Parasta on lähihoitajille annettu arvostus

Omniassa opiskellut Niina Lehto työllistyi TutorisKotien Tenhokotiin. Kun kysyy Niina Lehdolta, mikä on parasta lähihoitajan työssä Tenhokodissa, vastaus saa kyyneleet kohoamaan silmiin.

Niina vastaa puhelimeen kotoaan seuranaan villakoira ja kolme kissaa. Avopuoliso,
Niina hänkin, on töissä. Kotiosoitteen lisäksi heillä on myös sama työpaikan osoite: Tenhokoti Ruskeasuolla. Pariskunta ei kuitenkaan ole tavannut työn merkeissä Tenholantie 10:ssä, vaan Niina houkutteli siippansa vaihtamaan työpaikkaa. Katua ei ole tarvinnut kummankaan, sillä puoliso on hyvin tyytyväinen.

– Hän sanoo, että on ensimmäisen kerran töissä paikassa, jossa viihtyy.

Myös Niina itse viihtyy lähihoitajana Tenhokodissa, on viihtynyt jo kaksi ja puoli vuotta, käytännössä hoivakodin avautumisesta lähtien. Töihin on mukava mennä ja töihin lähtevät myös nämä sanat:

– Työkaverit ovat ihania. Heille voisi sanoa kiitos joka päivä.

Välittävä on sana, jolla Niina kuvaa omaa työpaikkaansa.

– Ei tarvitse kokea, että jäisi ilman apua. Me aina autamme toisiamme.

Välittävän työpaikan perustana on tiimihenkisyys ja se, että kaikki otetaan huomioon omana itsenään. Niinan mukaan lähihoitajan ammatti ei ole helppo, mutta siinä on sopivasti haastetta. Paljon auttaa myös yhteishenki.

– Meillä on yhdessä hauskaa. Huumori kukkii myös päivinä, jolloin on raskaampaa.

Niina lähettää kiitokset niin ikään esimiehelleen Eija Kyllöselle, jonka kertoo ottavan kaikki hyvin huomioon.

– Esimerkiksi työvuorojen sumplimista ei tarvitse jännittää, ja jos joku on poissa, aina pyritään järjestämään tuuraaja.

Kiitoksissa kuitenkin yksi asia nousee ylitse muiden. Kun Niina kertoo, mikä on parasta hänen työssään, vastaus saa kyyneleet kohoamaan silmiin.

– Parasta on asukkaiden meille antama arvostus. Se, kun he sanovat kiitos ja luottavat, että me hoitajat olemme hyviä tyyppejä.

Kun Niina oli pikkutyttö, hän pääsi kesäisin äidinäitinsä mukaan tämän työpaikan kesäretkille. Noilta retkiltä ikäihmisten kanssa kumpuaa jotain sellaista, mikä sai Niinan kouluttautumaan ensin hoiva-avustajaksi ja sitten lähihoitajaksi Omniassa Espoossa. Jo koulun penkillä oli selvää, että hän haluaa erikoistua vanhustyöhön.

– Olen aina tullut hyvin toimeen itseäni vanhempien ihmisten kanssa.

Kun Niina puhuu työstään, hän puhuu paljon huumorista ja elämänilosta. Hän sanoo huumorin yhdistävän paitsi heitä työntekijöitä, myös häntä ja asukkaita. Huumori ja yhteinen nauru vie pitkälle myös sellaisen asukkaan kanssa, jota on vaikea ymmärtää esimerkiksi puuroutuvan puheen vuoksi.

– Vaikka olen hoitaja, voin olla myös kaveri. Huumori ja yhteinen kieli yhdistävät ihmisiä ja auttavat kohtaamaan jokaisen omalla tavallaan.

Riemua, joka muistetaan

Kun Niina houkutteli avopuolisonsa töihin Tenhokotiin, he saivat Tutoriksen, Tenhokodin
toiminnasta vastaavan kuntoutus- ja hoivapalveluyrityksen, rekrybonuksen.

– Molemmille tuli oma bonus, vaikka meillä on yhteinen talous, Niina sanoo arvostaen.

Tutoriksen työnantajaetuuksista Niina haluaa mainita erityisesti hyvän työterveyshuollon: vihoitellut selkä on pysynyt pitkään hyvänä.

Avopuoliso ei ole Niinan perheestä ainoa, jonka on viihtynyt Tenhokodin asukkaiden kanssa. Myös pariskunnan Juulia-villakoira vierailee paikan päällä silloin tällöin. Pikku koira voi vaikuttaa vanhuksesta ensin lelulta, mutta kun se nuolaiseekin nenänpäästä, asukkaat reagoivat aina samoin.

– Se on riemua, joka muistetaan vielä seuraavanakin päivänä.

Kuvat Maarit Halonen ja teksti Mari Siliämaa, Tutoris Oy

Yhteishaku Omnian ammatillisiin perustutkintoihin on käynnissä 7.4.2021 asti.

Etäpäiväni Tekstiilipajalla

Aloitin jaksoni Tekstiilipajalla viime syksynä. Aloittaessani koronarajoitusten vaikutukset näkyivät jo työpajoillakin. Osa toimintapäivistä oli etänä, läsnä ollessa oli suositeltavaa käyttää maskia ja käsidesejä löytyi useista paikoista. Pian koko työpajatoiminta siirtyi etätyöskentelyyn.

Valokuvaustehtävän tuotoksia

Lähityössä työpajalla pääsin ompelemaan ja maalaamaan tekstiiliväreillä kuvia kankaisiin, joista tein erikokoisia pussukoita. Pajalla oli laaja valikoima erilaisia kankaita, lankoja, vetoketjuja, nauhoja, solkia, tekstiilivärejä ja maaleja. Siellä oli hyvät tilat, laitteet ja välineet. Tein jopa oman leimasimen kankaan painamista varten. Hyvät puitteet siis tekstiilitöiden tekemiseen. Ryhmäkoko oli pieni, meitä oli vajaa kymmenen, joten ohjausta sai aina, kun sitä tarvitsi.

Etätyöskentelyyn siirtyminen oli harmillista, sillä kuten ehkä voi kuvitella, kotona minulla ei ole vastaavanlaisia mahdollisuuksia tekstiilitöiden tekemiseen.

Kuitenkin tuntui, että se oli pakollinen ja myös hyvä päätös. Olin aluksi jokseenkin epäileväinen siitä, kuinka Tekstiilipaja toimisi etäohjauksessa, mutta yllätyin positiivisesti.

Askel eteenpäin

Työpajajakso voisi olla korkeintaan puolen vuoden mittainen, sen tiesin jo pajalle tullessani. Tällä hetkellä pajajaksoa on jäljellä reilu kuukausi. Koen, että isolta osin pajajakso onkin porras omassa elämässä eteenpäin, tavalla tai toisella. Etätyöskentelyyn siirtyminen on mielestäni korostanut tätä puolta pajatyöskentelyssä.

Yksinkertaisimmillaan työpajajakso on auttanut saamaan hyvän rytmin arkeen. Joka päivälle on syy herätä, nousta ja tehdä jotain ja se on tehty helpoksi. Päivä alkaa yhdeksän maissa, jolloin Teamsista löytyy päivän tehtävä. Välillä päivän tehtävä on kaikille tekstiilipajalaisille yhteinen ja välillä tehtävät ovat yksilöllisiä. Aamupäivästä, yleensä 10 aikoihin, tekstiilipajan ohjaaja soittaa yksilöllisen puhelun, missä hän kysyy kuulumisia. Hän saattaa kertoa lisää päivän tehtävästä, kyselee onko toiveita tehtäviin tai johonkin muuhun liittyen ja onko mitään kysyttävää. Iltapäivästä 13.30 alkaen pidämme yhteiset ”Tekstiilitreffit” jolloin koko työpaja kokoontuu samaan puheluun ja pääsemme kertomaan omista tekemisistämme kunakin päivänä ja kuulemme, mitä muut ovat tehneet.

Monipuolisia aiheita

Etäaikana tehtävinä on ollut esimerkiksi digitaalisilla messuilla käymistä, dokumenttien katsomista ja erilaisiin aiheisiin, kuten pikamuotiin, tekstiilin tuotantoon, vaatteiden korjaamiseen, makrameen ja virkkaukseen tutustumista. Osa tehtävistä on koskenut laajempiakin, tekstiilin ulkopuolisia aiheita, kuten arkkitehtuuria ja valokuvausta. Päivän aiheista tehdään päivän loppuun mennessä, mahdollisen kuvallisen palautuksen lisäksi, kirjallinen palautus. Sitä varten tehtävänannossa on kysymyksiä tai varsinaisia kirjallisia tehtäviä. Tärkeintä on kuitenkin tiivistää, mitä itse on päivän aikana tehnyt ja oppinut. Välillä työpäivän aihe on oman jatkon suunnittelu ja edistäminen, kesätöiden ja töiden hakeminen, mielenkiintoisten koulutusten etsiminen ja niihin tutustuminen ja koulutuksiin hakeminen.

Parin viime viikon aikana olen päässyt Tekstiilipajan kautta suorittamaan Työturvallisuuskortti- ja Tulityöturvallisuuskorttikoulutuksen ja vielä tulen jakson aikana suorittamaan HätäEA -koulutuksen. Myös esimerkiksi Hygieniapassi olisi ollut mahdollista suorittaa, mutta se minulla olikin jo. Lisäksi pajajakson ajaksi sai ilmaiseksi ladata Photoshopin ja sen käytöstä järjestettiin koulutusta useampana päivänä.

Apua arkeen ja tulevan suunnitteluun

Viikoittain järjestetään Jatkopolkuryhmää, missä autetaan koulutuksen ja töiden löytämisessä ja niihin hakemisessa sekä myös Arkipolkuryhmää, missä autetaan esimerkiksi Kelan hakemuksissa, vuokra-asioissa ja muissa arjen virallisissa ja vähän epävirallisemmissakin asioissa, joihin voi kaivata apua. Lisäksi työpajoilta löytyy yksilöohjaajia ja pajan kautta voidaan ohjata esimerkiksi terveydenhoitajalle, vaikka jutteluapuun.

Kotityöpisteen kissa ja kukkia

Työpajoilla autetaan kaikkia yksilöllisesti siinä mihin kukin apua tarvitsee. Tämä on mielestäni sekä hienoa, että toiminut erinomaisesti. Kaiken kaikkiaan olen ollut omaan jaksooni hyvin tyytyväinen, eikä etätyöskentelykään jää haittaamaan, sillä koen saaneeni mielenkiintoisia tehtäviä ja hyvän sysäyksen elämään jakson jälkeen. Bonuksena kaiken päälle olen päässyt viettämään enemmän aikaa kotona kissani kanssa.

Kiitos vielä ohjaajalleni ja muille Nuorten työpajojen työntekijöille!

Teksti ja kuvat: Nona Kuha

Kipinä yhdistyksen markkinoinnin kehittämiseen syntyi markkinointiviestinnän koulutuksessa

Tuula Raatikka

 

Toiminnanjohtaja Tuula Raatikka opiskeli Omniassa markkinointiviestinnän erikoisammattitutkinnon. Raatikka työskentelee Uudenmaan Vanhustenhuollon Kannatusyhdistys (UVKY) ry:ssä, joka on voittoa ­tavoit­te­lema­ton yhdistys. UVKY:n tavoitteena on edistää vanhustenhuollon kehittämistä ja toimia vanhusten elin­olojen parantamiseksi sekä edistää heidän fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia yhdistyksen toiminnalla ja palvelutuotannolla.

Yhdistyksen toiminnanjohtajana Raatikan vastuulle kuuluu myös yhdistyksen viestintä ja markkinointi. Hoitaakseen tätä vastuuta hyvin, hän halusi saada ajankohtaista näkemystä markkinoinnin nykytilanteesta. Tarve oli myös saada pieniä vinkkejä hyvään viestintään. ”Koulutuksesta sain osaamista viestinnän kehittämistyöhön ja hyviä ideoita muiden viestinnän projekteista”, kertoo Raatikka.

Koulutuksen sisällöistä hänelle jäi mieleen erityisesti asiakaslähtöisyys palveluissa ja tuotteissa sekä se, että yhdistyksenkin toimintaa suunniteltaessa on tärkeää miettiä, kenelle tuote tai palvelu on tarkoitettu. Myös oman organisaation vahvuuksien tunnistaminen ja sidosryhmäyhteistyön tärkeys olivat Tuula Raatikalle tärkeitä koulutuksen oppeja.

Koulutuspäivät toivat vaihtelua arkeen ja olivat antoisia. ”Hyvien luennoitsijoiden lisäksi päivien aikana käyty ryhmän yhteiskeskustelu koulutuksen aiheiden ympärillä oli parasta antia”, Raatikka kertoo. Hän koki myös, että sai koulutuksessa hyviä vinkkejä ja palautetta juuri oman työnsä viestinnän ja markkinoinnin haasteisiin.

Raatikka oppi markkinointiviestinnän koulutuksessa myös organisaation visuaalisen ilmeen ja viestinnän kielen hyödyntämisestä yhdistyksen viestinnässä. ”Katson nyt markkinointia ja markkinointiviestintää uusin silmin, ehkä ottaen niistä ideoita itsellenikin. Markkinointi alueena jäi kiinnostamaan, koulutus herätti siihen kipinän”, hän summaa.

Lue lisää markkinointiviestinnän koulutuksesta.

Lukupiiri Omniassa: Yritystoiminnan suunnittelu ja valinnainen äidinkieli

Omniassa aloitti vuoden alussa lukupiiri, joka soveltuu hyvin eri alojen opiskelijoille. Kolme eri aineiden opettajaa yhdisti osan opintokokonaisuuksistaan valinnaisen äidinkielen opinnot (3 osp) ja yritystoiminnan suunnittelu (15 osp).

Kokeiluun saatiin jo suunnitteluvaiheessa mukaan Omnian kirjaston henkilökuntaa. Kirjaston ammattilaiset laativat listan kirjoista, joissa käsitellään yrittäjyyttä aloittain. Kaikki kirjat löytyvät Omnian kirjastoista. Kirjoista tehtiin myös esittelyvideot.

Kirjastosta kannustusta

Kirjastolla on pitkälti samat tavoitteet ja lähtökohdat kuin kursseillakin. Samalla kirjastolaisten tiedonhankinnan keinot ja taidot tukivat hienosti opettajien työtä. Synergiaetuja syntyi siitäkin, että kirjaston ammattilaiset tulivat osallistujan ja kannustajan rooleissa opiskelijoita lähelle.

Näkemykset yhdessä tekemisestä, sosiaalisesta kirjastosta, kirjastosta ihmisten aitona kohtaamispaikkana sekä tavoitteet yhteisöllisyydestä ja monikulttuurisuudesta veivät tekemistämme upeasti eteenpäin.

Oman liikeidean pohdintaa

Asetimme lukupiirin päätavoitteeksi, että lukupiiriin osallistuva opiskelija lukee yhden yrittäjäelämäkerran ja reflektoi siihen omaa, kehitteillä olevaa liikeideaansa. Opiskelijaryhmissä saman kirjan lukemisen tarkoitus oli lisäksi haastaa keskustelemaan luetuista asioista lukupiiritapaamisissa (etäyhteydellä). Toiminnan toivottiin siten muistuttavan sosiokulttuurista lukutapaa ja One book, one community -ohjelmaa, joka tuo yhteen ihmiset yhteisen kirjan äärelle.

Lukupiirissä haettiin käytännön tasolla ratkaisuja mahdollisiin lukemisen haasteisiin. Erityisopettajan tuki oli koko ajan opiskelijoiden saatavilla. Tapaamisia elävöitettiin kirjallisuusaiheisilla peleillä ja sovelluksilla.

Opiskelijan haastattelu

Matkailualan perustutkintoa suorittavaa opiskelija Helena Arviota haastattelee alla opettaja Kaisa Vuolanne:

Millä perusteella valitsit lukupiirissä luettavan kirjan?

”Spotify yrityksenä. Sen tarina kiinnosti. (Jonas Leijonhufvud& Sven Carlsson: Spotify – Miten maailma valloitetaan)”

Millaisia ideoita ja yhtymäkohtia löysit kirjasta omaan liikeideaasi liittyen?

”Ainakin kirja antoi lisää uskoa unelmiin, tsemppasi ja inspiroi, kuinka perustajat piti kiinni visiostaan vaikeuksista huolimatta. Muuttivat sitä toki tarvittaessa”

Kenelle suosittelisit lukupiiriä?

”Lukupiiri sopii kaikille, jotka haluavat keskustella ja inspiroitua kirjoista yhdessä, ja haluaa uusia näkökulmia kirjoihin ja yrittämiseen.”

Muita palautekyselyyn vastanneiden (vastausprosentti 50) arvioita kurssista:

”On ollut todella opettavainen ja inspiroivat kurssi! Olen ollut todella tyytyväinen valitsemaani kirjaan ja opetukseen.”

”Minusta kurssi oli kokonaisuudessaan hyvä ja ohjaajat olivat todella mukavia.”

Palautekyselyn mukaan kurssin onnistumisen keskiarvoksi muodostui 4,23 / 5 tähteä. Tästä on hyvä jatkaa; uusi lukupiiri aloittaa jo 22.3.2021. Jatkokehittämiskohteena voisi olla integroida muitakin yhteisten tutkinnon osia tähän kokonaisuuteen.

Teksti: Kaisa Vuolanne

Lisätietoja: Opettajat Jonna Haltia, Kaisa Vuolanne ja Niina Ristimäki, kirjastovastaava Tuija Siitonen, informaatikko Kirsi Wasenius ja kirjastovirkailija Marko Leppinen, Omnian kirjasto.

Suomen ja Japanin taideopiskelijat järjestivät yhteisen taidenäyttelyn

Omnialaisten opiskelijoiden ainutlaatuisia tulkintoja Kanagawan suuresta aallosta.

Vaikka koronan vuoksi kaikki kansainväliset vaihto-ohjelmat ovat tauolla, onnistui suomalais-japanilaisen taidekasvatushankkeen yhteinen taidenäyttely Akitan kaupungissa.

Suomesta taideprojektiin osallistuivat Omnian media-alan ja kuvallisen ilmaisun opiskelijoiden lisäksi Espoon yhteislukio ja Tapiolan lukion kuvataidekurssilaisia. Japanista projektiin osallistui Akitan kaupungin taidekorkeakoulun alaisen taidelukion opiskelijat.

Opiskelijat tutustuivat toisen maan taiteen ja muotoilun merkkiteoksiin, jonka pohjalta he loivat

omat versionsa teoksista. Esimerkiksi Omnialaiset opiskelijat tutkivat kuvanveistotunneilla japanilaiseen automuotoiluun ja taidehistorian tehtävänä oli oma versio Hokusain Suuresta aallosta.

”Oli kiinnostava katsella oman kulttuurin merkkiteoksia toisen kulttuurin kautta. Omat opiskelijamme tekivät innostuneena töitä ja katselimme yhdessä tyytyväisinä kuvia näyttelystä. Toivottavasti projekti saa jatkoa koronatilanteen helpotettua”, kertoo Omnian opettaja Leena Wiikari. Projektissa oli mieleistä myös yhteistyö Espoon lukioiden kanssa, jossa kuvataidetta opettaa Nina Luoma.

Yhteistyöstä syntyi tammikuussa järjestetty taidenäyttely Arayan lasistudion galleriassa, Akitan kaupungissa. Tuloksena oli hieno yhteisnäyttely, joka aiotaan pystyttää uudelleen keväällä myös Suomessa.

”Olen erittäin iloinen, jos opiskelijoiden töiden edessä molempien maiden opettajien ja opiskelijoiden kanssakäymisen kautta pystymme tunnistamaan oman maan kulttuurin uudelleenlöytämistä ja kansainvälisen yhteistyön merkitystä”, sanoo yhteistyön aloittanut Akitan kaupungin taidekorkeakoulun professori Isamu Ozawa.

Japanilaisten opiskelijoiden töitä: etualalla Marimekon unikkoja ja taustalla mm. riisijauhopalloista muovailtu Angry Birds.

Oppisopimuskoulutus mahdollisti Päivi Rissaselle opintojen tuomisen osaksi teatterin arkea

Taiteellinen johtaja Päivi Rissanen opiskelee johtamisen ja yritysjohtamisen ammattitutkintoa laajennettuna oppisopimuskoulutuksena, jossa Omnia toimii koulutuksen järjestäjänä ja tietopuolisesta koulutuksesta vastaa Gradia yhdessä Balentor Oy:n kanssa.

Päivi Rissanen Minotauroksena ja edessä näyttelijä Pasi Lappalainen Theseuksena. Kuva: Pate Pesonius.
Päivi Rissanen Minotauroksena ja edessä näyttelijä Pasi Lappalainen Theseuksena. Kuva: Pate Pesonius.

Rissanen työskentelee espoolaisessa TOTEM-teatterissa. TOTEM on espoolainen ammattiteatteri, jonka tehtävä on suomalaisen lastenkulttuurin edistäminen. Teatteri toteuttaa alakouluikäisille suunnattuja teatteriesityksiä ja järjestämällä yleisötyötoimintaa. Teatteri toteuttaa kiertäviä nykylastenteatteriesityksiä alakouluissa Espoossa ja muualla Suomessa.

Rissanen on aikaisemmalta koulutukseltaan tanssitaiteen maisteri ja humanististen tieteiden kandidaatti teatteritieteen oppiaineessa. Taiteellisena johtaja hän vastaa TOTEM-teatterin taiteellisen toiminnan linjauksista, ohjelmistosuunnittelusta, mutta kantaa myös hallinnollista vastuuta. Rissanen on myös yksi teatterin esiintyjistä.

Tarve peilata omaa toimintaa motivoi hakeutumaan koulutukseen

Toimittuaan pitkään teatterikentällä, Rissaselle tuli hetki, jolloin tuntui tärkeältä päästä kuulemaan muiden kokemuksia ja ratkaisuja sekä saada uusia ajatuksia johtamisesta, mihin peilata omaa toimintaansa. Hän oli jo pitkään suunnitellut koulutusta, mutta hakeutui suorittamaan johtamiskoulutusta vasta huomattuaan mahdollisuuden opiskella oppisopimuskoulutuksena omassa työssään. Oppisopimuskoulutus soveltuu teatterin resursseihin ja kiireeseen hyvin.

”Aikuisopiskelussa suurta herkkua on se, että voi vuosien työkokemustaan möyhentää, kyseenalaistaa, paikata ja parantaa uusien näkökulmien avautuessa ja heti myös soveltaa käytäntöön. On myös huojentavaa yhtäältä huomata, miten paljon sitä osaakaan ja toisaalta, miten muutamilla sana- ja käsitevalinnoilla jotkin asiat kirkastuvat”, kertoo Rissanen.

Vaikka koulutus poikkeusvuonna on paljolti järjestetty etänä, Rissasen mukaan sosiaaliset kontaktit ja vuorovaikutus koulutuksessa mukana olevien kanssa ovat säilyneet merkityksellisinä. Yhteisen toimintakentän jakaminen ja sanallistaminen osana uutta johtamisajattelua on ollut hänelle hyvin tärkeää. Myös tukea on saanut tarvittaessa. ”Olen ollut hyvin tyytyväinen saamaani tukeen Omniasta ”, Rissanen toteaa.

Koulutuksen teemat valittiin yhdessä henkilöstön kanssa

Johtamisen koulutuksen teemat ovat linkittyneet hyvin Päivi Rissasen työhän. Hän on jopa valinnut johtamisen teemat koulutusta varten yhdessä teatterin henkilökunnan kanssa motivoidakseen henkilöstöä. Näin hän on saanut sidottua koulutukseen kuuluvat näytöt vahvasti osaksi teatterin arkea.

”Toki huomaan, että henkilöstölle sisällöt vaikuttavat johtamista keskeisemmiltä. Arjessa kuljetan näyttöjä sekä sisällön että johtamisen polulla. Koulutuksen näytöt avaan ensisijaisesti johtamisen näkökulmasta, vaikkakin arjessamme hankkeiden myötä myös toiminnan sisältö kehittyy ja samalla minulle henkilökohtaisesti kirkastuvat johtamisen tavat sekä keinot”, Rissanen kertoo.

Päivi Rissanen on tällä hetkellä noin puolivälissä opintojaan. Tähän mennessä hän on johtajana toimiminen -tutkinnon osan lisäksi suorittanut projektin johtamisen sekä työyhteisön kehittämisen johtaminen opintoja. Koulutus jatkuukin vielä ja Rissanen kertoo oivallustensa ja kirkastumistensa suunnan olevan avoinna moneen.  

Lue lisää oppisopimuskoulutuksesta.

Yrittäjän ammattitutkinnosta vahvistusta omaan yrittäjyyteen

Aino Pennanen

Vaikka Aino Pennasella oli useampi vuosi yrittäjyyttä jo takana, halusi hän ottaa aikaa oman yrittäjäidentiteetin kirkastamiseen sekä liiketoiminnan kehittämiseen ja opiskeli Omniassa yrittäjän ammattitutkinnon. Pennanen on toiminut yrittäjänä vuodesta 2016 lähtien. Hänen silloinen yrityksensä tarjosi projektinjohtopalveluita ja rinnalla hän kehitti palveluja yritysten uudenlaisiin, verkostomaisiin resursointimuotoihin.

Ennen yrittäjäksi siirtymistä Pennanen työskenteli pitkään finanssialalla tuote- ja palvelukehittämisen parissa. Oman asiantuntijuuden muuttaminen palveluiksi ja tuotteiksi oli kuitenkin oma polkunsa, vaikka kokemusta tuotekehitystyöstä löytyi.  ”Hektisen työn ja lapsiperhearjen ohessa yrityksen kehittämistyö olisi ollut haastavaa, ellei olisi ollut sovittuja koulutuspäiviä, jolloin tähän voisi keskittyä kunnolla”, Pennanen sanoo. Vaikka hän tiesikin koulutuksen teemoista paljon, teorian käytäntöön vieminen oli jäänyt arjen työn jalkoihin.

Tukea oman työn ja osaamisen tuotteistamiseen

Koulutuksen myyntiin ja markkinointiin liittyvät käytännönläheiset opit ja keskustelut olivat antoisia. Pennanen koki, että osaaminen on niin henkilökohtainen asia, että oman osaamisen myyminen on vaikeaa. Oman osaamisen tuotteistaminen palveluiksi palvelumuotoilun jaksolla auttoi tähän. ”Asiantuntijaosaamisen tuotteistaminen auttaa moneen vaivaan. Se helpottaa myyntiä sekä auttaa erottamaan yritystoiminnan ja henkilökohtaisen identiteetin toisistaan”, Pennanen summaa.

Koulutus auttoi myös pysähtymään taloudellisten tunnuslukujen ääreen sekä parantamaan numerotietoisuutta kaikessa suunnittelussa. Pennanen huomasi, ettei edes ekonomin koulutus ja kokemus takaa, että kaikki opit olisi viety oman yrityksen käytäntöihin. Tärkeänä oppina yrityksen taloudesta Pennanen nostaa numeroiden tärkeyden huomaamisen. ”Numerot konkretisoivat ja kirkastavat epämääräisiä asioita – markkinat, myynti, taloudelliset laskelmat ovat nyt paremmin hahmotettavia”, hän toteaa.

Yrittäjäkollegoiden vertaistuki oli rikkaus

Koulutuksessa muilta yrittäjiltä saatu vertaistuki tuntui myös tärkeältä. Aluksi ryhmän monimuotoisuus sai hänet epäilemään, kuinka niin eri aloilla työskentelevät, eri ikäiset ja yrittäjyyden eri vaiheissa olevat yrittäjät voisivat tukea toisiaan. Erilaisuus oli lopulta rikkaus. ”Sain kuulla kiinnostavia tarinoita ja esimerkit avarsivat omaa ajatteluani. Me yrittäjät olemme monimuotoinen joukko ja silti samat asiat koskettavat kaikkia. Ei ole yhtä oikeaa tapaa olla yrittäjä, yrittäjyys on monimuotoista ja voi lähteä liikkeelle monista lähtökohdista. Mukaani jäi arvostus ja solidaarisuus yrittäjiä kohtaan.”, Pennanen toteaa.

Tavoitteet muuttuivat koulutuksen aikana – uusi yritys sai alkunsa

Oman yrityksen ohella Aino Pennanen oli jo ennen koulutukseen lähtemistä tehnyt yhteistyötä toisen yrittäjän kanssa. Yhdessä he olivat luoneet konseptia uudelle palvelulle.  Pennanen oli tuskaillut ajankäytön kanssa ja pohtinut, kuinka hän jakaa aikansa kahteen erilaiseen työhön. Samalla hän pohti oman yrittäjyytensä tavoitteita. Vaikka koulutukseen lähtiessä tavoitteena oli oman liiketoiminnan kehittäminen, koulutuksen aikana kehittäminen suuntautukin rohkeammin yhteisen konseptin kehittämiseen, josta lopulta muotoutui uusi yritys Next organisation Oy. Opinnäytetyönä muodostui liiketoimintasuunnitelma uudelle yritykselle ja nyt yritys on perustettu ja tuotesisällöt ovat viimeistelyvaiheessa. ”Olen tästä todella innoissani ja moni palanen on nyt loksahtanut paikoilleen”, hän sanoo.

Lue lisää yrittäjän ammattitutkinnosta.

KOTOMA-koulutuksessa opitaan toiminnallisesti

Syksyllä KOTOMA-koulutuksessa aloitti kaksi ryhmää. Leppävaarassa aloitti 0-tason ryhmä ja Olarissa A1-tason ryhmä. Koulutuksessa tähdätään luku- ja kirjoitustaidon vahvistamiseen toiminnallisella työotteella, ja sen aikana opiskelijat saavat myös työelämä- ja yhteiskuntavalmiuksia.

KOTOMA-koulutukset on suunnattu henkilöille, jotka ovat jo pitkään asuneet Suomessa ja joilla koulutustausta on heikko tai olematon.

Kotoma-koulutus
Norsujalkapallo oli koulutukseen osallistujien mieleen.

Syksy alkoi epävarmana, sillä koronaepidemia mietitytti paljon. Saimme kuitenkin jatkaa lähiopetuksessa. Onneksi, sillä kieli- ja lukutaidottomalle online-alustat saattavat näyttää lentokoneen ohjaamolta.

Syksyyn mahtui suomen kielen opetusta, retkiä ja urheilupäivä. Opiskelijat kehittyivät eri tahtia.

Osalla meidän opiskelijoistamme ei ollut lainkaan koulutaustaa, jolloin opetus saattoi tuntua joskus hyvinkin intensiiviseltä. Mahtavaa oli seurata, kuinka opiskelu kehittyi ja opiskelijat oppivat lukemaan ja jopa puhumaan suomen kielen alkeita.

Työväenopiston uusi jalkapallotähti

Järjestimme KOTOMA-ryhmien sekä luku- ja kirjoitustaidon ryhmien kanssa yhteisen urheilupäivän syksyllä. Sää suosi meitä ja aurinkoa piisasi. Urheilupäivän suunnittelusta vastasi KOTOMA-ryhmien oma ohjaaja. Yhteensä kuusi ryhmää osallistui urheilupäivään.

Harjoituspisteitä oli yhteensä kolme, jossa jokainen ryhmä sai vuorollaan käydä näyttämässä taitonsa. Päivä oli vauhdikas ja kaikin puolin naurua ja iloa täynnä.

Suurin vetonaula oli elefanttifutis. Jalkapalloa isolla jumppapallolla. Laji on monille tuttu, mutta ison pallon perässä juokseminen ei niinkään. Pallon kimpussa saattoi olla kerralla jopa kuusi henkilöä, eikä kaatumisilta ja kompastelulta vältytty. Nauru kaikui koko Leppävaaran urheilupuistossa, eikä puutteellinen suomen kieli ollut kenenkään huolena. Positiivisena yllätyksenä lukutaidon opettaja Jaana Teräslahti osoittautui päivän supertähdeksi. Yksikään pallo ei hänen maalistaan päässyt. Manuel Neuer on saanut vastustajan!

Urheilun merkitystä integraatioon ja osallistamisen työkaluna on tutkittu paljon. Sen positiivinen vaikutus niin sosiaalisen kuin fyysisen hyvinvoinnin kannalta oli nähtävissä meidänkin urheilupäivänämme.

Teksti ja kuva: Gashaw Bibani, KOTOMA-ohjaaja

Laadukas työelämässä oppiminen opiskelijalle, case Omnian catering- ja ravintola-ala

Omnian opettaja Bruno Stalder, opiskelija Hanna Prokhorova ja Vantti Myyrinkodin ruokapalveluesimies ja työpaikkaohjaaja Tarja Brandt kertovat videolla yhteisestä työelämässä oppimisen kokemuksesta ravintola- ja cateringalalla.

Työelämässä oppimisessa tärkeintä on taata, että opiskelija oppii mahdollisimman paljon. Opiskelija on keskiössä ja kaikilla kolmella – opettajalla, opiskelijalla ja työelämän edustajalla on yhteinen päämäärä.

”Oppimisen nälkäiselle tulee antaa enemmän tehtäviä. Se jolla on vaikeampaa, niin sille vähän vähemmän haastavia tehtäviä, että heille tulee myös onnistumisen ilo”, summaa opettaja Bruno Stalder yksilöllisyyden huomioimisen merkityksen.

Video on toteutettu Opetushallituksen Laadunhallinnan koordinaatiopisteen projektissa (2019-2021), jossa edistetään oppimista, tiedon hyödyntämistä ja varmistetaan laadukas ammatillinen koulutus.

Amk-väylä auttaa kohti jatko-opintoja

Veronica Aho
Veronica Aho on työssäoppimisjaksolla Espoon sairaalassa.

Omniassa kaksoistutkintoa varten opiskelevalle Veronica Aholle amk-väyläopinnot ovat tarjonneet hienon mahdollisuuden valmistautua jatko-opintoihin.

”Vastuuopettaja kertoi mahdollisuudesta suorittaa ammattikorkeakouluopintoja, kun valitsin lähihoitajatutkintoni osaamisalaksi sairaanhoidon ja huolenpidon. Nyt olen suorittanut 30 opintopistettä Metropolia-ammattikorkeakoulun opintoja”, Aho kertoo.

Jatko-opinnot tavoitteena 

Veronica Ahon mukaan opinnot ovat olleet sekä vaativia että antoisia.

”Opinnot olivat todella haastavia, mutta on ollut tosi hienoa päästä tekemään niitä. Olen saanut paljon eväitä korkeakouluopintoja varten ja päässyt treenaamaan sitä”, hän tuumaa.

Aho on parhaillaan työssäoppimisjaksolla Espoon sairaalassa, ja valmistuminen on edessä pian toisen harjoittelujakson jälkeen.

”Olen ajatellut, että hakeutuisin jatko-opintoihin syksyllä 2021. Hoitoala innostaa minua todella paljon”.

Aikatauluja ja yhdessä tekemistä 

Veronica Ahon mukaan väyläopintojen suorittaminen vaatii tehokasta aikatauluttamista, mutta antaa todella paljon.

”Olen järjestelmällinen, ja tutustuin pian opintojeni alettua muihin avoimen polun luokkalaisiin. Olemme päntänneet ja välillä vähän panikoineetkin yhdessä, mutta selvisimme kaikki opinnoista. Yhdessä tekemällä selviää, ja opinnoilla on todella paljon hyvää annettavaa”.

Aho suosittelee amk-väyläopintoja vahvasti kaikille kiinnostuneille.

”Jos tuntuu, ettei ehdi tai jaksa, voi opinnot keskeyttää ja jatkaa tutkintoon opiskelua Omniassa. Minulle tämä on ollut todella hienoa ja antoisaa”.

Lue lisää mahdollisuuksista korkeakouluopintoihin Omniassa.

Teksti ja kuva: Milka Mantsinen, Viestintä- ja markkinointipalvelut