan Omnian henkilöstöä verkkoviestinnän kysymyksissä.

Parasta Omniassa on vapaus ideoida kiinnostavia sisältöjä eri kanaviin ja monille eri kohderyhmille! Arvostan myös joustavaa suhtautumista opintojen ja työn yhteensovittamiseen.

Suosikkiharrastuksiani ovat tanssi, jooga ja sali.

Kenestä haluaisit tietää lisää? Voit lähettää oman ehdotuksesi osoitteeseen viestinta@omnia.fi.

International CORE-project gives new opportunities for the cooks vocational qualifications

The kick-off meeting of the CORE- Cooking for the future projectThe kick-off meeting of the CORE – Cooking for the future project took place in Espoo, Finland on the 4th and 5th of March 2019. CORE project focuses on making improvements on the existing qualifications by identifying them in partner countries, improving them and matching a new joint curriculum.

There were 17 representatives from all the five partner organizations involved and also one representative from one associated partner organization, the Finnish National Agency for Education was present at the meeting on Monday.

The meeting itself took place in the Kirkkokatu and Lakelankatu units of Omnia. This was an important step in the project implementation, and enabled partners to meet in person for the first time.

Kick off meeting in Omnia

The event itself was initiated by Mrs Maija Aaltola, Principal of Omnia, who presented Finnish education system and also introduced Vocational Education in Omnia. After that we had a moment to get to know our new partners (Omnia, VAMIA, Ikaslan, ITT and TKHK). At this meeting Omnia presented Project management plan (WP1), and then the partners discussed the plan.

Overall topics covered were:

Topics covered on Monday 4th March

  • CORE in a nutshell
  • Administrational and management issues
  • Quality issues
  • Evaluation issues
  • Dissemination issues
  • Future meetings

Topics covered on Tuesday 5th March

  • Web page and project Google Drive
  • Guild school model
  • Cooking competition
  • Pop-up restaurant
  • Background research issues
  • Guidelines and recommendations

The main objective of the meeting was presented by the coordinator of the project.

Common dinner on Monday evening

The meeting included a common dinner at restaurant Ateljé Finne in Helsinki on Monday evening. Ateljé Finne is in Helsinki in Arkadiankatu. The restaurant is located next to the Rock Church
that often leads tourists to dine there.

The name of the restaurant dates back to the sculptor Gunnar Finné (1886 – 1952), who once held the same room at Atelier. Since the 1960s, the restaurant Ateljé Finne has been at this address.

The purpose of the project

The kick-off meeting of the CORE- Cooking for the future project.

The world around us is changing rapidly, and education, too, must evolve to meet the needs of the future. The purpose of the Cooking for the future project is to develop cooperation between VET schools and working life in European countries in the restaurant and catering sector. The idea is to find out what can be done to promote employment and professional skills and competences in different European countries.

Project focuses on making improvements on the existing qualifications by identifying them in partner countries, improving them and matching a new joint curriculum. The project priorities are to make skills and competences more visible and comparable between different European countries.

The primary target groups are students and teachers in VET as well as company representatives in the catering sector. The companies are involved on local, regional, national, and transnational levels. The project is focused on developing a pilot version of a new virtual 360° web page featuring cook’s competences, where all study programmes / specializations are opened. The learning outcomes will be made as transparent as possible by using OER (Open Educational Resources, e.g. open badges) approach for competences needed in the profession. CORE- Cooking for the future project team having a dinner.

To any future employer, CORE project’s open badges will show a determined approach to the goals and commitment to achieve them. These are important appearances that employers also value in future.

As a result of the project there will be new international training modules for catering field. The quality of the vocational qualifications’ contents will be improved, and the international aspect of the modules makes them more attractive for all our students.

The project is developing cooperation between vocational culinary schools and colleges and working life in the field of restaurant and catering mainly in Finland, Spain, Ireland and Estonia. The project is cofunded by the European Commission’s Erasmus+ programme under the action KA3 Joint Qualifications in Vocational Education and Training.

The project partners are Omnia and Vamia from Finland, Ikaslan from Spain, ITT (Institute of Technology Tralee) from Ireland and TKHK (Tartu Kutsehariduskeskus) from Estonia.

Oona Haapakorpi, Omnia

OKM:n projektisuunnittelija Erno Hyvönen oppilaitosjaksolla Omniassa

Erno Hyvönen vietti yhden työviikon Omniassa.
Erno Hyvönen vietti yhden työviikon Omniassa.

Viikon mittaiseen työjaksoon Omniassa sisältyi tutustuminen maahanmuuttajaopiskelijoiden koulutuksiin ja käytäntöihin.

Opetus- ja kulttuuriministeriön projektisuunnittelija Erno Hyvönen oli Omniassa oppilaitosjaksolla tammikuun lopussa.

”Pääsin seuraamaan osaamiskeskuksessa juuri aloittaneiden oppitunteja, tutustumaan maahanmuuttajakokkikoulutukseen, VALMA-koulutukseen ja S2-opetukseen. Lisäksi seurasin aikuisten perusopetuksesta ammatilliseen koulutukseen -tutustumispäivää. Minulla oli tilaisuus keskustella osaamiskeskuksen henkilöstön, kouluttajien ja S2-opettajien kanssa sekä käytännön että hyvinkin filosofisista näkökulmista, muun muassa siitä, miten kirjallisen kulttuurin läpitunkemaan maahan muuttaminen muuttaa yksilöä. Normaalissa virkamiestyössä tämäntyyppisiin pohdintoihin on yleensä liian vähän aikaa”, hän kertoo.

Antoisaa ja monipuolista

Erno Hyvönen kertoo Omniassa vietetyn työjakson olleen antoisa.

”On myös hienoa päästä näkemään oman työnsä lopputuloksia. Jakso oli kokonaisuutena hyvin kiinnostava ja monipuolinen. Olen palannut takaisin työpaikalleni muuttuneena ihmisenä valtava määrä informaatiota mukanani.”

Hyvönen tutustui oppilaitosjakson aikana myös Omnian uuteen strategiaan. Hän toteaa, että strategiassa määritellyt osaamisen ja hyvinvoinnin lisääminen osana Omnian tehtäviä ovat tärkeitä, sillä oppilaitoksen tehtävä ei ole ainoastaan lisätä osaamista.

”Maahanmuuttajien opintojen ja kouluttautumisen tukeminen mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla on tärkeää, ja näkemäni perusteella se on mahdollista”, hän toteaa.

Teksti ja kuva: Milka Mantsinen, Viestintä- ja markkinointipalvelut

Kurkkaa kulissien taakse: lehtori Stephanus Vermeulen

Kurkkaa kulissien taakse –sarjassa tutustumme Omnian henkilökuntaan. Millaisia ihmisiä Omniassa työskenteleekään?

Olen Stephanus Vermeulen, 60 vuotta ja asun Lohjalla. Olen syntynyt Hollannissa ja muutin Suomeen 30 vuotta siten. Perheeseeni kuuluu kaksi aikuista lasta, yksi lapsenlapsi, vaimo ja lapinkoira Donna.

Toimin Omniassa tieto- ja viestintätekniikan opettajana. Aloitin opetustehtävissä Omniassa vuonna 2008. Sitä ennen toimin kemian ja tietotekniikan opettajana ylä-asteella.

Työskentelen Leppävaarana yksikössä. Mieluiten työskentelen ryhmässä ja opetan nuoria. Nuorten opettaminen on pedagogisesti haastavampaa ja vaatii opettajalta enemmän kuin aikuisten kanssa työskentely. Yleensä nuoret oppivat parhaiten ryhmässä ja silloin, kun heillä on sopivasti riittävän haastavia tehtäviä.

Hoidan Espoon kauppaopettajien ry:n (OAJ:n paikallisyhdistys) asioita vuodesta 2013 lähtien. Sitä kautta minulle on muodostunut näkökulma siihen, miten muissa ammattioppilaitoksissa Suomessa asiat on järjestetty. Olen toiminut noin kymmenen vuotta kansainvälisten asioiden vastaavana, ja on ollut hyödyllistä nähdä, miten ammattioppilaitokset toimivat muissa maissa; varsinkin Saksan ja Ranskan systeemit ovat tulleet tutuiksi.

Parasta Omniassa on se, että tarjoamme ammattikoulutusta IT-alalla kaikille Espoon nuorille. On ainutlaatuista, että kaikki nuoret Espoon alueella voivat saada koulutusta. Jotkut opiskelijat IT-alalla ovat erittäin hyviä nörttejä ja jo 17-vuotiaana valmiita työelämään, toisaalta toiset tarvitsevat enemmän aikaa ennen kuin he aikuistuvat. Kaikki ovat tervetulleita, mikä vaatii opettajalta taitoa antaa kaikille opetusta juuri kuten se heille sopii.

Yksi Omnian työetu, jota käytän ahkerasti, on ilmainen sisäänpääsy Espoon uimahalleihin. Kun opetus alkaa yhdeksältä, yritän olla uimahallissa jo kello seitsemän. Talven aikana pulahdan mielellään Kuusijärvellä tai merivesialtaassa.

Suosikkiharrastukseni on vaeltaminen. Opettajan työ on henkisesti raskasta ja opettaminen vaatii paljon aikaa. Sen vastapainoksi tarvitaan rentoutuvaa harrastusta. Minä rentoudun patikoimalla Suomen kansallispuistoissa. Kävelemme kesäisin koirani Donnan kanssa muutaman päivän aikana 50 – 80 kilometriä. Suosikkireittini ovat Karhunkierros, Kolin kansallispuiston Herajärven kierros ja Heta-Pallas reitti. Täällä lähellä löytyy hyviä reittejä Espoon Nuuksion kansallispuistossa. Minusta jokamiehenoikeus on hieno asiaa Suomessa! On hienoa voida liikkua vapaasti metsässä. Jos haluat tutustua retkiini, löydät seuraavasta linkistä valokuviani http://bit.ly/2QIZh8I

Kenestä haluaisit tietää lisää? Voit lähettää oman ehdotuksesi sähköpostilla viestinta@omnia.fi.

Parasta on ryhmähenki – Julia Pokkinen valmistuu tänä keväänä laborantiksi

Tekemällä oppiminen ja kiinnostus kemiaa kohtaan innostivat alalle.

Julia Pokkinen, 18, kertoo tulleensa Omniaan alun perin kiinnostuksesta laborantin työhön.

”Yläasteella minulla oli keskustelu opon kanssa, ja laborantin koulutus alkoi kiinnostaa. Olen aina ollut kiinnostunut kemiasta. Olen myös aina oppinut paremmin tekemällä kuin lukemalla, joten ammattikoulu kiinnosti senkin vuoksi”, hän sanoo.

Pokkinen valmistuu tänä keväänä.

”Aion tehdä ainakin vuoden oman alan töitä, ja hakeutua sen jälkeen mahdollisesti uuteen koulutukseen.”

Kaikkein parasta Julia Pokkisen mielestä on ollut ryhmähenki omien opiskelukavereiden kesken.

Julia Pokkinen valmistuu laborantiksi.
Julia Pokkinen valmistuu laborantiksi.

”On ollut myös kivaa päästä tekemään ja oppimaan käytännössä. Olen ollut mukana Omnian opiskelijoiden tarjoilukeikoilla ja saanut kokemusta kahdesta alasta, vaikka varsinaisesti opiskelen yhtä”, hän toteaa.

Iloa osaamisesta 

”Valmistuessani voin iloita osaamisestani. Olen iloinen, että minulla on asia, jonka oikeasti osaan. Eniten olen kiinnostunut rikosten tutkinnasta laboratoriossa, mutta elintarvikelaboratorioissa työskentely on laboranteille yleisempää. Myös mikorobiologian opiskelu kiinnostaa”, Pokkinen sanoo.

”Laborantin työssä se, että keskityn tiiviisti tekemiseen, on parasta.”

Nuorille, jotka ovat kiinnostuneita laborantin opinnoista, hän sanoo, että pinnan ei kannata olla liian lyhyt.

”Ei haittaa, vaikka suunnitelmat muuttuvat matkan varrella. Laborantin opinnoissa tärkeää on kärsivällisyys ja kiinnostus kemiaa kohtaan.”

Teksti ja kuva: Milka Mantsinen, Viestintä- ja markkinointipalvelut

Monipuolista ja laadukasta – Riina Aro on tyytyväinen liiketoiminnan opiskelija

Parturi-kampaajana pitkään työskennellyt merkonomiopiskelija uskoo saavansa vahvistusta osaamiselleen ja uusia vaihtoehtoja omalle uralle.

Riina Aro on 38-vuotias parturi-kampaaja ja kolmen lapsen äiti, joka ryhtyi opiskelemaan Omniassa merkonomin tutkintoa oltuaan lähes 17 vuotta kampaamoalalla.

”Olin jo pitkään kaivannut vaihtelua, enkä oikein keksinyt mitä olisin halunnut tehdä. Toisaalta hiukset ovat myös intohimoni, joten merkonomiopinnot eivät pakota minua valitsemaan kahden ammatin välillä. Saan halutessani lisää tietoja ja taitoja tukemaan olemassa olevaa osaamistani. Toisaalta se avaa myös paljon uusia ovia”, Aro tuumii.

Riina Aro uskoo olevansa ylpeä tulevasta valmistumisestaan ja
Riina Aro uskoo olevansa ylpeä tulevasta valmistumisestaan ja osaamisestaan.

Hän kertoo olevansa erittäin tyytyväinen opintoihin.

”Kokonaisuudessaan opiskelu on ihanaa. Minusta on hienoa, että meidän mielipiteitämme kuunnellaan, ja opinnot voi muokata muun elämän mukaisiksi. Opetus on myös pääsääntöisesti erittäin laadukasta. Ilmaista kouluruokaa osaa myös arvostaa aikuisemmalla iällä”, hän sanoo.

Upeita juttuja jo nyt

Riina Aro kertoo löytäneensä Omnian omien hakujensa tuloksena.

”Omnian nettisivuilla oli kaikki tarvittava tieto helposti saatavilla. Hakeminen oli myös helppoa, eikä matkakaan ole pitkä, vaikka Helsingissä asunkin”, hän sanoo.

Aro kertoo olevansa kiinnostunut viestinnän, HR:n, työlainsäädännön ja tapahtumatuotannon tehtävistä.

”Niin moni asia kiinnostaa, ja nyt jo olen päässyt tekemään upeita juttuja. En sulje pois myöskään jatko-opintoja, mutta niissäkin on nyt vaihtoehtoja, joko tradenomi tai estenomi. Vanha unelmani on ollut opiskella ammattiopettajaksi, joten katsotaan mitä tuleman pitää”.

Ylpeyttä osaamisesta

Aro toteaa, että valmistuttuaan hän voi olla ylpeä osaamisestaan.

”Erityisesti ehkä Office-ohjelmien voi nyt sanoa olevan hyvin hallussa, mitä monessa työssä vaaditaan”.

Riina Aro suosittelee merkonomiopintoja niiden monipuolisuuden vuoksi.

”Halu oppia pitää olla. Mikään ei tule helposti, mutta opiskelu kannattaa”, hän toteaa.

Lue lisää liiketoiminnan perustutkinnosta.

Teksti ja kuva: Milka Mantsinen, Viestintä- ja markkinointipalvelut

Opiskelijoiden oppiminen vauhdittui gaaloissa – myös rehtori mukana

Omnian opiskelijat pääsivät tarjoilemaan alkuvuoden suurissa juhlatilaisuuksissa Emma Gaalassa, Urheilugaalassa ja ProGaalassa. Emma Gaalassa myös rehtori Maija Aaltola asettui opiskelijan rooliin ja sai arvokasta kokemustietoa opetusmenetelmästä.

Parikymmentä omnialaista opiskelijaa oli mukana tarjoilutehtävissä alkuvuoden suurissa gaalatilaisuuksissa.

Iita Mäki oli yksi mukana olleista tarjoilijaopiskelijoista.
Iita Mäki oli yksi Urheilugaalssa mukana olleista tarjoilijaopiskelijoista.
Urheilugaala järjestettiin Hartwall Areenalla.
Urheilugaala järjestettiin Hartwall Areenalla.

Mahdollisuus opiskella käytännön työtehtävissä ja salamavalojen välkkeessä on suosittua.

”Saanko osallistua vielä keväällä tilaisuuksiin, vaikka valmistun?”, kysyy opiskelija innoissaan opettajalta palautekeskustelun yhteydessä.

Moni opiskelijoista tarjoili kutsuvieraille usean ruokalajin illallisen kaikissa kolmessa gaalassa. Opiskelijat saavat opintojen kertymisen lisäksi työtodistuksen, joka antaa potkua alalle työllistymiseen.

Sujuvasti täytetyt kuohuviinilasit, punaisella matolla välkehtivät paljetit ja kauniisti asetellut annokset vilahtelivat silmissä, kun yksi kahdella kädellä kannettu lautanen vaihtui nopeasti kolmeen taidokkaasti kuljetettuun ateriaan opiskelijoiden käsissä.

Tiiviisti työelämän kanssa yhteistyössä

Omnian opiskelijat ovat olleet mukana gaaloissa jo neljän vuoden ajan. Mahdollisuus tähän perustuu opettajien aktiivisuuteen ja tiiviiseen yhteistyöhön työelämän kanssa. Opiskelijat osallistuvat juhlatilaisuuksiin aina opettajan johdolla, joten kyse ei ole siis perinteisestä työssä oppimisesta.

Hartwall Areenan ravintolapäällikkö Jari Pursiainen toteaa, että yhteistyö Omnian kanssa on ollut hedelmällistä.

Ravintolapäällikkö Jari Pursiainen
Ravintolapäällikkö Jari Pursiainen

”Minulle on tärkeää, että opiskelijat pääsevät tekemään työtä ja kehittämään työelämässä tarvittavia taitoja. Yhteistyötaidot, asiakaspalvelun osaaminen ja suuressa juhlatilaisuudessa työskentely ovat opiskelijoille tärkeitä taitoja.

Opiskelija Patrik Tanner tarjoili ProGaalassa ja myös kahdessa muussa tilaisuudessa.
Opiskelija Patrik Tanner tarjoili ProGaalassa ja myös kahdessa muussa tilaisuudessa.

Ryhmätyötaidot ja yhdessä tekeminen kehittyvät tällaisen työsuorituksen myötä ”, sanoo Pursiainen.

”Samalla opitaan bankettitarjoilun taitoja. Pyrkimyksenä työnantajan taholta on sitouttaa nuoria alalla työskentelyyn ja tarjota mahdollisuuksia oppimiseen ja taitojen kehittämiseen käytännössä. Alan työllisyystilanne on käymässä vuosi vuodelta haasteellisemmaksi, ja tekijöitä tarvitaan jatkuvasti lisää. Toisten kokemuksen ja ohjauksen kautta on mahdollista oppia parhaalla mahdollisella tavalla.”

Jari Pursiainen toteaa, että satojen tai tuhansien asiakkaiden tilaisuudessa työskentelevältä tarjoilijalta vaaditaan rauhallisuutta ja malttia. Opiskelijoilla oli gaalatilaisuuksissa ammattilaistarjoilija työparinaan.

Rehtori mukana tarjoilemassa

Omnian rehtori Maija Aaltola oli opiskelijoiden kanssa tarjoilemassa Emma Gaalassa.

Omnian opettaja Jaana Karvinen (punaisessa asussa) oli finalistien joukossa opettajien kilpailusarjassa.
Omnian opettaja Jaana Karvinen (punaisessa asussa) oli finalistien joukossa opettajien kilpailusarjassa.

“Opiskelijan ja tarjoilijan roolissa jännitti aluksi valtavasti. Halusin nähdä, millaista tilaisuuksissa oppiminen voi olla käytännössä.  Rehtorina olisi ollut helpompaa seurata toimintaa ulkopuolelta, mutta nyt pääsin kokemaan ja tekemään samoja asioita kuin opiskelijat. Pääsin työvuoron ajaksi alan ammattilaisen työpariksi ja opettajan ohjaukseen – ihan niin kuin opiskelijat”, hän sanoo.

Rehtori Maija Aaltola oli Emma Gaalassa tarjoilemassa.
Rehtori Maija Aaltola oli Emma Gaalassa tarjoilemassa. Vasemmalla opettaja Heikki Tuovinen.

Aaltola toteaa oppineensa työvuoron aikana valtavasti.

“Oli mieletön tunne oppia yhdessä opiskelijoiden kanssa ja olla samaa porukkaa. Mukana oli eri-ikäisiä opiskelijoita, enkä ollut ainoa ensikertalainen. Joukkoon sulautuminen onnistuikin yllättävän hyvin. Ammattilaisen ohjauksessa, avustavia töitä tehden ja tarkkailemalla opi nvaltavasti. Olin myös vaikuttunut siitä, miten järjestelmällisesti kaikki toimivat yhteen hiileen puhaltaen suuren tilaisuuden hoitamisessa.”

Aaltola toteaa, että työelämän tilanteissa tapahtuva oppiminen on aidosti vaikuttavaa.

“Emma Gaalassa mukana olleet opettajat Heikki Tuovinen ja Jaana Karvinen olivat ennestään tuttuja. He koordinoivat opiskelijoiden osallistumista tilaisuuksiin. Tilaisuuksissa opiskelijat saavat oppia tulevaan ammattiinsa alan ammattilaisilta, mutta opettajat ovat osana työporukkaa ja turvallisesti saatavilla”, hän sanoo.

ProGaalan pääruoka-annoksena tarjoiltiin kalaa.
ProGaalan pääruoka-annoksena tarjoiltiin kalaa.

Urheilugaalassa oli tänä vuonna yli 1600 vierasta ja ProGaalassa yli 600. Emma Gaalan kutsuvieraina oli noin 900 henkilöä.

Opiskelijat ovat mukana myös muissa suurissa juhlatilaisuuksissa, joita on parikymmentä vuosittain.

Teksti ja kuvat: Milka Mantsinen, Viestintä- ja markkinointipalvelut

Omnia harjoittelijan silmin – markkinoinnin harjoittelija Katriina Juutilainen

Katriina Juutilainen työskentelee harjoittelijana Omnian
Katriina Juutilainen työskentelee harjoittelijana Omnian viestintä- ja markkinointipalveluissa.

Olen Katriina Juutilainen, ja aloitin markkinoinnin harjoittelijana Omniassa tammikuun alussa. Työskentelen Kirkkokadun toimipisteessä osana markkinoinnin ja viestinnän tiimiä.

Markkinoinnin harjoittelijana pääasiallinen työtehtäväni on ollut tuottaa sisältöä Omnian sosiaalisen median kanaviin. Olen kiertänyt eri toimipisteissä keskustelemassa koulutusohjelmien opetushenkilöstön kanssa ja olemme yhdessä suunnitelleet postauksia someen. On ollut ihanaa huomata, kuinka yhdessä tekemällä on saatu aikaiseksi hienoja ja mielenkiintoisia postauksia sekä saatu samalla esiteltyä Omnian laajaa koulutustarjontaa.

Parasta harjoittelussa ovat olleet vaihtelevat työtehtävät sekä erilaisiin markkinoinnin ja viestinnän tehtäviin tutustuminen ja alan ammattilaisilta oppiminen. Työtehtäviin on myös päässyt vaikuttamaan omien mielenkiinnon kohteiden sekä osaamisen pohjalta. Mieleenpainuva muisto on ollut myös tammikuussa järjestetty Urheilugaala, jossa olin somettamassa omnialaisten tarjoilijaopiskelijoiden osallistumisesta gaalajärjestelyihin. Oli ihanaa huomata, kuinka opiskelijoiden alkuillan jännitys vaihtui illan edetessä huikeisiin onnistumisiin sekä rentoon verkostoitumiseen alan ammattilaisten kanssa.

Harjoittelu on ollut opettavainen kokemus, mutta on ollut myös hienoa huomata, kuinka koulussa opiskellut asiat toimivat käytännössä. Uskon myös, että harjoittelussa oppimani taidot hyödyttävät tulevaisuudessa oman alan töitä hakiessa.

Teksti: Katriina Juutilainen

Kuva: Milka Mantsinen