Opinnot veivät uudelle uralle työkykyvalmentajaksi

Kuva Tiina Saloheimosta

SpringHouse Oy:ssä työkykyvalmentajana toimiva Tiina Saloheimo suoritti Omnian kuntoutus-, tuki- ja ohjauspalvelujen erikoisammattitutkinnon.

Vuonna 2002 perustettu Spring House liittyi osaksi StaffPoint-konsernia vuonna 2012. Yhtiössä työskentelee noin 200 valmentamisen ammattilaista. Spring Housen asiakkaita ovat työttömät työnhakijat, maahanmuuttajat, kuntoutujat, osatyökykyiset, ammatinvaihtajat, työttömyysuhan alla olevat, yritysten johto ja asiantuntijat.

Ennen Spring Housea Tiina toimi pitkään sosiaalialalla eri tehtävissä. ”Työskentelin aiemmin erilaisissa työvoimapoliittisissa hankkeissa yli 16 vuotta työnantajana. Työ oli valmennusotteista ja halusin työn tueksi teoreettista viitekehystä, josta ammentaa osaamista työhön”, kertoo Saloheimo. Työn ohessa aloitettu työvalmentajan koulutus jäi työn kiireisyyden takia kesken, mutta kiinnostus opiskeluun jäi. Mahdollisuus opiskeluun panostamiseen avautui myöhemmin. Vuonna 2018 Saloheimo jäi työttömäksi ja hakeutui TE-palvelujen kautta Omnian kuntoutus-, tuki- ja ohjauspalvelujen erikoisammattitutkintoon.

Teoriaopintojen soveltaminen käytäntöön vahvisti oppimista

Opintoihin hakeutuessa Saloheimon halu oppia oli kova ja hän halusi päivittää osaamisensa nykypäivän työelämään.

”Tärkeää työvalmentajan opinnoissa oli työn kautta oppiminen ja käytännön jaksot työpaikoilla. Kaiken opitun teorian pääsi soveltamaan työssä oppimisen jaksoilla käytäntöön ja tämä vahvisti oppimistani”, Saloheimo summaa. Hän suoritti yhden työelämässä oppimisen jakson Rinnekodin työvalmennuksessa, josta hän sai työkemusta kehitysvammapuolen työvalmennuksesta. Toisen työssä oppimisen jakson Saloheimo suoritti Omnian hoiva-avun -koulutuksessa työvalmennuksen tehtävissä.
Opiskelun muiden alan ammattilaisten kanssa Saloheimo näkee tärkeäksi. ”Kokonaisuudessaan kuntoutus-, tuki- ja ohjauspalvelujen erikoisammattitutkinnon opinnot olivat pohtivia ja osallistavia. Keskustelut muiden koulutukseen osallistuvien ammattilaisten kanssa olivat tärkeä osa oppimista”, Saloheimo toteaa.

Uusi ura ja paljon osaamista asiakkaiden ohjaamiseen

Tutkinnon suorittaminen mahdollisti Saloheimolle uuden työn aloittamisen työkykyvalmentajana. Valintakriteerinä nykyisessä työtehtävässä oli kuntoutus-, tuki- ja ohjauspalvelujen erikoisammattitutkinnon suorittaminen. Koulutuksessa opitut työvalmennuksen prosessit ja käytännöt ovat Saloheimolla käytössä päivittäisessä työssä. Saloheimo kokee myös, että tutkintoon kuuluneet mielenterveys- ja päihdetyön opinnot ovat olleet hyödyksi asiakkaiden ohjaamisessa työkykyvalmentajana.

Esimerkiksi motivoivan keskustelun ja puheeksi ottamisen opinnot antavat pohjaa nykyiseen työhön. Myös kohtaamisen ja osallisuuden teemat jäivät mieleen koulutuksesta ja ovat käytössä asiakkaisen ohjauksessa.

Opintojen aikana opiskelijoille korostettiin verkostojen rakentamisen tärkeyttä omalla alalla.
”Jo opintojen aikana luodut suhteet eri työpaikkoihin ja muihin alalla toimiviin opiskelijakollegoihin ovat tärkeitä tällä alalla”, Saloheimo kertoo.
Tutustu kuntoutus-, tuki- ja ohjauspalvelujen erikoisammattitutkintoon

Sisustussuunnittelua ja uusia tekniikoita sisustuspajalla

Sommitelma pöydällä
Sommitelma

Omnian nuorten työpajojen sisustuspajalla tehdään tilojen stailausta ja sisustamista, syvennytään sisustussuunnittelun perusteisiin, tutustutaan eri tekniikoihin ja materiaaleihin, sekä tehdään trendikkäitä tuotteita OmniaShopiin. Eli hyvin monipuolisesti erilaisia kädentaidollisia töitä.

Sisustuspaja vierailee alan yrityksissä, messuilla ja oppilaitoksissa. Välillä saatetaan hakea inspiraatiota läheisestä luonnosta tai kaivetaan vaikka lautapelit esille. Arkea kuljetaan hyvällä fiiliksellä, nuoria kannustaen ja tukien. Hyvinvointiteema kulkee myös mukana pajan arjessa.

Kartonkinaamio
Kartonkinaamio

Uusia sisustuksia Kuusiniemeen ja Finnsiin
Juuri ennen etätyöskentelyä aloitimme tekemään sisustussuunnitelmaa kellaritilaan. Nuoret piirsivät seinäprojektiot tilan seinistä ja aloittivat suunnittelemaan sisustusta luontoteemalla. Sisustusprojekti jatkuu, kunhan pääsemme takaisin pajalle töihin.

Tulossa on lisää sisustusprojekteja sekä Kuusiniemeen että Finnsiin. Projekteissa nuoret saavat harjoitella sisustussuunnittelua, sisustamista, seinämuraalien ja seinien maalausta, sisustuselementtien valmistusta eri materiaaleista sekä ryhmätyötaitoja. Töitä pääsee toki tekemään yksinkin, kukin oman mielenkiinnon mukaan.

Luontotaidetta ja itsetuntemusta etätyöskentelynä

Etätyöskentelyssä annettuihin etätehtäviin perehdytään ohjaajan kanssa aina aamuisin sekä käydään niitä läpi vielä palautuksen jälkeen. Etätehtävissä nuoret ovat miettineet mm. itsetuntemusta sekä omia vahvuuksia persoonallisuustestejä hyödyntäen. ” Itsensä tuntemiseen ja itsetuntoon on paneutuvat tehtävät ovat olleet itselleni tärkeitä ja minulle on tullut muutamia ahaa elämyksiä ja tajunnut jotakin itsestään mitä ei aiemmin ole pannut merkille tai miettinyt edes”, kertoo työkokeilija Minja. ”Olen sosiaalisempi ja rennompi ihmisporukassa työpajan ansiosta”, jatkaa Sara.

Egg shell mosaic
Egg shell mosaic

Nuoret pohtivat myös omaa arjen rytmiä eli unta ja lepoa, ravintoa, liikkumista, ihmissuhteita, harrastuksia ja luovuutta. ”Työpaja on auttanut pitämään arkirytmiä yllä tässä hankalassa tilanteessa, kun kotona oleilua on paljon, niin silloin helposti unirytmikin menee sekaisin, jos ei olisi mitään minkä takia pitäisi herätä ajoissa tai mitään mikä rytmittäisi arkea”, miettii Minja.

Nuoret myös testasivat oman hiilijalanjälkensä ja miettivät keinoja sen pienentämiseen. Tärkeä osa tehtävissä on ollut myös seuraavan askeleen miettiminen työpajajakson jälkeen ja eri vaihtoehtoihin tutustuminen.

Pariton sommitelma
Pariton sommitelma

Kädentaitoja on päästy tekemään sisustuksellisten sulka-makrameen, kivimaalauksen, egg shell mosaic art -sisustustaulun ja kartonkinaamion muodossa. Tehtävissä on välillä lähdetty ulos ja tehty sinne muiden iloksi luontotaidetta. ”Uusia asioita on tullut opittua paljon, mm. makramee-solmeilua ja kananmunankuori-mosaiikin tekoa. Myös vanhoja taitoja on uudelleenherätelty esimerkiksi esseen tekoa tietyistä aiheista ja kieliopin muistelu. Nykypäivänä sitä ei tarvitse niin usein miettiä, kun suurin osa kirjoittamisesta tapahtuu somessa kavereiden kesken. Tämä on ollut hyvää kertausta”, Minja kertoo. Sara taas kertoo oppineensa olemaan luovempi ja osaavansa enemmän sisustustaitoja tehtävien ansiosta.

Nuoret tutustuivat myös sisustustyyleihin ja kirjoittivat valitsemastaan tyylistä esitelmiä muiden luettavaksi. Janne kirjoitti skandinaavisesta tyylistä, Minja etnisestä tyylistä ja Sara perehtyi vintage-tyyliin. Näistä kertynyttä sisustustyylitietämystä testattiin tietovisan muodossa. Etänä on perehdytty myös eri sommittelumalleihin ja tehty niiden mukaan omaan kotiin kauniita sommitelmia. Kuvissa näkyvät Minjan upeat sommitelmat.

Luototaidetta
Luototaidetta

Sisustuspajalla työskentelee parhaimmillaan 10 nuorta työkokeilusopimuksella ja kuntouttavalla työsopimuksella. Tällä hetkellä tilaa on, mukaan mahtuu lisää innokkaita pajalaisia.
Sisustuspajalle tullessa ei tarvitse etukäteen osata mitään. Kaikkeen saa apua ja ohjeistusta. ”Ohjaajien tuki on ollut arvokasta tässä tilanteessa ja on mukavaa, kun joka päivä pääsee vaihtamaan kuulumisia ja juttelemaan milloin mistäkin. Työpajaohjaajalle on helppo jutella ihan mistä vain. En voi muuta kuin suositella pajatyöskentelyä niille kaikille nuorille, joilla ei ehkä ole vielä tulevaisuuden suunnitelmat koulutuksen ja työn suhteen selvät tai muuten vaan tarvitsevat jotakin päivätekemistä kotona oleilun sijaan. Parasta työpajoilla on myös se, ettei mitään tarvitse osata valmiiksi vaan kaikkeen saa hyvät neuvot ja apua niin kyllä kaiken varmasti oppii, kunhan jaksaa kokeilla ja yrittää. Muut nuoret työpajoilla on ollut erittäin ystävällisiä ja ryhmään pääsee hyvin mukaan, mutta saa myös olla ihan omissa oloissaan, jos niin haluaa”, Minja summa työpajajaksoaan.

Tutustu sisustuspajan toimintaan

Mielenterveys- ja päihdetyön ammattilaiseksi

Heljä Lehtiniemi

Heljä Lehtiniemen sydäntä lähellä on aina ollut ihmisten auttaminen. Tästä kertoo myös hänen monipuolinen työhistoriansa. Jo 80-luvulla Lehtiniemi oli töissä Tukholmassa mielisairaalassa. Omniaan Heljä Lehtiniemi päätyi suorittamaan mielenterveys- ja päihdetyön ammattitutkintoa. Koulutus loi mahdollisuuden tutustua aivan uuteen maailmaan ammattilaisen silmin.

Lehtiniemi on tällä hetkellä työkokeilussa Vihreä Keidas ry:ssä. Vihreä Keidas ry on 1966 perustettu yhdistys, joka tekee kristillistä päihdetyötä. Yhdistys on yksi Suomen vanhimmista huumaavien aineiden väärinkäytön ehkäisemiseen pyrkivistä järjestöistä. Vihreä Keidas pyrkii tukemaan erityisesti vaikeuksissa olevia ihmisiä päihteettömään, terveeseen ja tasapainoiseen elämään vertaistuen sekä lähimmäisenrakkauden kautta.

Monipuolisesta työkokemuksesta apua alalla

Heljä Lehtiniemen työhön kuuluu mielenterveys- ja päihdetyö asiakaskohtaamisissa. Lisäksi hän tekee erilaisia yhdistyksen toimintaan liittyviä toimistotöitä. Lehtiniemi tekee myös vapaaehtoistyötä samassa rakennuksessa sijaitsevassa Sininauha ry:n NEA -hankkeessa, joka auttaa naisia esimerkiksi asunnottomuudessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä.

”Aikaisemmasta työkokemuksesta niin hotelli- ja ravintola-alalta kuin hierojanakin on hyötyä ihmisen kohtaamisessa ja avun antamisessa. Tämä on ala, jossa iän tuomalla kokemuksella on omat hyötynsä. Olen työstänyt ja oppinut paljon omista nuoruuden traumoista sekä elämän kriiseistä ja haluan viedä sitä tietotaitoa apua tarvitseville”, Lehtiniemi summaa koulutukseen hakeutumisen syitä.

Uuden alan oppiminen jatkuu läpi elämän

”Mielenterveys- ja päihdetyössä osaamista pitää koko ajan lisätä ja olla ajan hermossa kiinni. Tiedän olevani oikealla alalla ja koulutukseni ei ole mennyt hukkaan”, hän toteaa.

Kiinnostavinta Lehtiniemelle oli päästä sisään suomalaiseen mielenterveys- ja päihdemaailmaan. ”Omnian opettajat ovat pitkän linjan osaajia ja tunnit olivat mielenkiintoisia. Hyvät kulkuyhteydet Helsingistä Espooseen mahdollistivat helpon pääsyn lähipäivien opetukseen. Myös opiskelijoiden omat kokemukset synnyttivät mielenkiintoisia keskusteluja tunneilla”, Lehtiniemi kertoo. Mieleen jäivät mm. mielensairauksien, riippuvuuksien ja asunnottomuuden teemat opinnoista. Myös kaveria ei jätetä -asenne kulkee mukana alan ammattilaisella.

Lehtiniemi kokee, että yhteistyö alan työpaikkojen ja muiden toimijoiden kanssa oli tärkeää opintojen aikana. ”Vierailut alan paikoissa sekä messuilla avasivat uusia näköaloja ja mielenkiintoiset työssä oppimisen paikat antoivat mahdollisuuden tutustua lähemmin tulevaan alaan. Kumppanuussuhteet ovat tärkeitä mielenterveys- ja päihdetyössä. Yhteistyöllä kaikki saadaan sujumaan paremmin”, hän toteaa.

Alan opiskelu ei loppunut ammattitutkinnon suorittamiseen. ”Oppi ja ikä kaikki ainakin kohdallani pitää paikkansa”, Lehtiniemi toteaa. Hän suorittaakin tällä hetkellä työn ohella lähihoitajan opintoja ja jatkaa oppimispolkuaan alalla. Lehtiniemi toivoo olevansa vielä pitkään töissä Vihreässä Keitaassa, missä niin asiakkaat ja työntekijät kuin myös vertaiset ja vapaaehtoiset tuovat oman lämpimän ja kohtaavan ilmapiirinsä. Vihreä Keidas avautuu portaittain asiakkaille taas 1.6. ja Lehtiniemi uskoo kesälomien jälkeen koroja-ajan aiheuttamien haasteiden lisäävän avuntarvitsijoita.

Tutustu mielenterveys- ja päihdetyön ammattitutkintoon

Kari Tikan tuleva ooppera yli sadan opiskelijan näytönpaikka

Syksyllä ensi-iltansa saava, säveltäjä Kari Tikan uusi ooppera Rakkaus on väkevä kuin kuolema, tehdään mittavassa yhteistyössä Omnian opiskelijoiden kanssa. Yli sata opiskelijaa viideltä eri alalta on mukana tekemässä oopperaa yhdessä kokeneiden ammattilaisten kanssa. Opintosuorituksina yhteistyö tulee tarkoittamaan yli 2000 osaamispistettä ja työssäoppimisen ympäristönä mahdollisuus on ainutlaatuinen.

Opiskelijat ovat tehneet oopperaan esiintyjien pukuja, hiukset ja maskeeraukset sekä lavaste-elementtejä. Käsiohjelmissa, esityksessä sekä etukäteismarkkinoinnissa tullaan näkemään media-alan ja kuvallisen ilmaisun työnjälkeä ja Kuljetuspaja hoitaa logistiikkaa siirtämällä ihmisiä, pukuja ja lavasteita paikasta toiseen. Oopperan ensi-illan piti alun perin olla jo huhtikuussa, mutta siirtyi koronan vuoksi lokakuulle.

”Olen ollut mukana 19-vuotiaasta alkaen hyvin monenlaisissa oopperaproduktioissa. Tämä meidän tuotantomme on jotain aivan uutta ja mahtavaa minulle, olenhan ollut kirjoittamassa ja säveltämässä tätä syvältä sielustani nousevaa teosta useita vuosia. Ennen kokemattomaksi produktion tekee erittäin tiivis ja hyvin lämmin yhteistyö Omnian opettajien ja opiskelijoiden kanssa. Olen liikuttunut siitä antaumuksesta ja suuresta rakkaudesta, jolla Omniassa ollaan upealla ammattitaidolla kokonaisvaltaisesti ja niin monipuolisesti paneuduttu tehtäviin.”, kiittää säveltäjä Tikka odottaen innolla ensi-iltaa.

Lavastus- ja pukusuunnittelija Anna Kontek kertoo olevansa iloinen panoksesta, jonka opettajat ja opiskelijat ovat projektiin antaneet. ”Ennen teoksen ensi-iltaa tehdään isolla joukolla valtavasti työtä, jossa jokainen on osa suurempaa kokonaisuutta ja jokaisen työpanoksella on merkitystä. Produktion valmistelu kehittyvänä prosessina on todellista ja haastavaa teatterityötä. Se ei ole vain tehtävien suorittamista, vaan välitämme oopperan katsojille ja kuuntelijoille taidenautinnon, jossa totuuden ja illuusion raja on häilyvä, mutta kokemus todellinen ja koskettava. Urani aikana töitäni on nähty ja toteutettu monissa maissa Japanista USA:han. Arvostan laadukasta työtä enkä osaa tinkiä lopputuloksesta, siksi nytkin odotan ja vaadin opiskelijoilta ammattimaista asennetta työhön ja myös parasta mahdollista lopputulosta. Opettajat ja opiskelijat ovat osoittaneet erittäin korkeaa työmoraalia, vahvaa sitoutumista ja pyrkineet antamaan parastaan. Työn jälki on ollut laadukasta. Uskon, että tällä joukolla on lupaava tulevaisuus”.

Hius- ja kauneudenhoitoala valmisti esiintyjien maskeerauksia ja hiuksia

Hius- ja kauneudenhoitoalalla oopperaprojektia ohjasivat lehtorit Tiina-Ira Huttunen ja Anna-Maija Härkönen, jotka kertovat olevansa oopperaprojektista kiitollisia ja ylpeitä opiskelijoistaan. Huippuosaajana toimiminen -tutkinnon osan näkökulmasta oopperan siirtyminen oli oppimiskokemuksena hyvä tulevaisuutta varten. Projekteissa tulee usein muutoksia ja muutosten mukana on osattava mennä eteenpäin lannistumatta ja haasteiden keskellä periksi antamatta.

Projektin aluksi opiskelijat lukivat oopperan käsikirjoitusta ja kävivät seuraamassa oopperan harjoituksia päästen samalla tutustumaan oopperaesityksen pääroolien esiintyjiin, roolihahmoihin ja kuorolaisiin. Tämän jälkeen opiskelijoille jaettiin vastuut, kenestä esiintyjästä kukakin vastaisi maskeerauksen osalta ja hiusten osalta. Vaikka esityksessä vastasikin joko ehostuksesta tai hiuksista, tuli jokaisen osata tehdä molemmat ammatilliset työt, jotta opiskelija pystyisi lyhyessä ajassa suoriutumaan mahdollisimman monesta työtehtävästä sekä toimimaan toiselle myös varahenkilönä.

Opiskelija Marianne Backström sai tehtäväkseen toteuttaa roolihahmo Siirin hiukset peruukkina. Hiukset suunniteltiin yhteistyössä oopperan Anna Kontekin kanssa avaten samalla säveltäjä Kari Tikan visiota roolihenkilöstä. Kontekin toive oli saada hiuksiin elävyyttä neljällä punaisella värisävyllä. Ideoita haettiin netistä sekä pääesiintyjän puvusta. Backström keksi pyytää tilkun Siirin pukukangasta sen tekijältä, jotta hiusten ja ehostuksen sävyä pystyi muokkaamaan koululla päästen samalla asteen lähemmäksi oopperan tunnelmaa. Backström piti siitä, että projekti oli hyvin monipuolinen ja pääsi näkemään, kuinka paljon työtä ja liikkuvia osia valmiin esityksen takana liikkuu.

Opiskelija Natalia Pitkinen sai tehdä maskeerauksen oopperan rooli Äidille. Hänen mielestään projekti innosti irrottautumaan tavanomaisuudesta, katsomaan ja näkemään asioita uudella luovalla tavalla. Kyseessä ei ollut pelkkä ehostus, vaan paremminkin suuri tyyliakatemia. ”Mielestäni olen kasvanut ja kehittynyt ammattilaismeikkaajaksi tällä kurssilla ja sain vieläkin enemmän motivaatiota ja rakkautta ammattia kohtaan”, kertoo Pitkinen.

Lehtori Anna-Maija Härkönen kertoo projektin opiskelijaryhmän osoittaneen erityisesti poikkeusajan toiminnallaan pärjäävänsä missä tahansa. Onnistumisen takana, poikkeusajan haasteiden keskellä on ollut 36 opiskelijatiimin poikkeuksellisen avoin, rehellinen ja positiivinen työilmapiiri. Härkösen mukaan siihen vaikutti projektin alussa opiskelijoiden kanssa yhdessä luotu arvotaulu. Siinä sitouduttiin jokainen yksilönä ja yhdessä tiiminä toimimaan neljän arvon mukaisesti: 1. Asenne, joka näkyy haluna osallistua, oppia uutta ja kehittyä ihmisenä, 2. Sitoutuminen työelämälähtöiseen toimintaan, 3. Positiivinen yhteishenki, jossa jokaisen työpanos on tärkeä sekä 4. Avoimuus ja rehellisyys, joka ohjaa tavoitteellisesti projektissa kohti päämäärää. Ja näin toimittiin koko projektin ajan.

Tekstiili- ja muotiala valmisti esiintymisasut naissolisteille, tanssijoille, nais- ja lapsikuoroille

Tekstiili- ja muotialalla oopperaprojektia ohjasivat opettajat Anne Aarnio, Pauliina Oksala, Mia Turunen ja Mariitta Savolainen. Opiskelijat valmistivat oopperaan esiintymisasut naissolisteille, tanssijoille, nais- ja lapsikuoroille, kertoo Turunen. Pukujen valmistus alkoi syksyllä 2019 ja opiskelijat pääsivät konkreettisesti näkemään, kuinka asut valmistuivat käsi kädessä esityksen valmistumisen kanssa. Alkuperäisistä luonnoksista kuljettiin pitkä matka lopullisiin pukuihin ja asuja viimeisteleviin asusteisiin.

Brevis Nova-kuoro harjoituksissa, jossa esiintymisasuja sovitettiin ensimmäistä kertaa päälle.

Naissolistien pukuja tekivät tekstiili- ja muotialan ammattitutkintoa suorittavia opiskelijoita, jotka suunnittelevat suuntautuvansa työurallaan ehkä juuri näyttämöpukujen valmistukseen. Osalla oli aiheesta kokemusta jo työssä oppimisen tai työkeikkojen kautta. Opiskelijat valmistivat naissolistien puvut noudattaen täysin ammattimaista prosessia. Opiskelijat analysoivat pukusuunnittelijan luonnokset yhdessä suunnittelijan kanssa ymmärtääkseen suunnittelijan tavoitteet puvulle, kaavoittivat puvut mittatilauksena solisteille, suunnittelivat toteutuksen rakenteet ja sovittivat puvut esiintyjien päälle suunnittelijan kanssa. Solistien puvut olivat osittain malliltaan ja materiaaleiltaan haastavia, mutta opiskelijat toteuttivat oman osuutensa kunnianhimoisesti ja vastuullisesti, kertoo Oksala.

Ompelijakisälliksi kesällä valmistuva Eeva Varmola valmisti roolihahmo Siirille asun, jonka hiukset valmisti hius- ja kauneudenhoitoalan opiskelija Marianna Bäckström. Anna Kontekin luonnosten perusteella Eeva Varmola kaavoitti ja ompeli asukokonaisuuden, johon kuuluivat korsettimainen yläosa, hame, sukkahousut, päällystakki ja kaulanauha. Vaativan asun toteuttaminen antoi mukavasti haastetta viimeisen vuoden opiskelijalle, toteaa Varmola. Hänellä on toiveena tehdä tulevaisuudessa töitä teatteri- ja esiintymisvaatteiden ompelijana, ja tämä projekti toi lisää kokemusta niin suunnittelijayhteistyöstä kuin erilaisista materiaaleista.

Projekti oli mielenkiintoinen ja monipuolinen, vaikkakin perustutkintoa opiskeleville haasteellinen. Laatuvaatimukset lopputuotteille olivat erittäin korkealla – käytännössä kaikki puvut tehtiin mittatilaustyönä ja ne vastasivat vaatimuksiltaan näyttämöpukuja. Ilman sitoutuneita opiskelijoita ja opettajien välistä yhteistyötä ei projektia olisi pystytty toteuttamaan, lisää Mia Turunen.

Opiskelijat Anna Ahola ja Johanna Aurava pääsivät tekemään lapsikuoron pukuja. Työhön kuului kaavoitusta, ompelua, sovitusta ja korjausompelua. Yksi haaste on ollut lasten kasvaminen, kertoo Johanna Aurava. Kasvamisen huomioiminen on nyt osoittautunut entistä tärkeämmäksi, kun esitykset siirtyvät alkuperäisestä keväästä syksyyn. Lasten kasvaessa aiemmin otetut mitat eivät välttämättä enää riittäneet puvun ollessa valmis. Sovituksessa saatiinkin avata ompeleita ja opetella erilaisia sulkemistekniikoita. Sovitukset tehtiin harjoitusten yhteydessä, joten sovitukseen varattu aikataulu oli erittäin tiukka ja hyvä esimerkki tosielämän tilanteesta. Ilman ammattitaitoisia opettajia emme olisi pärjänneet, kertovat opiskelijat Ahola ja Aurava.

Kari Tikan säveltämä ja käsikirjoittama ooppera Rakkaus on väkevä kuin kuolema saa kantaesityksenä Aleksanterin teatterissa 8.10.2020. Muut esitykset ovat 9.10., 10.10. ja 11.10.2020.

Ooppera kertoo rajulla ja kauniilla ilmaisullaan koko ihmiskunnan ja luomakunnan pelastumisen toivosta. Ooppera haastaa perinteisen moralistisen käsityksen hyvästä ja pahasta. Musiikki, tanssi ja ravisteleva ohjaus kohtaavat ihmisen salatun syvyyden oudolla, mutta lämpimällä tavalla. Anna Kontekin suunnittelemat lavasteet ja puvustus ovat visuaalisina elementteinä keskeisessä roolissa. https://teatro.fi/rakkaus/

 

VALMAssa pääsee tutustumaan eri aloihin ja löytämään kokeilujen kautta oman polkunsa ammattiin

VALMAn tutorit Grace Lemley ja Kalle Kultima

Ammatilliseen koulutukseen valmentavaa koulutusta, VALMAa voi ajatella pysäkkinä tienhaarassa, jossa tietää haluavansa koulutuksen, muttei vielä tiedä alaa, jota opiskella. Koulutus kestää enintään vuoden ja sopii erinomaisesti esimerkiksi peruskoulun päättäneille sekä maahanmuuttajille, kertovat ohjaaja Maria Thurman ja opettaja Alisa Rämö.

VALMAssa opiskelija pääsee näkemään ja kokeilemaan maistiaisia haluamistaan koulutuksista, jotka voisivat olla kiinnostavia. Alkuun tutustumiset voivat olla 1-3 päivää ja jos ala tuntuu omalta, niin tutustumista voi jatkaa vaikka kuukauden verran. Kun oikea ala löytyy, voi opintoihin siirtyä VALMAsta suoraan tai jatkuvan haun kautta, jatkavat Thurman ja Rämö.

VALMA ei ole 10-luokka, jossa tarkoitus on korottaa peruskoulun arvosanoja, vaan tarkoitus on enemmänkin tutustua ammatteihin, löytää oma polku jatko-opintoihin, kehittää opiskeluvalmiuksia ja oman elämän taitoja. Opiskelu on koulumuotoista, mutta rentoa ja valinnaista. VALMAssa voi suorittaa oman suunnitelman mukaan YTO-aineiden opintoja, jotka voidaan hyväksilukea myöhemmissä opinnoissa.

VALMA-tutor Grace Lemley tuli VALMAan suoraan peruskoulun 9. luokan jälkeen, sillä ei päässyt hakemaansa Steinerlukioon eikä myöskään opiskelemaan media-alaa ja kuvallista ilmaisua. Media-alasta aina kiinnostunut Lemley onkin VALMA-opintojensa aikana ottanut paljon alaan liittyviä opintoja, niin teknistä kuin kuvallista ilmaisua. Lemley on tutustunut myös sosiaali- ja terveysalaan sekä liikuntaan, mutta media-ala on se joka kiinnostaa.

Sosiaalinen Lemley otti tutortoiminnan osaksi opintojaan, jossa on päässyt ohjaamaan ja auttamaan muita VALMAn opiskelijoita. Tutorit ovat päässeet järjestämään joulun ja uudenvuoden tapahtumia alusta loppuun miettien ohjelman ja tarjoilutkin. Tutorit ovat myös kerhotoiminnassa mukana, kuten naisten kuntosalilla, jossa Lemley itse oli.

Lemley suosittelee VALMAa niille jotka eivät vielä tiedä mihin alalle haluavat tai eivät pääse hakemiinsa opiskelupaikkoihin. Lemley haki itse nyt keväällä uudestaan opiskelemaan media-alaa ja kuvallista ilmaisua, josta tulee tieto kesäkuussa, onnistiko toisella yrittämällä.

Yhteishaku VALMAan on 19.5.-21.7.2020. Tutustu ja hae valmentavaan koulutukseen Omnian nettisivuilla.

Taidetta etäohjauksessa

Piirros karhusta

Taidepajan nuoret ovat olleet hienosti mukana etäohjauksessa ja etätyöt luontuvat hyvin. Tehtävät jaetaan päivittäin Teamsin kanavilla. Lisäksi järjestetään yhteisiä keskusteluhetkiä ja muuta etätoimintaa. Taiteen tehtävien lisäksi pajalla työskennellään mm. tunneilmaisun ja itsetunnon vahvistamiseksi, sekä rohkaistaan ryhmässä toimimiseen. Ohjaaja on yhteydessä jokaiseen nuoreen työpäivän aikana. Yhteydenpito nuoriin hoidetaan myös puhelimitse ja sähköposteilla.

Nuoret suunnittelevat ja toteuttavat taidetta etäoloissa – kätevästi kierrätysmateriaaleista. He tulkitsevat valokuvien sanomaa, tekevät värioppitehtäviä, kulttuurisia installaatioharjoituksia ja harjoittelevat luovuutta monipuolisesti. Tehtävät on kaikkiaan suunniteltu mahdollisimman monipuolisiksi.

Nuoret palauttavat tehtävät töistään otettuina valokuvina pienin perusteluin ja pohdinnoin, tilanteen mukaan myös liikkuvana kuvana ja äänitiedostoina. Nuorten kanssa keskustellaan tehtävistä ja he saavat palautetta niistä.

Taidepajalla työskentelee tällä hetkellä työkokeilijoita ja pian myös kuntouttavan työtoimnnan nuoret palaavat työpajalle. Maksimissaan nuoria on kymmenen yhdellä jaksolla.

Piirros jäniksestä

Mielenkiinto piirtämiseen palasi taidepajalla – Seelin kokemuksia taidepajasta

Olin taidepajalla lokakuusta 2019 huhtikuuhun 2020. Rakensin taulun kehyksiä, maalasin tauluja, piirsin, liimasin koristeita, tein kuvanmuokkaustehtäviä koneella jne. Myös taidepajan juliste tuli tehtyä. Työpajalla viikkoni olivat suuremman osan ajasta nelipäiväisiä ja päivät nelituntisia. Kävimme myös taidenäyttelyissä.

Työpajalla ollessani mielenkiintoni mm. piirtämiseen palasi ja olen vähän avoimempi kokeilemaan maalaamista enemmän vapaa-ajallani, vaikka se onkin vielä vähän vieras ja vaikea työskentelytapa itselleni. Työtilat olivat miellyttäviä.

Maaliskuusta huhtikuuhun jaksoni loppuun saakka tein etätehtäviä kotonani sekä maalaten, piirtäen, liimaten että koneella. Etätyöskentely onnistui mielestäni oikein jouhevasti. Olen kiitollinen viettämästäni ajasta taidepajalla.

Seeli

Uusia tekniikoita maalaukseen ja kuvankäsittelyyn – Jaakon kokemuksia taidepajasta

Aloitin taidepajalla helmikuun alussa ennen karanteenitilannetta. Työpajalla pääsin mm. maalaamaan, rakentelemaan kehyksiä taideteoksiin ja opettelemaan kuvankäsittelyä Photoshopilla. Kävimme myös hyviä keskusteluja taiteesta ja sen historiasta, sekä erilaisista menetelmistä joita on ajan saatossa käytetty. COVID-19 -tilanteen vuoksi siirryimme työskentelemään etänä. Työtehtävät ovat olleet mm. maalaamista, piirtämistä, erilaisten reliefien tekemistä, taiteen ja taiteilijoiden historiaan ja teoksiin tutustumista joista olemme myös tehneet niistä omia tulkintojamme. Tällä hetkellä työn alla on projekti, jossa tulisi tehdä oma versio jostakin tunnetusta suomalaisesta taideteoksesta.

Työpajalla päivä eteni sen hetkisen projektin mukaan. Saavuimme sopimuksiemme mukaan paikalle ja tartuimme joko edelliseen projektiin, joka meillä oli työn alla, taikka saimme ohjeistusta uuteen työhön. Välillä teimme yhdessä luovuusharjoituksia, jotka saattoivat olla esimerkiksi parin kuvan sarjakuva jonka toteutimme pareittain. Kuuntelimme jonkun kappaleen ja piirsimme sen herättämät ajatukset paperille, ynnä muuta vastaavaa. Etätyöskentelyssä päivä alkaa ohjaajan yhteydenotolla sekä tehtävänannon tarkistamisella Teamsin kautta.

Ohjaaja on koko päivän tavoitettavissa verkkoetäyhteydellä sekä puhelimitse. Ohjaus on ollut mielestäni kattavaa.

Tehtäviä tehdään joskus maalaten, piirtäen, kooten erilaisista esineistä tai digitaalisesti, itse käytin kotona Gimp-ohjelmaa. Tehtävät palautetaan iltapäivään mennessä yhteisiin verkkokansioihin, sinne saamme myös myöhemmin ohjaajan palautteen. Etätyöskentely on minulle henkilökohtaisesti ollut oikein mukavaa ja antoisaa. Luovaa työtä on mukava tehdä omassa rauhassa. Vaikka työpajalla työskentely oli myös mukavaa, niin nautin etänä työskentelystä enemmän.

Työpajan antavimmat ja mielenkiintoisimmat asiat minulle ovat olleet uusien tekniikoiden oppiminen maalauksen ja kuvankäsittelyn parissa sekä värioppiin pureutuminen. Myös luova työ omien taiteellisten preferenssien ja tekniikoiden ulkopuolella on ollut antavaa. Taiteessa minua yleisesti ottaen kiehtoo henkilökohtainen ilmaisu kokemuksesta, yhteiskunnasta, tunteesta, tilanteesta sekä jokaisen oma tulkinta jonkun muun ilmaisusta. Taide antaa ilmaisulle tilaa, jota ei muuten välttämättä olisi.

Minulle isoimpana rikkautena työpajalta on jäänyt värioppi, liukuvärimaalaus, realistinen piirtäminen, digitaalinen kuvankäsittely sekä ajatuslaatikon laajeneminen luovan askartelun yms. väkertämisen suhteen.

Työpajan jälkeen aion edelleen jatkaa taiteen tekemistä harrastuspohjalta musiikin ja kuvataiteen parissa sekä etsiä töitä mahdollisen opiskelupaikan ohelle. Vaikka pajatoimintani jatkuu vielä muutaman viikon, niin tahdon kiittää Omniaa ja ohjaajia hyvästä työstä nuorten hyvinvoinnin ja työllistymisen sekä harrastustoiminnan edistämiseksi.

Jaakko Matero

Kuvien maalaukset ovat tulossa Finnssin asuntolan portaikkoon. Tekijä Riki Aropelto.

Piirros ilveksestä

Teksti: Mirja Anttonen sekä työkokeilijat Seeli ja Jaakko Matero

Monipuolisia ravitsemusalan taitoja ruoanvalmistuksesta siisteyteen

Nuudelit

Omnian nuorten työpajojen ruokapalvelupajalla opetellaan monipuolisia ravitsemusalan taitoja niin ruoan valmistuksesta kuin siisteydestäkin. Työpajalla toteutetaan pienimuotoista lounastoimintaa, johon nuoret valmistavat päivittäin erilaisia keittoja, salaatteja ja leipää. Lisäksi nuori pääsee leipomaan makeita herkkuja myyntiin iltapäiväkahville. Pajajaksoon ruokapalvelupajalla kuuluu lisäksi erilaisia teemapäiviä kuten à la carte ja omavalvonta ravintolassa. Ruokapalvelupajalla työskentelee ympäri vuoden noin kymmenen nuorta.

Kuusiniemessä pajapäivä alkaa lounaan valmistelulla. Nuoret toteuttavat ohjaajan laatiman listan mukaisesti keiton ja salaatin lounaalle sekä leipovat leipää. Nuoret myös valmistelevat ravintolasalin lounasta varten ja laittavat esille Finnsin toimipisteestä saapuva ruoan. Lounaan aikana nuoret huolehtivat ravintolasalin siisteydestä sekä asiakaspalvelusta ohjaajan opastuksessa. Lounaan jälkeen perehdytään ravintolan siisteyteen ja toimitaan astiahuollon tehtävissä.

Kansainvälistä ruokakulttuuria kestävää kehitystä

Nyt etänä työpajapäivä alkaa päivän tehtäviin tutustumisella sekä ohjaajan yhteydenotolla nuoriin. Keskustellaan tehtävistä ja niiden aikataulusta. Etäpajajakson aikana nuori saa ohjausta etänä ja pääsee toteuttamaan erilaisia ravitsemusalan tehtäviä. Etätyöskentelyn aikana ruokapalvelupajalaiset ovat mm. tutustuneet eri ruokakulttuureihin, tehneet verkkotehtäviä hyvinvoinnista ja ravitsemuksesta, osallistuneet tietovisoihin sekä valmistaneet ruokaa mahdollisuuksien mukaan. Viime viikolla nuorille tuli tutuksi kiinalainen ja ranskalainen keittiö, joihin he perehtyivät itsenäisesti. Lopuksi he toteuttivat valitsemaansa keittiöön kuuluvan ruoan tai tuotteen. Tia teki ihanan värikkään annoksen Chow Mein-nuudeleita. Annemari taas herkullisia Crepes au Nutella eli ranskalaisia ohuita nutellalettuja.

Kuva nutellaletuista

Nuoret sukelsivat myös leivonnan saloihin Opetushallituksen nettimateriaaleja hyväksikäyttäen sekä leipomalla kotona makeita herkkuja! Tian vastavalmiit korvapuustit sekä ihana minttu-suklaajuustokakku onnistuivat upeasti.

Ohjaaja pitää nuoreen yhteyttä päivän kuluessa ja päivän päätteeksi tehtävät käydään läpi yhdessä. Lisäksi ohjaaja on jatkuvasti tavoitettavissa puhelimen ja teamsin välityksellä.

Etätehtävissä nuoret perehtyivät ruokateollisuuden vaikutuksiin hiilijalanjälkeen. Hiilijalanjälkitestin avulla nuoret selvittivät omien valintojen vaikutusta hiilijalanjälkeen ja listasivat omia tapoja ja vinkkejä vähentää sitä. Yksi nuorista vähentävää hiilijalanjälkeä ostamalla pääasiassa kotimaassa valmistettuja ruokatuotteita ja panostamalla kasvisten käyttöön. Toinen nuorista taas käyttää pääasiassa kestokasseja ja mikäli se unohtuu, hän ostaa paperikassin ja hyödynnän sen paperi ja pahviroskan keräämiseen.

KOrvapuustit

 

Viisi tärkeintä asiaa, jonka nuori oppii työpajajakson aikana

  • Nuori saa monipuolisen käsityksen ravitsemusalasta ja siellä tehtävästä työstä
  • Nuori oppii alan vaatimasta koulutuksesta sekä alan vaatimista taidoista
  • Nuori saa käsityksen omista vahvuuksistaan, joita voi hyödyntää opiskelu- tai työpaikkaa hakiessa
  • Nuori oppii sosiaalisia taitoja ja niiden vahvistamista
  • Nuori saa kannustavaa ja positiivista palautetta työstään

Ruokapalvelupajalla opittua

”Etäpajajakso on opettanut minua enemmän teoreettiseen työskentelyyn. Olen hakenut opiskelupaikkaa, joten näistä opituista taidoista on apua minulle.”

”Pajajakson aikana olen oppinut itsestäni taitoja ja vahvuuksia, joista en ennen tiennyt. Olen saanut itseluottamusta pyrkiä alalle, jossa haluan työskennellä tulevaisuudessa.”

Tutustu Omnian ruokapalvelupajaan.

Teksti: Helena Suomela

Kärsivällisyyttä ja uusia tekniikoita tekstiilipajalta

Patakinnas

Olen innostunut kaikesta siitä, mitä tekstiilialan työharjoittelu Omnian nuorten työpajojen tekstiilipajalla on antanut ja niin lyhyessä ajassa. Hienoja uusia asioita on ollut mm. oman logosuunnitelman toteutus kankaalle, olkalaukun ideointi uudella tavalla ja nähdä kankaan graafisuus kauniisti nurinperisenä. Kaavojen piirtäminen ja soveltaminen luovasti on myös mielenkiintoista.

Eniten pajajakso on kuitenkin opettanut kärsivällisyyttä, kun uusia tekniikoita opetellaan mm. ompelukoneella ja saumurilla. Silkkipainotyöt vaativat tarkkuutta ja matemaattinen ajattelukin kehittyy kädentaitojen ohella.

Tavallisena työpäivänä jatketaan yleensä aiemmin aloitettuja töitä. Mikäli kaikki aiemmat työt ovat valmiina, voi suunnitella ja ideoida uusia töitä ohjaajan kanssa. Huippua on ollut antaa omat ripaukset ja ideat erilaisiin työtehtäviin!

Kännykkälaukku

Työpajalla työskentelee päivittäin maksimissaan 10-12 työpajanuorta. Vuositasolla tekstiilipaja tarjoaa reilut kolmisenkymmentä erimittaista harjoittelujaksoa työkokeilijoille, kuntouttavassa työtoiminnassa toimijoille ja oppilaitosten työelämässä oppijoille. Tutustu tekstiilipajaan.

Tälle alalle haluan!

Jusef Saloum

Omnian tekstiilipaja ahkeroi etänä

Omnian nuorten työpajojen tekstiilipaja toimii nyt etänä, kuten lähes koko Suomi tänä keväänä. Normaalisti tekstiilipajalla työskentelee erilaisin ja eripituisin sopimuksin noin kymmenen nuorta kerrallaan. Tällä hetkellä työpajalla työskentelee etänä viisi innokasta kädentaidoista kiinnostunutta työkokeilijaa, sillä esimerkiksi kuntouttava työtoiminta on toistaiseksi lakkautettu ja rekrytointi on hieman hankaloitunut koronavirusepidemian vuoksi.

Mandala

Yhteyttä pidetään monella tapaa päivän aikana

Työkokeilua tekstiilipajalla suorittava Elina Rauhala kertoo ohjaajan olevan yhteydessä jokaiseen nuoreen vähintään kaksi kertaa päivässä puhelimitse. Päivän tehtävät jaetaan Teams-palvelussa. Lisäksi kerran viikossa järjestetään palaveri koko ryhmän kanssa. Palaverissa käydään läpi, miten jokaisella pajalaisella menee. ”Pajaohjaajien kanssa keskustelu on helppoa, kaikesta jutteleminen, sekä ongelmien ratkaisu yhdessä on helppoa ja vaivatonta”, kertoo Elina. ”Paja myös pyrkii siihen, että tehdään töitä itsetunnon, itsetuntemuksen sekä muuten mielialan kanssa erilaisilla harjoitteilla. Harjoitteet ovat tosi kivoja”, Elina jatkaa. Neea Tanskanen kertoo oppineensa rohkeammaksi etätyöskentelyn avulla. ”Meillä on ollut Teams-puheluita ryhmän kanssa, joka alussa vähän pelotti. Kun pääsi avaamaan suunsa ja kertomaan vähän päivästä, se helpotti ja rentoutti mukavasti”, kertoo Neea.

kuva serveteista

Sanna Torvinen kertoo oppineensa arvostamaan omaa työtään tekstiilipajalla. ”Jokainen oppii eri tavoilla ja tekstiilipajalla on mahdollisuus oppia juuri niin kuin itse haluaa ja sillä tahdilla kuin itse haluaa. Tahattomia virheitä saattaa tulla, mutta niistä oppii”, kertoo Sanna. Tärkeiden ja käytännöllisten tekstiilituotteiden tekoa Sanna oppi mm. suunnittelemalla ja ompelemalla kierrätyskankaista kauppakassin. Mielikuvituskartan tekeminen taas auttoi löytämään omia mielenkiinnon kohteista. ”Kartan tekemisestä voi olla apua esimerkiksi tulevien koulujen ennakkotehtävien tekemisessä”, Sanna miettii. Myös Jasmin Päivinen kokee tekstiilipajajakson myötä olevansa aiempaa hieman sosiaalisempi.

Kädentaitoja ja ongelmanratkaisua

Etänä voi hyvin oppia myös kädentaitoja. Neea Tanskanen kertoo oppineensa virkkaamaan hyvillä neuvoilla ja nyt osaavansa jo esimerkiksi isoäidinneliön virkkauksen. ”Olen oppinut myös hyödyntämään luonnonantimia ja tekemään luontoaiheisen mandalan metsän keskelle”, kertoo Neea. Jasmin Päivinen puolestaan kertoo arvostavansa etenkin oppimiaan kädentaitotekniikoita, joita hän mielellään soveltaa myös vapaa-ajallaan.

Viivi Pihlava kertoo, ettei osannut oikeastaan mitään tekstiilitöihin liittyvää aloittaessaan tekstiilipajalla. ”Olen oppinut paljon pajajakson aikana. Tärkeimmät ovat ehkä ompelukoneen käyttö ja ompeleminen, tarkkuus töitä tehdessä jokaisessa vaiheessa, tilkkutyövälineiden ja kaavojen käyttö sekä oman luovuuden käyttäminen”, kertoo Viivi. Etätyöskentely on opettanut myös uusia asioita. ”Tehtävissä on saattanut tarvita materiaaleja, joita ei välttämättä löydy kotoa. Tämä on opettanut minulle luovuuden käyttöä ja ongelmanratkaisua erilaisissa tehtävissä”, jatkaa Viivi. Jasmin on Viivin kanssa samaa mieltä luovuuden lisääntymisestä.

Nuoret raportoivat etänä tehdyt työt useimmiten valokuvien ja pienten kirjoitettujen tarinoiden muodossa tai vaikkapa kuva- ja äänikertomuksina. Lisäksi nuoren kanssa keskustellaan tehtäväistä ja hän saa myös palautteen tehtävien suorittamisesta.

Tutustu Omnian nuorten työpajojen tekstiilipajaan ja hae mukaan!

kissa korissa
Kissakin sai oman virkatun korin

Teksti: Seija Heinonen ja Anne Kemppainen
Kuvat: Tekstiilipajalla työkokeilua suorittavat nuoret

”Outside of the box” -ajattelun avulla oivalluksia järjestön toiminnan kehittämiseen

Luonnon-, ympäristö- ja metsätieteilijöiden liitto Loimussa järjestöpäällikkönä toimiva Johanna Hristov suorittaa Omniassa järjestöjohtajille räätälöityä johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoa. Johanna oli jo pitkään kaivannut koulutusta, jonka avulla kehittää osaamistaan ja saada uusia toimintamalleja arjen hektiseen esimiestyöhön.

Vastuu koko jäsenistöstä opiskelijoista senioreihin

Loimu on noin 14 500 jäsenen akavalainen ammattijärjestö. Iältään nuori ammattijärjestö syntyi 1.1.2017 kun kolme akavalaista ammattijärjestöä fuusioitui. Johannan vetämänä 12 henkinen tiimi vastaa Loimun jäsenpalvelusta sekä jäsenkasvusta, aina jäsenhankinnasta jäsenpitoon. Tiimi järjestää muun muassa erilaisia jäsentapahtumia sekä auttaa Loimun jäsenyhdistyksiä yhdistystoiminnan haasteissa. Toiminnot kattavat kaikki jäsenryhmät ensimmäisen vuoden opiskelijoista senioreihin.

Arki haastaa

Järjestöpäällikön työ Loimussa on monipuolista ja sisältää runsaasti vuorovaikutustilanteita päivän aikana. Hektinen arki haastaa ja takataskusta pitääkin löytyä toimintamalleja erilaisiin tilanteisiin. Johanna on toiminut esimiestehtävissä pian 10 vuotta ja osallistunut aiemmin erilaisiin lyhytkestoisiin esimieskoulutuksiin. Pidempikestoinen järjestöjohtamisen koulutus antaa Johannan mielestä aikaa ajatella ”outside of the box”, ja antaa tilaa toiminnan kehittämisen kannalta välttämättömille uusille oivalluksille.

”Koulutuksessa parasta ovat olleet lähipäivät, joissa on käsitelty arkista esimiestyötä. Lähipäivät ovat mahdollistaneet omien arkitilanteiden analysoinnin ja uusien toimintamallien pohdinnan”, Johanna Hristov toteaa. Koulutuksessa opituista toimintamalleista onkin tullut jo kiinteä osa Johannan esimiestyötä.

Erityisesti koulutuksesta mieleen jäi myös oman vastuualueen henkilöstön johtamisen kokonaisuus, joissa käsiteltiin valmentavaa johtamista ja palautetaitoja sekä henkilöstön osaamisen kehittämistä ja työhyvinvointia.  Minä johtajana teemaan liittyvän 360°-kyselyn palaute omasta johtamistyylistä puolestaan kiinnitti Johannan huomion omaan osaamiseen ja hyvinvointiin. ”Nämä ovat tärkeitä asioista Loimussa, sillä toimintaamme leimaa rohkeus, jäsenkeskeisyys sekä vahva halu kasvaa ja kehittyä ammattijärjestönä jäsentemme hyvinvointia ja menestystä tavoitellen. Jotta voimme tehdä parhaamme, koko tiimin täytyy kehittyä ja voida hyvin”. Kouluttajan lisäksi myös opiskelukaverit ovat tarjonneet uusia ajatuksia. ”Heidän kanssaan on ollut kiva jakaa kokemuksia sekä saada vertaistukea esimiestyöhön”, summaa Hristov.

Tutustu järjestöjohtajille räätälöityyn johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoon.

Omnian koulutuvalikoimasta löydät myös järjestöille räätälöidyn lähiesimiestyön ammattitutkinnon vapaaehtoistoiminnan ammattilaisille ja sosiaaliseen markkinointiin keskittyvän  liiketoiminnan erikoisammattitutkinnon.