Oppimisen polkuja Portugalissa – Espoon aikuislukio Jobshadowing-matkalla

Espoon aikuislukion Erasmus+-hanke “Muuttuva opettajuus ja tulevaisuuden taidot” vei äidinkielen lehtori Sari Pohjosen, italian ja saksan lehtori Pirjo Keräsen ja koulutuspäällikkö Kari Pekkarisen Jobshadowing-jaksolle Portugaliin, jossa tutustuimme Escola secundária d. Manuel I -oppilaitokseen.

Espoon aikuislukion opettaja Sari Pohjonen, Escola secundaria d. Manuel I -koulun opettaja Paula Lanca, koulutuspäällikkö Kari Pekkarinen ja opettaja Pirjo Keränen.

Escola secundaria d. Manuel I sijaitsee Alentejon alueella Bejan kaupungissa, jossa on 35 854 asukasta. Oppilaitos antaa aikuisten perusopetusta, ammatillista opetusta, lukio-opetusta, opetusta Bejan vankilassa ja toteuttaa kansallista Centro Qualifica -ohjelmaa, joka tähtää osaamisen tunnistamiseen.

Opetustilat muistuttavat osittain suomalaisten koulujen opetustiloja. Ne ovat toisaalta moderneja tietokoneineen, mutta toisaalta niissä ei ole esimerkiksi dokumenttikameroita ja dataprojektoreita. Sähköistä materiaalia, esimerkiksi oppikirjoja, ei ole. Oppilaat kuitenkin hyödyntävät tietotekniikka ja hakevat tietoa Internetistä. Joillakin opiskelijoilla on omat koneet mukanaan.

Opetusta on aamusta iltaan; viimeiset tunnit päättyvät kello 23. Iltaopetus alkaa klo 18, jolloin luokkahuoneet pikkuhiljaa täyttyvät aikuisista, työssäkäyvistä ihmisistä. Joillakin opiskelijoilla on lapsia mukanaan. Opettajien ja opiskelijoiden suhde sekä ilmapiiri vaikuttavat välittömiltä. Näin suomalaisopettajan silmin niin opettaminen kuin opiskeleminenkin vaatii fyysistä sinnikkyyttä, koska illat ovat pitkiä ja luokkahuoneet kylmiä. Toki keväämmällä ja kesällä luokissa kuulemma paahdutaan. Ilmastointia ei ole.

Osaamisen tunnistamisen ohjelma ja vankien koulutus

Osaamisen tunnistamisen ohjelman, Qualifican, tavoitteena on vähentää syrjäytymistä ja työttömyyttä sekä antaa mahdollisuus jatkaa opintojaan muissa oppilaitoksissa. Ohjelmassa nähdään, että opiskelijoilla on monenlaista osaamista ja erilaisia taitoja, joita ei ole aiemmin tunnistettu ja joita opiskelijat eivät välttämättä itsekään ole tiedostaneet. Opiskeluun kuuluu oman oppimishistorian läpikäyminen lapsuudesta aikuisuuteen.Espanjalaisia opiskelijoita.

Opetuksessa kiinnostavaa oli se, että monissa ryhmissä, etenkin osaamisen tunnistamisen ohjelmassa, yhdessä luokassa oli useiden eri aineiden opettajia paikalla. Opiskelijat kirjoittivat portfolioitaan, ja opettajat ohjasivat ja kommentoivat tekstejä, kukin oman aineensa näkökulmasta. Työssä hyödynnettiin nykyaikaisia tietoteknisiä mahdollisuuksia tiedonhaussa ja tekstien kommentoinnissa.

Escola secundaria d. Manuel I on antanut opetusta Bejan vankilassa jo pitkään, esimerkiksi yhteyshenkilömme englannin opettaja Paula Lanca on opettanut vankeja jo kymmenen vuotta. Vangit täydentävät perusopintojaan, toiset ala- ja toiset yläkouluopintojaan. Luokissa vieraillessamme saatoimme todeta opiskelemisen hyvää tekevän vaikutuksen. Opiskelu on monille tärkeä henkireikä. Vankilassa on myös kirjasto, jota vangit käyttävät ahkerasti.

Aikuislukio esillä seminaarissa

Saimme tilaisuuden osallistua myös koulun järjestämään seminaariin, johon tuli opettajia eri puolilta Portugalia. Escola secundaria d.

Sitruunapuu

Manuel I on osallistunut vuosien ajan EU-hankkeisiin. Tässä seminaarissa esiteltiin I-MoToLe-hanketta (imotole.eu), joka pyrkii vahvistamaan syrjäytymisvaarassa olevan aikuisopiskelijan sisäistä motivaatiota. Hankkeen tavoitteena on lisätä aikuisten koulutukseen osallistumista, vähentää opintojen keskeyttämistä ja parantaa työllistymistä. Seminaarissa saimme esitellä suomalaista koulutusjärjestelmää ja aikuislukion toimintaa, mikä herätti osallistujissa suurta kiinnostusta suomalaista koulua kohtaan.

Olemme kiitollisia ammatillisesti avartavasta mahdollisuudesta seurata opetusta Euroopan toisella laidalla Portugalissa, jonka koulutusjärjestelmään meillä ei ole aikaisemmin ollut mahdollisuutta tutustua. Erasmus+-ohjelmat tarjoavat tilaisuuden oman opettajuuden ja oman työn reflektointiin erilaisissa ympäristöissä. Samalla oma opettajaidentiteetti vahvistuu. On hyvä huomata, että eurooppalaisilla opettajakollegoilla on samanlaiset tavoitteet ja haasteet työssään.

Teksti ja kuvat: Sari Pohjonen, Pirjo Keränen ja Kari Pekkarinen