Kari Tikan 8.10. ensi-iltansa saava ooppera on noin 150 opiskelijan näytönpaikka

Säveltäjä Kari Tikan uusi ooppera Rakkaus on väkevä kuin kuolema, saa ensi-iltansa Aleksanterin teatterissa 8.10.2020. Produktio tehdään mittavassa yhteistyössä Omnian opiskelijoiden kanssa. Noin 150 opiskelijaa viideltä eri alalta on mukana tekemässä oopperaa yhdessä kokeneiden ammattilaisten kanssa. Opintosuorituksina yhteistyö tulee tarkoittamaan yli 2000 osaamispistettä ja työssäoppimisen ympäristönä mahdollisuus on ainutlaatuinen. Esityksissä huomioidaan turvallisuus. Tarkemmat tiedot – Aleksanterin teatterin sivuilla.

Opiskelijat ovat tehneet oopperaan esiintyjien pukuja, hiukset ja maskeeraukset sekä lavaste-elementtejä. Käsiohjelmissa, esityksessä sekä etukäteismarkkinoinnissa tullaan näkemään media-alan ja kuvallisen ilmaisun työnjälkeä ja Kuljetuspaja hoitaa logistiikkaa siirtämällä ihmisiä, pukuja ja lavasteita paikasta toiseen. Oopperan ensi-illan piti alun perin olla jo huhtikuussa, mutta siirtyi koronan vuoksi lokakuulle.

”Olen ollut mukana 19-vuotiaasta alkaen hyvin monenlaisissa oopperaproduktioissa. Tämä meidän tuotantomme on jotain aivan uutta ja mahtavaa minulle, olenhan ollut kirjoittamassa ja säveltämässä tätä syvältä sielustani nousevaa teosta useita vuosia. Ennen kokemattomaksi produktion tekee erittäin tiivis ja hyvin lämmin yhteistyö Omnian opettajien ja opiskelijoiden kanssa. Olen liikuttunut siitä antaumuksesta ja suuresta rakkaudesta, jolla Omniassa ollaan upealla ammattitaidolla kokonaisvaltaisesti ja niin monipuolisesti paneuduttu tehtäviin.”, kiittää säveltäjä Tikka odottaen innolla ensi-iltaa.

Lavastus- ja pukusuunnittelija Anna Kontek kertoo olevansa iloinen panoksesta, jonka opettajat ja opiskelijat ovat projektiin antaneet. ”Ennen teoksen ensi-iltaa tehdään isolla joukolla valtavasti työtä, jossa jokainen on osa suurempaa kokonaisuutta ja jokaisen työpanoksella on merkitystä. Produktion valmistelu kehittyvänä prosessina on todellista ja haastavaa teatterityötä. Se ei ole vain tehtävien suorittamista, vaan välitämme oopperan katsojille ja kuuntelijoille taidenautinnon, jossa totuuden ja illuusion raja on häilyvä, mutta kokemus todellinen ja koskettava. Urani aikana töitäni on nähty ja toteutettu monissa maissa Japanista USA:han. Arvostan laadukasta työtä enkä osaa tinkiä lopputuloksesta, siksi nytkin odotan ja vaadin opiskelijoilta ammattimaista asennetta työhön ja myös parasta mahdollista lopputulosta. Opettajat ja opiskelijat ovat osoittaneet erittäin korkeaa työmoraalia, vahvaa sitoutumista ja pyrkineet antamaan parastaan. Työn jälki on ollut laadukasta. Uskon, että tällä joukolla on lupaava tulevaisuus”.

Hius- ja kauneudenhoitoala valmisti esiintyjien maskeerauksia ja hiuksia

Hius- ja kauneudenhoitoalalla oopperaprojektia ohjasivat lehtorit Tiina-Ira Huttunen ja Anna-Maija Härkönen, jotka kertovat olevansa oopperaprojektista kiitollisia ja ylpeitä opiskelijoistaan. Huippuosaajana toimiminen -tutkinnon osan näkökulmasta oopperan siirtyminen oli oppimiskokemuksena hyvä tulevaisuutta varten. Projekteissa tulee usein muutoksia ja muutosten mukana on osattava mennä eteenpäin lannistumatta ja haasteiden keskellä periksi antamatta.

Projektin aluksi opiskelijat lukivat oopperan käsikirjoitusta ja kävivät seuraamassa oopperan harjoituksia päästen samalla tutustumaan oopperaesityksen pääroolien esiintyjiin, roolihahmoihin ja kuorolaisiin. Tämän jälkeen opiskelijoille jaettiin vastuut, kenestä esiintyjästä kukakin vastaisi maskeerauksen osalta ja hiusten osalta. Vaikka esityksessä vastasikin joko ehostuksesta tai hiuksista, tuli jokaisen osata tehdä molemmat ammatilliset työt, jotta opiskelija pystyisi lyhyessä ajassa suoriutumaan mahdollisimman monesta työtehtävästä sekä toimimaan toiselle myös varahenkilönä.

Opiskelija Marianne Backström sai tehtäväkseen toteuttaa roolihahmo Siirin hiukset peruukkina. Hiukset suunniteltiin yhteistyössä oopperan Anna Kontekin kanssa avaten samalla säveltäjä Kari Tikan visiota roolihenkilöstä. Kontekin toive oli saada hiuksiin elävyyttä neljällä punaisella värisävyllä. Ideoita haettiin netistä sekä pääesiintyjän puvusta. Backström keksi pyytää tilkun Siirin pukukangasta sen tekijältä, jotta hiusten ja ehostuksen sävyä pystyi muokkaamaan koululla päästen samalla asteen lähemmäksi oopperan tunnelmaa. Backström piti siitä, että projekti oli hyvin monipuolinen ja pääsi näkemään, kuinka paljon työtä ja liikkuvia osia valmiin esityksen takana liikkuu.

Opiskelija Natalia Pitkinen sai tehdä maskeerauksen oopperan rooli Äidille. Hänen mielestään projekti innosti irrottautumaan tavanomaisuudesta, katsomaan ja näkemään asioita uudella luovalla tavalla. Kyseessä ei ollut pelkkä ehostus, vaan paremminkin suuri tyyliakatemia. ”Mielestäni olen kasvanut ja kehittynyt ammattilaismeikkaajaksi tällä kurssilla ja sain vieläkin enemmän motivaatiota ja rakkautta ammattia kohtaan”, kertoo Pitkinen.

Lehtori Anna-Maija Härkönen kertoo projektin opiskelijaryhmän osoittaneen erityisesti poikkeusajan toiminnallaan pärjäävänsä missä tahansa. Onnistumisen takana, poikkeusajan haasteiden keskellä on ollut 36 opiskelijatiimin poikkeuksellisen avoin, rehellinen ja positiivinen työilmapiiri. Härkösen mukaan siihen vaikutti projektin alussa opiskelijoiden kanssa yhdessä luotu arvotaulu. Siinä sitouduttiin jokainen yksilönä ja yhdessä tiiminä toimimaan neljän arvon mukaisesti: 1. Asenne, joka näkyy haluna osallistua, oppia uutta ja kehittyä ihmisenä, 2. Sitoutuminen työelämälähtöiseen toimintaan, 3. Positiivinen yhteishenki, jossa jokaisen työpanos on tärkeä sekä 4. Avoimuus ja rehellisyys, joka ohjaa tavoitteellisesti projektissa kohti päämäärää. Ja näin toimittiin koko projektin ajan.

Tekstiili- ja muotiala valmisti esiintymisasut naissolisteille, tanssijoille, nais- ja lapsikuoroille

Tekstiili- ja muotialalla oopperaprojektia ohjasivat opettajat Anne Aarnio, Pauliina Oksala, Mia Turunen ja Mariitta Savolainen. Opiskelijat valmistivat oopperaan esiintymisasut naissolisteille, tanssijoille, nais- ja lapsikuoroille, kertoo Turunen. Pukujen valmistus alkoi syksyllä 2019 ja opiskelijat pääsivät konkreettisesti näkemään, kuinka asut valmistuivat käsi kädessä esityksen valmistumisen kanssa. Alkuperäisistä luonnoksista kuljettiin pitkä matka lopullisiin pukuihin ja asuja viimeisteleviin asusteisiin.

Brevis Nova-kuoro harjoituksissa, jossa esiintymisasuja sovitettiin ensimmäistä kertaa päälle.

Naissolistien pukuja tekivät tekstiili- ja muotialan ammattitutkintoa suorittavia opiskelijoita, jotka suunnittelevat suuntautuvansa työurallaan ehkä juuri näyttämöpukujen valmistukseen. Osalla oli aiheesta kokemusta jo työssä oppimisen tai työkeikkojen kautta. Opiskelijat valmistivat naissolistien puvut noudattaen täysin ammattimaista prosessia. Opiskelijat analysoivat pukusuunnittelijan luonnokset yhdessä suunnittelijan kanssa ymmärtääkseen suunnittelijan tavoitteet puvulle, kaavoittivat puvut mittatilauksena solisteille, suunnittelivat toteutuksen rakenteet ja sovittivat puvut esiintyjien päälle suunnittelijan kanssa. Solistien puvut olivat osittain malliltaan ja materiaaleiltaan haastavia, mutta opiskelijat toteuttivat oman osuutensa kunnianhimoisesti ja vastuullisesti, kertoo Oksala.

Ompelijakisälliksi kesällä valmistuva Eeva Varmola valmisti roolihahmo Siirille asun, jonka hiukset valmisti hius- ja kauneudenhoitoalan opiskelija Marianna Bäckström. Anna Kontekin luonnosten perusteella Eeva Varmola kaavoitti ja ompeli asukokonaisuuden, johon kuuluivat korsettimainen yläosa, hame, sukkahousut, päällystakki ja kaulanauha. Vaativan asun toteuttaminen antoi mukavasti haastetta viimeisen vuoden opiskelijalle, toteaa Varmola. Hänellä on toiveena tehdä tulevaisuudessa töitä teatteri- ja esiintymisvaatteiden ompelijana, ja tämä projekti toi lisää kokemusta niin suunnittelijayhteistyöstä kuin erilaisista materiaaleista.

Projekti oli mielenkiintoinen ja monipuolinen, vaikkakin perustutkintoa opiskeleville haasteellinen. Laatuvaatimukset lopputuotteille olivat erittäin korkealla – käytännössä kaikki puvut tehtiin mittatilaustyönä ja ne vastasivat vaatimuksiltaan näyttämöpukuja. Ilman sitoutuneita opiskelijoita ja opettajien välistä yhteistyötä ei projektia olisi pystytty toteuttamaan, lisää Mia Turunen.

Opiskelijat Anna Ahola ja Johanna Aurava pääsivät tekemään lapsikuoron pukuja. Työhön kuului kaavoitusta, ompelua, sovitusta ja korjausompelua. Yksi haaste on ollut lasten kasvaminen, kertoo Johanna Aurava. Kasvamisen huomioiminen on nyt osoittautunut entistä tärkeämmäksi, kun esitykset siirtyvät alkuperäisestä keväästä syksyyn. Lasten kasvaessa aiemmin otetut mitat eivät välttämättä enää riittäneet puvun ollessa valmis. Sovituksessa saatiinkin avata ompeleita ja opetella erilaisia sulkemistekniikoita. Sovitukset tehtiin harjoitusten yhteydessä, joten sovitukseen varattu aikataulu oli erittäin tiukka ja hyvä esimerkki tosielämän tilanteesta. Ilman ammattitaitoisia opettajia emme olisi pärjänneet, kertovat opiskelijat Ahola ja Aurava.

Kari Tikan säveltämä ja käsikirjoittama ooppera Rakkaus on väkevä kuin kuolema saa kantaesityksenä Aleksanterin teatterissa 8.10.2020. Muut esitykset ovat 9.10., 10.10. ja 11.10.2020.

Ooppera kertoo rajulla ja kauniilla ilmaisullaan koko ihmiskunnan ja luomakunnan pelastumisen toivosta. Ooppera haastaa perinteisen moralistisen käsityksen hyvästä ja pahasta. Musiikki, tanssi ja ravisteleva ohjaus kohtaavat ihmisen salatun syvyyden oudolla, mutta lämpimällä tavalla. Anna Kontekin suunnittelemat lavasteet ja puvustus ovat visuaalisina elementteinä keskeisessä roolissa.

Teatro Productions: Rakkaus on väkevä kuin kuolema