Kipinä yhdistyksen markkinoinnin kehittämiseen syntyi markkinointiviestinnän koulutuksessa

Tuula Raatikka

 

Toiminnanjohtaja Tuula Raatikka opiskeli Omniassa markkinointiviestinnän erikoisammattitutkinnon. Raatikka työskentelee Uudenmaan Vanhustenhuollon Kannatusyhdistys (UVKY) ry:ssä, joka on voittoa ­tavoit­te­lema­ton yhdistys. UVKY:n tavoitteena on edistää vanhustenhuollon kehittämistä ja toimia vanhusten elin­olojen parantamiseksi sekä edistää heidän fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia yhdistyksen toiminnalla ja palvelutuotannolla.

Yhdistyksen toiminnanjohtajana Raatikan vastuulle kuuluu myös yhdistyksen viestintä ja markkinointi. Hoitaakseen tätä vastuuta hyvin, hän halusi saada ajankohtaista näkemystä markkinoinnin nykytilanteesta. Tarve oli myös saada pieniä vinkkejä hyvään viestintään. ”Koulutuksesta sain osaamista viestinnän kehittämistyöhön ja hyviä ideoita muiden viestinnän projekteista”, kertoo Raatikka.

Koulutuksen sisällöistä hänelle jäi mieleen erityisesti asiakaslähtöisyys palveluissa ja tuotteissa sekä se, että yhdistyksenkin toimintaa suunniteltaessa on tärkeää miettiä, kenelle tuote tai palvelu on tarkoitettu. Myös oman organisaation vahvuuksien tunnistaminen ja sidosryhmäyhteistyön tärkeys olivat Tuula Raatikalle tärkeitä koulutuksen oppeja.

Koulutuspäivät toivat vaihtelua arkeen ja olivat antoisia. ”Hyvien luennoitsijoiden lisäksi päivien aikana käyty ryhmän yhteiskeskustelu koulutuksen aiheiden ympärillä oli parasta antia”, Raatikka kertoo. Hän koki myös, että sai koulutuksessa hyviä vinkkejä ja palautetta juuri oman työnsä viestinnän ja markkinoinnin haasteisiin.

Raatikka oppi markkinointiviestinnän koulutuksessa myös organisaation visuaalisen ilmeen ja viestinnän kielen hyödyntämisestä yhdistyksen viestinnässä. ”Katson nyt markkinointia ja markkinointiviestintää uusin silmin, ehkä ottaen niistä ideoita itsellenikin. Markkinointi alueena jäi kiinnostamaan, koulutus herätti siihen kipinän”, hän summaa.

Lue lisää markkinointiviestinnän koulutuksesta.