Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnosta tukea oman yrityksen kehittämiseen

Kuva Kaija Toivakasta

Kaija Toivakka suoritti Omniassa tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnon.

Toivakka toimii yrittäjänä kahdessa perustamassaan yrityksessä, S.M.A.R.T. Thinking Oy:tä ja Caia’s Trainingiä. Näistä S.M.A.R.T. Näistä S.M.A.R.T. Thinking Oy on jyväskyläläinen yritys, josta tuottaa liikelahjojen lisäksi myös sisustukseen sopivia tuotteita. Yrityksen taustalla on vuosien kiinnostus ja opiskelu aivojen toiminnasta.

”Aivojemme hyvinvoinnilla on yhä kasvava merkitys yhteiskunnassamme. Työn murros ja jatkuvasti lisääntyvä̈ informaatiotulva ovat tuoneet mukanaan jatkuvasti kasvavat vaatimukset sekä kiireen ja kuormittavuuden kasvun”, toteaa Toivakka. Ennen yrityksen perustamista, Toivakka oli vuosien ajan opiskellut omatoimisesti aivojen toimintaa. Opinnot jatkuvat parhaillaan syvällisemmin Helsingin ja Aalto yliopiston avoimissa yliopistoissa.

Toivakka hakeutui tuotekehitystyön erikoisammattitutkintoon, kun hänellä oli yrityksensä tuotekehitysprojekti alkuvaiheessa. Tavoitteena oli kehittää ja tuotteistaa kiireiseen arkeen aivo- ja muistitreeniksi sopivia tuotteita. Hän etsi koulutuksesta lisäosaamista uutuustuotesarjan tuotteistamisprojektin suunnitteluun ja läpivientiin.

Koulutuksesta työkaluja tuotteistamiseen

Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnossa kiinnostavinta ja antoisinta Kaija Toivakalle oli palvelumuotoilun osuus. ”Palvelumuotoilu elää koko ajan toimintaympäristön ja tarpeiden muuttuessa. Tuotekehitystyön tulee olla kartalla ja reagoida muutoksiin proaktiivisesti. Koulutuksesta sain hyviä työkaluja, jotka tukevat tuotteistamisen ja kehitystyön eri vaiheita”, Toivakka kertoo.

Koulutuksen aikana Toivakka tuotteisti logotuotteeksi ja mainoslahjaksi sopivan tuotesarjan, joka tarjoaa aivoille niin treeniä kuin irtiottoa rutiineista. Tuotekehitystyö jatkuu vielä. Toivakka toivoo erityisesti voivansa käyttää palvelumuotoilun ja tuotekehitystyön taitoja paitsi omien tuotteiden kehittämisessä myös muiden yritysten auttamisessa.

3 tärkeintä/parasta koulutuksen teemaa, jotka kulkevat Kaija Toivakan mukana

  • palvelumuotoilu on jatkuva, se kehittyy ja elää koko ajan
  • nykyajan brändi ei ole enää vain merkki, tunnus tai logo, vaan sitä pidetään yrityksen jokapäiväisenä toimintana, joka ohjaa yrityksen suuntaa ja päätöksentekoa
  • markkinat voitetaan asiakaslähtöisellä tuotteistuksella

Tutustu tuotekehitystyön erikoisammattitutkintoon.