Oppisopimuskoulutus mahdollisti Päivi Rissaselle opintojen tuomisen osaksi teatterin arkea

Taiteellinen johtaja Päivi Rissanen opiskelee johtamisen ja yritysjohtamisen ammattitutkintoa laajennettuna oppisopimuskoulutuksena, jossa Omnia toimii koulutuksen järjestäjänä ja tietopuolisesta koulutuksesta vastaa Gradia yhdessä Balentor Oy:n kanssa.

Päivi Rissanen Minotauroksena ja edessä näyttelijä Pasi Lappalainen Theseuksena. Kuva: Pate Pesonius.
Päivi Rissanen Minotauroksena ja edessä näyttelijä Pasi Lappalainen Theseuksena. Kuva: Pate Pesonius.

Rissanen työskentelee espoolaisessa TOTEM-teatterissa. TOTEM on espoolainen ammattiteatteri, jonka tehtävä on suomalaisen lastenkulttuurin edistäminen. Teatteri toteuttaa alakouluikäisille suunnattuja teatteriesityksiä ja järjestämällä yleisötyötoimintaa. Teatteri toteuttaa kiertäviä nykylastenteatteriesityksiä alakouluissa Espoossa ja muualla Suomessa.

Rissanen on aikaisemmalta koulutukseltaan tanssitaiteen maisteri ja humanististen tieteiden kandidaatti teatteritieteen oppiaineessa. Taiteellisena johtaja hän vastaa TOTEM-teatterin taiteellisen toiminnan linjauksista, ohjelmistosuunnittelusta, mutta kantaa myös hallinnollista vastuuta. Rissanen on myös yksi teatterin esiintyjistä.

Tarve peilata omaa toimintaa motivoi hakeutumaan koulutukseen

Toimittuaan pitkään teatterikentällä, Rissaselle tuli hetki, jolloin tuntui tärkeältä päästä kuulemaan muiden kokemuksia ja ratkaisuja sekä saada uusia ajatuksia johtamisesta, mihin peilata omaa toimintaansa. Hän oli jo pitkään suunnitellut koulutusta, mutta hakeutui suorittamaan johtamiskoulutusta vasta huomattuaan mahdollisuuden opiskella oppisopimuskoulutuksena omassa työssään. Oppisopimuskoulutus soveltuu teatterin resursseihin ja kiireeseen hyvin.

”Aikuisopiskelussa suurta herkkua on se, että voi vuosien työkokemustaan möyhentää, kyseenalaistaa, paikata ja parantaa uusien näkökulmien avautuessa ja heti myös soveltaa käytäntöön. On myös huojentavaa yhtäältä huomata, miten paljon sitä osaakaan ja toisaalta, miten muutamilla sana- ja käsitevalinnoilla jotkin asiat kirkastuvat”, kertoo Rissanen.

Vaikka koulutus poikkeusvuonna on paljolti järjestetty etänä, Rissasen mukaan sosiaaliset kontaktit ja vuorovaikutus koulutuksessa mukana olevien kanssa ovat säilyneet merkityksellisinä. Yhteisen toimintakentän jakaminen ja sanallistaminen osana uutta johtamisajattelua on ollut hänelle hyvin tärkeää. Myös tukea on saanut tarvittaessa. ”Olen ollut hyvin tyytyväinen saamaani tukeen Omniasta ”, Rissanen toteaa.

Koulutuksen teemat valittiin yhdessä henkilöstön kanssa

Johtamisen koulutuksen teemat ovat linkittyneet hyvin Päivi Rissasen työhän. Hän on jopa valinnut johtamisen teemat koulutusta varten yhdessä teatterin henkilökunnan kanssa motivoidakseen henkilöstöä. Näin hän on saanut sidottua koulutukseen kuuluvat näytöt vahvasti osaksi teatterin arkea.

”Toki huomaan, että henkilöstölle sisällöt vaikuttavat johtamista keskeisemmiltä. Arjessa kuljetan näyttöjä sekä sisällön että johtamisen polulla. Koulutuksen näytöt avaan ensisijaisesti johtamisen näkökulmasta, vaikkakin arjessamme hankkeiden myötä myös toiminnan sisältö kehittyy ja samalla minulle henkilökohtaisesti kirkastuvat johtamisen tavat sekä keinot”, Rissanen kertoo.

Päivi Rissanen on tällä hetkellä noin puolivälissä opintojaan. Tähän mennessä hän on johtajana toimiminen -tutkinnon osan lisäksi suorittanut projektin johtamisen sekä työyhteisön kehittämisen johtaminen opintoja. Koulutus jatkuukin vielä ja Rissanen kertoo oivallustensa ja kirkastumistensa suunnan olevan avoinna moneen.  

Lue lisää oppisopimuskoulutuksesta.

Yrittäjän ammattitutkinnosta vahvistusta omaan yrittäjyyteen

Aino Pennanen

Vaikka Aino Pennasella oli useampi vuosi yrittäjyyttä jo takana, halusi hän ottaa aikaa oman yrittäjäidentiteetin kirkastamiseen sekä liiketoiminnan kehittämiseen ja opiskeli Omniassa yrittäjän ammattitutkinnon. Pennanen on toiminut yrittäjänä vuodesta 2016 lähtien. Hänen silloinen yrityksensä tarjosi projektinjohtopalveluita ja rinnalla hän kehitti palveluja yritysten uudenlaisiin, verkostomaisiin resursointimuotoihin.

Ennen yrittäjäksi siirtymistä Pennanen työskenteli pitkään finanssialalla tuote- ja palvelukehittämisen parissa. Oman asiantuntijuuden muuttaminen palveluiksi ja tuotteiksi oli kuitenkin oma polkunsa, vaikka kokemusta tuotekehitystyöstä löytyi.  ”Hektisen työn ja lapsiperhearjen ohessa yrityksen kehittämistyö olisi ollut haastavaa, ellei olisi ollut sovittuja koulutuspäiviä, jolloin tähän voisi keskittyä kunnolla”, Pennanen sanoo. Vaikka hän tiesikin koulutuksen teemoista paljon, teorian käytäntöön vieminen oli jäänyt arjen työn jalkoihin.

Tukea oman työn ja osaamisen tuotteistamiseen

Koulutuksen myyntiin ja markkinointiin liittyvät käytännönläheiset opit ja keskustelut olivat antoisia. Pennanen koki, että osaaminen on niin henkilökohtainen asia, että oman osaamisen myyminen on vaikeaa. Oman osaamisen tuotteistaminen palveluiksi palvelumuotoilun jaksolla auttoi tähän. ”Asiantuntijaosaamisen tuotteistaminen auttaa moneen vaivaan. Se helpottaa myyntiä sekä auttaa erottamaan yritystoiminnan ja henkilökohtaisen identiteetin toisistaan”, Pennanen summaa.

Koulutus auttoi myös pysähtymään taloudellisten tunnuslukujen ääreen sekä parantamaan numerotietoisuutta kaikessa suunnittelussa. Pennanen huomasi, ettei edes ekonomin koulutus ja kokemus takaa, että kaikki opit olisi viety oman yrityksen käytäntöihin. Tärkeänä oppina yrityksen taloudesta Pennanen nostaa numeroiden tärkeyden huomaamisen. ”Numerot konkretisoivat ja kirkastavat epämääräisiä asioita – markkinat, myynti, taloudelliset laskelmat ovat nyt paremmin hahmotettavia”, hän toteaa.

Yrittäjäkollegoiden vertaistuki oli rikkaus

Koulutuksessa muilta yrittäjiltä saatu vertaistuki tuntui myös tärkeältä. Aluksi ryhmän monimuotoisuus sai hänet epäilemään, kuinka niin eri aloilla työskentelevät, eri ikäiset ja yrittäjyyden eri vaiheissa olevat yrittäjät voisivat tukea toisiaan. Erilaisuus oli lopulta rikkaus. ”Sain kuulla kiinnostavia tarinoita ja esimerkit avarsivat omaa ajatteluani. Me yrittäjät olemme monimuotoinen joukko ja silti samat asiat koskettavat kaikkia. Ei ole yhtä oikeaa tapaa olla yrittäjä, yrittäjyys on monimuotoista ja voi lähteä liikkeelle monista lähtökohdista. Mukaani jäi arvostus ja solidaarisuus yrittäjiä kohtaan.”, Pennanen toteaa.

Tavoitteet muuttuivat koulutuksen aikana – uusi yritys sai alkunsa

Oman yrityksen ohella Aino Pennanen oli jo ennen koulutukseen lähtemistä tehnyt yhteistyötä toisen yrittäjän kanssa. Yhdessä he olivat luoneet konseptia uudelle palvelulle.  Pennanen oli tuskaillut ajankäytön kanssa ja pohtinut, kuinka hän jakaa aikansa kahteen erilaiseen työhön. Samalla hän pohti oman yrittäjyytensä tavoitteita. Vaikka koulutukseen lähtiessä tavoitteena oli oman liiketoiminnan kehittäminen, koulutuksen aikana kehittäminen suuntautukin rohkeammin yhteisen konseptin kehittämiseen, josta lopulta muotoutui uusi yritys Next organisation Oy. Opinnäytetyönä muodostui liiketoimintasuunnitelma uudelle yritykselle ja nyt yritys on perustettu ja tuotesisällöt ovat viimeistelyvaiheessa. ”Olen tästä todella innoissani ja moni palanen on nyt loksahtanut paikoilleen”, hän sanoo.

Lue lisää yrittäjän ammattitutkinnosta.

KOTOMA-koulutuksessa opitaan toiminnallisesti

Syksyllä KOTOMA-koulutuksessa aloitti kaksi ryhmää. Leppävaarassa aloitti 0-tason ryhmä ja Olarissa A1-tason ryhmä. Koulutuksessa tähdätään luku- ja kirjoitustaidon vahvistamiseen toiminnallisella työotteella, ja sen aikana opiskelijat saavat myös työelämä- ja yhteiskuntavalmiuksia.

KOTOMA-koulutukset on suunnattu henkilöille, jotka ovat jo pitkään asuneet Suomessa ja joilla koulutustausta on heikko tai olematon.

Kotoma-koulutus
Norsujalkapallo oli koulutukseen osallistujien mieleen.

Syksy alkoi epävarmana, sillä koronaepidemia mietitytti paljon. Saimme kuitenkin jatkaa lähiopetuksessa. Onneksi, sillä kieli- ja lukutaidottomalle online-alustat saattavat näyttää lentokoneen ohjaamolta.

Syksyyn mahtui suomen kielen opetusta, retkiä ja urheilupäivä. Opiskelijat kehittyivät eri tahtia.

Osalla meidän opiskelijoistamme ei ollut lainkaan koulutaustaa, jolloin opetus saattoi tuntua joskus hyvinkin intensiiviseltä. Mahtavaa oli seurata, kuinka opiskelu kehittyi ja opiskelijat oppivat lukemaan ja jopa puhumaan suomen kielen alkeita.

Työväenopiston uusi jalkapallotähti

Järjestimme KOTOMA-ryhmien sekä luku- ja kirjoitustaidon ryhmien kanssa yhteisen urheilupäivän syksyllä. Sää suosi meitä ja aurinkoa piisasi. Urheilupäivän suunnittelusta vastasi KOTOMA-ryhmien oma ohjaaja. Yhteensä kuusi ryhmää osallistui urheilupäivään.

Harjoituspisteitä oli yhteensä kolme, jossa jokainen ryhmä sai vuorollaan käydä näyttämässä taitonsa. Päivä oli vauhdikas ja kaikin puolin naurua ja iloa täynnä.

Suurin vetonaula oli elefanttifutis. Jalkapalloa isolla jumppapallolla. Laji on monille tuttu, mutta ison pallon perässä juokseminen ei niinkään. Pallon kimpussa saattoi olla kerralla jopa kuusi henkilöä, eikä kaatumisilta ja kompastelulta vältytty. Nauru kaikui koko Leppävaaran urheilupuistossa, eikä puutteellinen suomen kieli ollut kenenkään huolena. Positiivisena yllätyksenä lukutaidon opettaja Jaana Teräslahti osoittautui päivän supertähdeksi. Yksikään pallo ei hänen maalistaan päässyt. Manuel Neuer on saanut vastustajan!

Urheilun merkitystä integraatioon ja osallistamisen työkaluna on tutkittu paljon. Sen positiivinen vaikutus niin sosiaalisen kuin fyysisen hyvinvoinnin kannalta oli nähtävissä meidänkin urheilupäivänämme.

Teksti ja kuva: Gashaw Bibani, KOTOMA-ohjaaja

Laadukas työelämässä oppiminen opiskelijalle, case Omnian catering- ja ravintola-ala

Omnian opettaja Bruno Stalder, opiskelija Hanna Prokhorova ja Vantti Myyrinkodin ruokapalveluesimies ja työpaikkaohjaaja Tarja Brandt kertovat videolla yhteisestä työelämässä oppimisen kokemuksesta ravintola- ja cateringalalla.

Työelämässä oppimisessa tärkeintä on taata, että opiskelija oppii mahdollisimman paljon. Opiskelija on keskiössä ja kaikilla kolmella – opettajalla, opiskelijalla ja työelämän edustajalla on yhteinen päämäärä.

”Oppimisen nälkäiselle tulee antaa enemmän tehtäviä. Se jolla on vaikeampaa, niin sille vähän vähemmän haastavia tehtäviä, että heille tulee myös onnistumisen ilo”, summaa opettaja Bruno Stalder yksilöllisyyden huomioimisen merkityksen.

Video on toteutettu Opetushallituksen Laadunhallinnan koordinaatiopisteen projektissa (2019-2021), jossa edistetään oppimista, tiedon hyödyntämistä ja varmistetaan laadukas ammatillinen koulutus.

Amk-väylä auttaa kohti jatko-opintoja

Veronica Aho
Veronica Aho on työssäoppimisjaksolla Espoon sairaalassa.

Omniassa kaksoistutkintoa varten opiskelevalle Veronica Aholle amk-väyläopinnot ovat tarjonneet hienon mahdollisuuden valmistautua jatko-opintoihin.

”Vastuuopettaja kertoi mahdollisuudesta suorittaa ammattikorkeakouluopintoja, kun valitsin lähihoitajatutkintoni osaamisalaksi sairaanhoidon ja huolenpidon. Nyt olen suorittanut 30 opintopistettä Metropolia-ammattikorkeakoulun opintoja”, Aho kertoo.

Jatko-opinnot tavoitteena 

Veronica Ahon mukaan opinnot ovat olleet sekä vaativia että antoisia.

”Opinnot olivat todella haastavia, mutta on ollut tosi hienoa päästä tekemään niitä. Olen saanut paljon eväitä korkeakouluopintoja varten ja päässyt treenaamaan sitä”, hän tuumaa.

Aho on parhaillaan työssäoppimisjaksolla Espoon sairaalassa, ja valmistuminen on edessä pian toisen harjoittelujakson jälkeen.

”Olen ajatellut, että hakeutuisin jatko-opintoihin syksyllä 2021. Hoitoala innostaa minua todella paljon”.

Aikatauluja ja yhdessä tekemistä 

Veronica Ahon mukaan väyläopintojen suorittaminen vaatii tehokasta aikatauluttamista, mutta antaa todella paljon.

”Olen järjestelmällinen, ja tutustuin pian opintojeni alettua muihin avoimen polun luokkalaisiin. Olemme päntänneet ja välillä vähän panikoineetkin yhdessä, mutta selvisimme kaikki opinnoista. Yhdessä tekemällä selviää, ja opinnoilla on todella paljon hyvää annettavaa”.

Aho suosittelee amk-väyläopintoja vahvasti kaikille kiinnostuneille.

”Jos tuntuu, ettei ehdi tai jaksa, voi opinnot keskeyttää ja jatkaa tutkintoon opiskelua Omniassa. Minulle tämä on ollut todella hienoa ja antoisaa”.

Lue lisää mahdollisuuksista korkeakouluopintoihin Omniassa.

Teksti ja kuva: Milka Mantsinen, Viestintä- ja markkinointipalvelut

Oppisopimuskoulutus vie Mirkan kohti valmentajan unelmauraa

Kuva jalkapalloa pelaavista ihmisistä

Laaja ammatillinen osaaminen tuo varmuutta jalkapallovalmentajan työhön. Espoolaisessa jalkapalloseura FC Hongassa valmentajille tarjotaan mahdollisuus liikunnan ja valmennuksen ammattitutkintoon – uudet opit näkyvät joukkueissa tuoreeltaan. Useita juniorijoukkueita valmentava Mirka Hulkkonen opiskelee valmentajaksi Varalan urheiluopistossa Omnian laajennetulla oppisopimuksella.

Mirkalle valmentajan ura on unelma, jossa yhdistyvät rakkaus lajiin ja lasten ohjaaminen ja innostaminen jalkapallon pariin.

“Nautin valtavasti lasten ohjaamisesta ja siitä, että pystyn antamaan heille eväitä tavoitella omia unelmiaan. On ihanaa nähdä, miten lapset oppivat uutta ja iloitsevat oppimastaan.”

Kunnianhimoiset urasuunnitelmat kysyvät vahvaa ammatillista osaamista, joten Mirka tarttui mahdollisuuteen suorittaa liikunnan ja valmennuksen ammattitutkinto oppisopimuskoulutuksena. Lokakuussa 2019 alkaneet teoriaopinnot ovat lunastaneet odotukset.

Oppisopimuskoulutus mahdollistaa Mirkalle kehittymisen valmentajana ja tutkinnon suorittamisen joustavasti iltapainotteisen työn ohessa.

“Parasta koulutuksessa on, että opin laajasti uutta esimerkiksi fyysisestä ja psyykkisestä valmennuksesta, ravitsemuksesta ja lasten fysiikasta. Lähijaksot herättävät aina paljon ajatuksia ja ideoita. Kun opiskelen oppisopimuksella ja työskentelen samalla, voin hyödyntää uusia oppeja omissa joukkueissa heti”, lasten valmentamiseen suuntautuva Mirka kertoo.

Osaavat valmentajat ovat urheiluseuralle valtti

FC Hongassa halutaan panostaa valmentajien ammattitaitoon, sillä laadukas valmennus takaa vetovoimaisen ja kilpailukykyisen seuran. Laaja valmentajan ammattitutkinto täydentää Suomen Palloliiton UEFA-valmentajakoulutuksia, ja oppisopimuskoulutus on myös taloudellisesti hyvä vaihtoehto urheiluseuralle.

“Koulutus antaa valmentajalle uusia eväitä ja osaamista. Me seurassa pystymme ottamaan valmentajan laajaan rooliin seurassa, kun hän voi suorittaa työn ohessa laadukkaan koulutuksen. Valmentajan ammattitutkinto on monelle valmentajalle tärkeä askel omalla uralla”, valmentaja ja tyttötoiminnan vastaava Ari Innala FC Hongasta sanoo.

Ammattitutkinnon tarjoaminen oppisopimuskoulutuksena on seuralle joustava tapa nostaa valmentajien osaamista, sillä ammattitutkinnon voi suorittaa valmennustyön ohessa. Uudet tiedot ja taidot näkyvät arjen valmennustyössä, jolloin kollegatkin hyötyvät.

Ari korostaa ammattitutkinnon myötä opiskelijalle syntyvää näkemystä valmennuksen kokonaisuudesta.

“Valmentajan on työssään urheilijoiden kanssa otettava huomioon valtavasti asioita, jotka kaikki vaikuttavat toisiinsa. Valmentajan tehtävä on kehittää urheilijoita kokonaisvaltaisesti, ja kokonaisuuden ymmärtämiseen saa eväitä valmentajan ammattitutkinnosta. Esimerkiksi tavoitteet, suunnittelu, toteutus, kehityksen mittarit, urheilijan fyysiset ominaisuudet, henkinen ja sosiaalinen elämä – kokonaisuuden näkeminen ja ymmärtäminen on erittäin tärkeää.”

Sekä Arin että Mirkan mielestä on hyvä, että oppisopimuskoulutuksen teoriaopinnoissa kohtaavat eri lajien valmentajat.

“On arvokasta kuulla, miten eri lajeissa tehdään ja ymmärtää, miksi esimerkiksi koripalloilijat ovat tietyissä asioissa hyviä. Yhdessä voimme pohtia, miten kokemusta voi siirtää toisen lajin pariin. Koulutuksessa syntyvä monipuolinen verkosto on arvokas koulutuksen jälkeenkin”, Mirka painottaa.

Lue lisää oppisopimuskoulutuksesta.

FC Honka ry ja Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia tekevät monipuolista osaamisen kehittämiseen tähtäävää yhteistyötä. Juniorivalmentaja Mirka Hulkkonen opiskelee valmentajaksi laajennetulla oppisopimuksella: oppisopimus järjestetään Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omniassa ja liikunnan ja valmennuksen ammattitutkinnon teoriaopinnot Varalan urheiluopistossa. Espoolainen FC Honka ry on yksi Suomen suurimmista jalkapallon kasvattajaseuroista.

 

Unelma yrittäjyydestä ja lukio-opinnot yhdistyvät onnistuneesti

Krister Alasaarela
Krister Alasaarela tähtää yrittäjäksi.

Krister Alasaarela, 19, on yhdistänyt onnistuneesti opiskelun Espoon aikuislukiossa ja tavoitteen yrittäjyydestä.

”Tulen start-up-yrittäjäperheestä, ja motivaatio ja unelma yrittäjyydestä juontavat juurensa sieltä. Asuin Berliinissä viisi ja puoli vuotta, ja Suomeen paluusta lähtien olen pyrkinyt kohti yrittäjyyttä samalla kun olen opiskellut Espoon aikuislukiossa. Tulevaisuudessa haluaisin perustaa start-up-yrityksen teknologia-alalle.”

Alasaarela on mukana Suomen yrittäjäyhteisöissä ja muun muuassa Aalto Entrepreneuship Societyssa. Hän muun muassa konsultoi yrityksiä markkinoinnin ja liiketoiminnan asioissa.

”Yrittäjäpiireissä mukana oleminen on opettanut, että tekemällä ja olemalla mukana yhteisöissä pääsee eteenpäin ja tekemään sitä, mistä tykkää.”

”Täydellinen ratkaisu” 

Krister Alasaarela valmistuu keväällä ja sitä ennen edessä on vielä kahden aineen kirjoitus ylioppilaskokeessa. Asuessaan Berliinissä Alasaarela opiskeli IB-lukiossa.

Sonja Kurjen kanssa mietimme, mikä olisi paras tapa opiskella IB-lukion jälkeen. Espoon aikuislukiossa pääsin hyvin jatkamaan opintoja”, hän selvittää.

”Aikuislukion opinnot ovat olleet täydellinen ratkaisu minulle. Pystyn suunnittelemaan tekemisiäni ja opinnot joustavat.”

Suunta selvillä 

Krister Alasaarela valmistuu keväällä 2021. Edessä on jäljellä olevien ylioppilaskokeiden kirjoittaminen armeijassa, Upinniemen rannikkoprikaatissa.

”Voin vahvasti suositella aikuislukiota heille, jotka haluavat tehdä töitä tai suunnata kohti yrittäjyyttä samanaikaisesti lukio-opintojen kanssa. Vapaus ja mahdollisuudet tehdä asioita ovat hyvät. Itsenäinen opiskelu vaatii omistautumista, mutta kun tietää, mihin suuntaan on menossa, sitä pystyy helposti paloittelemaan ja siinä voi onnistua”, hän tuumaa.

Lue lisää opiskelusta Espoon aikuislukiossa.

Teksti: Milka Mantsinen, Viestintä- ja markkinointipalvelut

Kuva: Krister Alasaarela

Yrittäjän ammattitutkinto auttoi alkuun yrittäjän uralla

Yrittäjä Markku Hietanen opiskeli Omniassa yrittäjän ammattitutkinnon. Hietanen omistaa vaimonsa Emma Hietasen kanssa WoimanKivi Ky:n. Yritys suunnittelee, toteuttaa ja myy suomalaisesta luonnonkivestä tuotettuja vaginakuulia, hierontakiviä, kivimunia sekä designkoruja.

Markku Hietanen hakeutui terveydellisistä syistä uuteen koulutukseen ja yrittäjäksi. Yrittäjän ammattitutkinto antoi hänelle hyvän pohjatiedon yrittäjänä toimimiseen.

Markku Hietanen

”Antoisinta koulutuksessa oli se, että sai melkein reaaliajassa siirtää oppimansa asiat käytäntöön. Yrityksemme perustaminen ja opintojen aloitus ajoittui melkein samaan ajankohtaan”, kertoo Hietanen.

Yrittäjän ammattitutkinnossa opiskellaan mm. yrityksen rahoitusta, tuotteistamista, myyntiä ja markkinointia sekä tehdään liiketoimintasuunnitelma yritykselle.
”Koulutuksen toteutus, sisältö, ajankohta ja kesto oli täydellisen sopiva omaan elämäntilanteeseeni. Koulutuksen tuomat opit kulkevat yrittäjyydessä mukana melkein päivittäin”, summaa Hietanen.

Tutustu yrittäjän ammattitutkintoon.

Maailmanpuu-installaatio kuvastaa valoa ja ilmastonmuutosta

Yhteisötaide-kurssin opiskelijat kokosivat Kirkkokadun toimipisteen aulaan teoksen, joka kuvastaa ilmastonmuutosta ja valoa näinä talven pimeinä aikoina.

Maailmanpuu-installaatio valmistui Lux Omniaan 23.11.-27.11.20., ja on ollut siitä asti esillä Kirkkokadun B-aulassa.Jäävuori Maailmanpuu-teoksessa

Pilvipuu_maailmanpuu

Kutsu Lux Omnia-tapahtumaan tuli Espoon seurakuntayhtymän yhteisömuusikolta Katja Kankaalta. Koska korona keskeytti omnialaisille tarkoitetun ja kaikkia osallistavan yhteisöllisen taideosuuden Kirkkokadulla, opiskelijat alkoivat suunnitella tapahtuman jakamista ja osallistamista netissä.

Alkusuunnitelmana oli puiden istuttaminen aavikolle, jonka yhteisötaideopiskelijat olisivat rakentaneet Kirkkokadun B-aulaan, ja johon jokainen omnialainen olisi saanut koota parista modulista koottavan ilmastopuunsa. Koska korona ja etäkoulu esti fyysisen osallistamisen,  yhteisötaidekurssilaiset haastavat nyt omnialaisia mukaan yhteisöllisessä tietovisassa, joka on koottu Kahootissa ja Noran piirtämien kuvien, sloganien ja sarjakuvan innoittamana.Kierrätetty kylä Maailmanpuu

Installaatiossa on kolme osaa: keraamisten eläinten asuttama Jäävuori, Kierrätetty kylä ja vaaleanpunainen Pilvipuu, jonka juurella kököttää ohikulkevia tervehtivä Hiirienkeli, koronanalle.

Art Omnian yhteisötaidekurssi I oli pilotti, ja se toteutettiin 7.1.-31.3.2020 yhteistyössä Helinä Rautavaaran museon kanssa Entressessä Espoossa. Tuo kurssi tuotti opiskelijoiden piirtämän 18 kuvan sarjan, ja osallistavan työpajakokonaisuuden, joihin liittyen kaksi Art Omnian opiskelijaa on parhaillaan tekemässä topissa tarinallista kollaasivärityskirjaa Helinä Rautavaaran museolle – kaikille jaettavaksi, myytäväksi tuotteeksi museon myymälään Entresseen.

Seuraavan yhteisötaidekurssin on tarkoitus toteutua vuonna 2021 ja se muotoutuu taas uuden asiakkaan ja opiskelijaryhmän mukaan.

Katso projektin esittelyvideo.

Teksti: Annukka Mikkola

Pukusuunnittelua pelituotantoon – vain mielikuvitus on rajana!

Leni Salminen on parhaillaan Nuorten työpajojen tekstiilipajalla työkokeilussa. Toiminta toteutuu nyt etätyöskentelynä, jolloin itsenäinen työskentely pääsee valloilleen. Leni aikoo vahvasti vaatetusalalle ja onkin hakenut Omnian Tekstiili- ja muotialan perustutkinnon opintoihin.

”Minulla on muutama kaveri, jotka harrastavat videopelien luomista. Heiltä olen usein kuullut, että ”Oispa joku, joka osais suunnitella vaatteita niin tää ei olis niin vaikeeta”. Ylen artikkelistakin saa selville, että pukusuunnittelija pelien tuotannossa helpottaa pelinluojien työtä, ja tuo myös visuaalisesti paljon enemmän, kuin sellainen henkilö, jolla ei ole vaatetusalan silmää ja taitoa.”

”Hyväkin peli voi olla huonolaatuinen visuaalisesti, jos pelin luojat, eivät tiedä esim. miten tietynlainen kangas liikkuu, tai miten kastunut tai kulunut kangas käyttäytyy. Yksityiskohdat ovat pelimaailmassa hyvinkin tärkeitä aitouden luomiseksi.”

Keisaripingviini

keisaripingviini

Pari vuotta sitten Leni suunnitteli huvikseen iltapukumallistoa, jonka inspiraationa olivat erilaiset eläimet. Kuvassa olevan suunnitelman eläin on keisaripingviini.

”Muistan piirtäneeni myös mm. satakielen innoittaman iltapuvun, mutta keisaripingviini on ainoa, jonka olen säästänyt.”

Nahkainen tunika

”Etsin ympäri taloa kaikenlaista pientä sälää mitä voisi käyttää, ja niitähän löytyi paljon: nuppineuloja, leipää, siemeniä, kokonaisia neilikoita, verhoripustimia, alumiinifoliota, maalarinteippiä, laakerinlehtiä, pieniä Nahkainen tunikakiviä, xylitolpastilleja ja ledvalot. Näistä kuitenkin ehdin tänään käyttää vain neljää eri tarviketta alkoholitussien lisäksi.”

”Ensimmäiseksi piirsin paperille ihmisen perusmuodon, sitten hahmottelin asun valitsemaani tarviketta käyttäen ja lopuksi kiinnitin materiaalin kuvaan joko liimalla tai teipillä.”

”Sitten käytin kokonaisia kuivattuja chilipaprikoita. Tuloksena oli punainen, syvä V-kaula-aukkoinen tunika vihreällä helmakoristeella ja halkioilla. Mielestäni tunikasta tuli ihan hauska varsinkin, kun chilin pinta näyttää vähän nahkalta.”

Hohtava yöasusetti

”Seuraavana materiaalina käytin alumiinifoliota. Lopputuloksena syntyi yöasusetti, johon kuuluu shortsit, toppi, turbaani ja takki. Kaikki on siis foliota, vaikka kengät näyttävät glitteriltä. Mielestäni mielenkiintoisin asia tässä suunnitelmassa on se, että vaikka folio on kova materiaali, se näyttää omastaYöpukusetti mielestäni suunnitelman vaatteissa pehmeältä. Mieleen tulee puffer jacket  tyyppinen lopputulos.

Talviaiheinen juhlamekko

Seuraavaksi käytin vanhoja xylitolpastilleja, joista tuli mekolle yläosa ja helmaTalviaiheinen juhlamekko, hiuskoriste ja kenkien koriste. Tässä kohti harmitti, etten piirtänyt mannekiinia lyijykynällä, koska suunnitelmasta näkyy läpi. Tarkoituksena oli siis talviaiheinen mekko, kun pastillit tuovat mieleeni lumihiutaleet. Mekon hameosan kuvittelin vaalean violetista ja harmaasta pehmeästä tyllistä, jota olisin suunnitelmaan käyttänyt, mutta en omista tällähetkellä minkäänlaista tylliä. Käytin siis alkoholitusseja.

Röyhelöinen iltapuku

”Viimeisenä otin esiin ledvalot, jotka osoittautuivatkin aika kivaksi materiaaliksi. Valojen ympärillä on lumihiutale/kukka, perusledvalosuojan sijaan. Lanka on kultaista rautalankaa. Päätin siis tehdä röyhelöiltapuvun, joka on lyhyt edestä ja pitkä takaa. Vasemmalla suunnitelma ilman valoja, oikealla valot päällä.

iltapuku

”Luulen että jatkan joskus ihan muuten vaan tällaisten suunnitelmien tekemistä, kun idea oli niin hauska ja se, että vain mielikuvitus on rajana oli jotenkin vapauttavaa.”

”Itse sain inpiraatiota miltei välittömästi, kun löysin jonkun tarpeeksi pienen asian, jota pystyin käyttämään suunnitelmassa. Mielestäni kaikista suunnitelmista tuli erilaisia ja olen tyytyväinen lopputuloksiin. Ledvalot ja chilit jouduin palauttamaan takaisin paikalleen, mutta onneksi valokuvat säilyvät.”

Teksti ja kuvat Leni Salminen