Vertaismentorointi tutustuttaa tekoälyn mahdollisuuksiin

Tekoälyn mahdollisuudet ovat lähes rajattomat, pohtii Espoon työväenopiston Seniorit tekoälymentoreina -hankkeen kurssille osallistunut Ritva Sundberg.

Ritva Sundberg toteaa opiskelun avartaneen hänen näkemyksiään.

”Tekoäly tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia tehdä hyvää. Ajattelen, että eettiset kysymykset on ehdottomasti otettava huomioon tekoälyn käytössä. Kärjistäen tekoälyllä voi pelastaa maailman, jos sitä käytetään oikein”, hän toteaa.

Seniorit tekoälymentoreina -hankkeen tavoitteena on saada osallistujat motivoimaan ja kannustamaan muita ja käyttämään sekä opastamaan tekoälyn käyttöön esimerkiksi hoitokodeissa.

Hankkeen tavoitteena on kouluttaa 100 senioria vertaismentoreiksi. Osallistujilta ei vaadita aiempaa osaamista asiassa.

Espoon työväenopiston Seniorit tekoälymentoreina -hanke oli mukana Espoon Sellossa järjestetyssä Nettiä ikä kaikki -tapahtumassa elokuussa.

Kurssi kannusti motivoimaan muita

Ritva Sundberg kertoo motivoituneensa jakamaan tietoa ja rohkaisemaan muita tutustumaan tekoälyyn ja erilaisiin laitteisiin.

”Mielestäni tekoälyyn liittyvä asennekasvatus on erittäin tärkeää. Tässäkin eettiset kysymykset ovat tärkeitä. Haluan motivoida ihmisiä olemaan uteliaita ja kiinnostuneita”, hän toteaa.

”Hankkeeseen osallistuminen on vähentänyt epävarmuutta ja selkeyttänyt tekoälyn käsitettä. Suosittelen ehdottomasti kurssia kaikille, joita aihe kiinnostaa tai askarruttaa.”

Hankkeessa tutustutaan muun muassa robotteihin.

Sundberg pohdiskelee robotiikan vaikutusta esimerkiksi suomen kieleen.

”Olisi ehkä ihanteellisinta, jos robottia varten kehitettäisiin oma persoonapronomini. Tällä hetkellä asia on vielä uusi, ja ehkä jossain vaiheessa tämä asia tulee enemmän esiin”, hän tuumii.

Pilotista uudeksi käytännöksi

Kouluttaja Pauli Isoaho kertoo, että kursseilla on muun muassa kokeiltu ohjelmointia.

”Ensimmäistä kertaa Suomessa toteutetussa pilottiryhmässä on ollut osaavia ja motivoituneita opiskelijoita. Tavoitteena on, että tällainen toisia käyttäjiä motivoimaan kannustava malli saadaan entistä laajemmin käyttöön”, hän toteaa.

”Monelle kiinnostus vertaismentorointiin lähtee auttamisen halusta ja kiinnostuksesta osallistua siihen, mitä maailmassa tapahtuu”, hän toteaa.

Hankkeen idea on kehitelty Omnian AI Labissa Espoon Otaniemessä ja sitä rahoittaa Uudenmaan liitto.

Teksti: Milka Mantsinen, Viestintä- ja markkinointipalvelut

Kuva: Teija Hakala, Viestintä- ja markkinointipalvelut

uudenmaanliitonlogo

Mun Oma Omnia: Abdelhamid Daghdugh

Sarjassa seurataan henkilökohtaisia tarinoita opiskelijoiden omnialaisuudesta.

Abdelhamid Daghdugh rakennusalan työtilassaMitä opiskelet ja missä vaiheessa olet opinnoissasi?

Opiskelen Omniassa rakennusalaa. Tein kesällä alan töitä ja nyt näyttää siltä, että valmistun jouluna talonrakentajaksi. Aiemmin kotimaassani hankkimaani osaamista on tunnistettu ja sen vuoksi valmistun nopeasti.

Miten löysit Omnian?

Yhteishaun aikaan etsin netistä rakennusalan koulutusta Helsingin alueelta. Halusin muuttaa pääkaupunkiseudulle. Kuulin kavereilta Omniasta ja siitä, että Espoossa on hyvä asua ja opiskella. Laitoin Opintopolkuun hakemuksen ja sain opiskelupaikan. Sitten piti löytää asunto Espoosta ja vähän aikaa kävin koulua niin että asuin Hämeenlinnassa. Se ei ollut helppoa.

Mitä haluaisit tulevalta uraltasi?

Valmistumisen jälkeen aion tehdä rakennusalan töitä ja hakea mahdollisimman pian ammattikorkeakouluun. Sen jälkeen toivon, että voisin perustaa oman firman, joka toimisi eri puolilla maailmaa.

Mikä on parasta Omniassa?

Omnia on ollut hyvä paikka opiskella. Minulla on todella hyvä opinto-ohjaaja Heidi Laurinen-Nokua ja todella hyvä opettaja Petri Nieminen. Heiltä molemmilta olen saanut paljon tietoa ja aina apua siihen, miten opiskelut ja työt kannattaa hoitaa. Voisin suositella Omniaa ystävilleni ja olen jo suositellutkin, sillä heistä moni opiskelee täällä.

Mitä teet vapaa-ajallasi?

Vapaa-ajalla kuntoilen ja tapaan ystäviä. Joskus teen ruokaa ystävieni kanssa ja syömme sekä juttelemme.

 

Kenen tarinan haluaisit kuulla? Voit ehdottaa sähköpostilla viestinta@omnia.fi.

Kurkkaa kulissien taakse: Vahtimestari Islam Shousha

Kurkkaa kulissien taakse –sarjassa tutustumme Omnian henkilökuntaan. Millaisia ihmisiä Omniassa työskenteleekään?

kurkkaakulissientaakse_islamshoushaOlen Islam Shousha.

Toimin Omniassa vahtimestarina. Päätehtäväni on asiakaspalvelu ja vierailijoiden opastaminen.

Työskentelen Omnian Kirkkokadun toimipisteessä.

Parasta Omniassa on minusta palvelujen monimuotoisuus ja luovasti suunnitellut yleiset tilat kuten aulat, kahvilat ja kokoushuoneet. Suhteet ulkomaisiin instituutioihin ja organisaatioihin ja Omnian markkinointi maailmalle ovat mielestäni hienoja asioita Omniassa.

Suosikkiharrastuksiani ovat lukeminen,bloggaaminen ja matkailu. Minulla on kaksi blogia: Steamships of Egypt ja Explore Tallinn in Arabic.

Kenestä haluaisit tietää lisää? Voit ehdottaa sähköpostilla viestinta@omnia.fi.

Kurkkaa kulissien taakse: Koulutussuunnittelija Anni Kuusela

Kurkkaa kulissien taakse –sarjassa tutustumme Omnian henkilökuntaan. Millaisia ihmisiä Omniassa työskenteleekään?

Olekurkkaakulissientaakse_Anni Kuuselan… Anni Kuusela.

Toimin Omniassa… koulutussuunnittelijana. ”Pyöritän” AvoinOmniassa avointa yliopistoa. Koordinoin myös AMK-väyläopintoja.

Työskentelen… Itätuulentien toimipisteessä.

Parasta Omniassa on… luovuutta ja innostusta henkivä työilmapiiri, yhteen hiileen puhaltavat työkaverit ja opintoihinsa sitoutuneet opiskelijat.

Suosikkiharrastuksiani ovat… etenkin käsityöt ja säännöllinen viikoittainen liikuntaharrastus. Lisäksi on liuta kaiken maailman harrastuksia vähän sesongin mukaan…

Kenestä haluaisit tietää lisää? Voit ehdottaa sähköpostilla viestinta@omnia.fi

Kestävän kehityksen Open Badge -osaamismerkit

Osaamismerkeillä osaaminen saadaan näkyväksi opiskelijan yksilöllisillä opintopoluilla.
Osaamismerkeillä osaaminen saadaan näkyväksi opiskelijan yksilöllisillä opintopoluilla.

Mobiilikesäkoulu järjestettiin yhdeksännen kerran 14.-15.8.2018. Tapahtuma oli toistamiseen Aalto yliopiston Urban Millin tiloissa. Mobiilikesäkoulu 2018 -tapahtuman yhdellä toimintapisteellä olivat esittelyssä Healthy Future -projektin ”Osaamismerkit osana osaamisperusteisuutta”.

Mobiilikesäkoulua on ollut järjestämässä eOppimiskeskus yhdessä mobiilioppimisen verkoston kanssa. Mobiilioppimisen verkoston tarkoituksena on rakentaa kansallista mobiilioppimisen yhteistyö- ja osaajaverkostoa opetussektorille. Tilaisuuteen osallistui Omniasta ­­lehtori Oona Haapakorpi, joka on vastuussa myös hankkeen ammatillisesta sisällöstä.

Kestävän kehityksen digitaaliset osaamismerkit on suunniteltu ravintola- ja cateringalan perustutkinnon osien mukaisesti.  Tästä syystä Healthy Future -kehitysprojekti on laajuudeltaan ensimmäinen laatuaan ammatillisessa koulutuksessa Suomessa.

Kestävän kehityksen digitaaliset Open Badge -osaamismerkit

Kestävän kehityksen digitaaliset osaamismerkit on suunniteltu ravintola- ja cateringalan perustutkinnon osien mukaisesti.  Tästä syystä Healthy Future -kehitysprojekti on laajuudeltaan ensimmäinen laatuaan ammatillisessa koulutuksessa Suomessa.

Kestävän kehityksen osaamismerkit mahdollistavat yksilöllisen etenemisen opiskelijan opintopoluilla ja osaamisperusteisuuden. Sanotaan, että oppiminen on tehokkaimmillaan silloin kun se on monikanavaista ja sosiaalista.

Samalla mahdollistetaan epävirallisen osaamisen tunnistaminen.

Open Badge -merkeillä eli digitaalisilla osaamismerkeillä osaaminen saadaan näkyväksi opiskelijan yksilöllisillä opintopoluilla. Digitaaliset osaamismerkit mahdollistavat erilaisten osaamisten tunnistamisen ja tunnustamisen ja tekevät sen näkyväksi. Toisin sanoen osaamismerkit sujahtavat opiskelijan portfolioon. Osaamismerkit ovat digitaalinen keino näyttää osaamista ja samalla tukevat opiskelijan osaamisperusteisuutta ja itseohjautuvuutta.

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa

Kestävän kehityksen osaamismerkit löytyvät Kokkikillan tutkinnon osittain. Tällöin opiskelijan on helppo ymmärtää, mitä kuhunkin tutkinnon osaan kestävästä kehityksestä pitää osoittaa. Opiskelija voi osoittaa osaamistaan yksittäisten tehtävien kautta tai suorittamalla kokonaisen kurssin itsenäisesti verkossa sivun kautta.

Osaamismerkin edellyttämän osaamisen voit saavuttaa

  1. osallistumalla lähiopetukseen, jonka jälkeen suoritat kestävän kehityksen osaamismerkit,
  2. itsenäisesti opiskelemalla, jonka jälkeen suoritat kestävän kehityksen osaamismerkit tai
  3. todentamalla jo saavutettua osaamista kuvaamalla, millä tavoin hallitset ao. osaamismerkin myöntämisen edellyttämät tavoitteet

Healthy future -hankkeen kestävän kehityksen osaamismerkit on tehty ravintola- ja cateringalan uusiin tutkinnon perusteisiin siten, että pakollisista tutkinnon osista löytyy 20 osaamismerkkiä ja vapaasti valittavista tutkinnonosista löytyy 12 osaamismerkkiä. Lisäksi kuusi osaamismerkkiä löytyy yhteisistä tutkinnonosista (yto).

Nämä kestävän kehityksen osaamismerkit on jaoteltu kolmeen osaan:

Omnian Oona Haapakorpi osallistui mobiilikesäkouluun.
Omnian Oona Haapakorpi osallistui mobiilikesäkouluun.
  1. Sosiaalinen kestävä kehitys (vihreä)
  2. Taloudellinen kestävä kehitys (turkoosi)
  3. Ekologinen kestävä kehitys (sininen)

Näiden 39 osaamismerkin lisäksi luotiin neljä metamerkkiä; Sosiaalinen kestävä kehitys, Taloudellinen kestävä kehitys ja Ekologinen kestävä kehitys. Kun kaikki nämä on suoritettu, opiskelija saavuttaa Kestävän kehityksen mestari -metamerkin.

Healthy future -projekti

The Healthy Food Choices for a Sustainable Future – Healthy future on kansainvälinen Erasmus+ KA2 -hanke (1.9.2016 ‒ 31.10.2018), jonka partnerimaita ovat Suomi, Italia ja Kroatia. Hankkeessa kehitetään yhteistyössä ammattikoulujen ja työelämän välisiä HORECA-alan kestävän kehityksen toimintaympäristöjä lähinnä Suomessa, Kroatiassa ja Italiassa.

Oletko kiinnostunut tietämään, miten kestävän kehityksen osaamismerkit käytännössä toimivat? Haluatko lisätietoja?

Ota yhteyttä: Oona Haapakorpi

043-8244112

oona.haapakorpi@omnia.fi

Oma johtajuus kirkastui koulutuksessa – yrittäjän ammattitutkinto vahvistaa esimiestaitoja

Kiireinen arki vaatii yrittäjältä venymistä ja oman osaamisen kehittämiselle voi olla vaikeaa löytää aikaa. Yritysjohtamisen ammattitutkinnon Omniassa suorittanut Tiia Gynther suosittelee esimiestaitojen kehittämistä kaikille työnantajana toimiville yrittäjille.  

”Yritysjohtamisen ammattitutkinto antoi minulle selkeän käsityksen siitä, millainen esimies haluan olla”, toteaa espoolaisyritys Asticon toimitusjohtaja Tiia Gynther.

Kahdeksan vuotta yrittäjänä työskennellyt Gynther havahtui tarpeeseen kehittää omaa osaamistaan, kun takana oli muutama vuosi esimiestehtävissä.

”Mielestäni yrittäjällä on vastuu kehittää omaa osaamistaan jo työnantajaroolinkin vuoksi”, Gynther sanoo.

”Yrittäjän arki on kiireistä, joten kouluttautuminen vaatii aikataulutusta ja suunnittelua. Kannattaa merkata opiskeluaika kalenteriin. Usein se ei vaadi koko päivää, mutta on tärkeää, että aika on varattuna tätä tarkoitusta varten.”

Tiia Gynther sai koulutuksesta vahvistusta esimiestaidoilleen.

Motivaatio oman osaamisen kehittämisestä 

Keväällä 2018 koulutuksesta valmistunut Gynther on yrittäjäperheestä. Hän uskoo, että koulutus tuo merkittävästi lisäarvoa omaan osaamiseen ja kotoa saatuihin oppeihin.

”Itselleni motivaatio löytyi halusta kehittää omaa osaamista, enkä usko minkään koulutuksen menevän koskaan hukkaan. On tärkeää, että jo opintojen alussa alkaa soveltaa opetettuja asioita omaan työhönsä”, hän toteaa.

Johtamiskoulutus kiinnostaa 

Gyntherillä on taustallaan Omniassa suoritetut merkonomiopinnot ja kokemukset oppilaitoksesta ovat olleet myönteisiä.

”Yritysjohtamisen ammattitutkinnolta hain itseluottamusta ja selkeyttä erityisesti johtamiseen ja pääsinkin koulutuksessa tosi syvälle omaan tekemiseen. Kaikki koulutuksessa esille tulleet toimintatavat ovat olleet sovellettavissa omaan työhön pienessä yrityksessä”, hän toteaa.

Siivouspalveluja tarjoavan Asticon palkkalistoilla on neljä henkilöä.

”Erityisen hyödyllisiä osia koulutuksessa olivat palautekysely omasta johtamisesta sekä oman johtajuuden kehityssuunnitelma. Lähipäivissä oli mahdollisuus myös verkostoitua”, hän toteaa.

”Olen suositellut koulutusta oman yritykseni työnjohdolle ja kaikille kouluttautumisesta kiinnostuneille yrittäjäkollegoille. Ohjaus koulutuksessa oli hyvää ja kokonaisuus oli onnistuneesti toteutettu.”

Lue lisää Yrittäjän ammattitutkintokoulutuksesta.

Haku koulutukseen on käynnissä 10.9.2018 saakka.

Teksti ja kuva: Milka Mantsinen, Viestintä- ja markkinointipalvelut

Kurkistus nuorten työpajalle Kuusiniemeen – syksyn uutuuksina sisustuspaja ja pelisuunnittelupaja

Tekstiilipajalla valmistettiin pandapehmoleluja.

Omnian nuorten työpajat tarjoavat työkokeilua ja kuntouttavaa työtoimintaa 17-28 -vuotiaille nuorille. Suurin osa osallistujista on noin 20-vuotiaita. Pajoilta saa valmiuksia siirtyä esierkiksi koulutukseen tai työelämään. Pajojen aikana ehtii miettimään tulevaisuuden suunnitelmiansa, ja niiden toteuttamiseen saa tukea. Tavoitteet pajoilla ovat yksilöllisiä.

Kauniita linnunpönttöjä puu- ja verhoilupajalta.

Espoon Viherlaaksossa sijaitsevan nuorten työpajan tarjonnassa on useita nuorille hyödyllisiä työpaja-aloja.

Kuusiniemessä sijaitsevat pajat ovat audio- ja videopaja, auto- ja kuljetuspaja, bändi-, ruokapalvelu-, tekstiili-, sekä puu- ja verhoilupajat. Syyskaudella uusina aloittavat sisustuspaja ja pelisuunnittelupaja. Tämän lisäksi tarjolla on myös taidepaja Kirkkonummella ja valmentava paja Kauklahdessa.

Monipuoliset pajamahdollisuudet

Pajoilla on mahdollista tehdä hyvin erilaisia asioita. Videopajoilla valmistetaan videoita ammattimaisen laitteiston avulla. Työskentelyyn lukeutuu muun muassa kuvausta, editointia ja äänityötä. Videopajalla on myös mahdollista suorittaa AV-alan tutkinto oppisopimuksella. Pajalla on mm. valmistettu yhteistyössä Espoon työväenopiston kanssa Samaa unta -elokuva. Elokuva perustuu tositarinaan jatkosodan vuosilta.

Audiopajalla harjoitellaan äänittämistä, miksaamista, masterointia, tapahtumaäänentoistoa ja liveäänityksiä sekä tehdään erilaisia asiakastöitä.

Kädentaitopajoilla puolestaan on mahdollisuus käyttää vapaita käsiä ja olla luova. Esimerkiksi tekstiilipajalla pääsee oppimaan erityyppisiä käsityötekniikoita kuten ompelua, kankaan kuviointia, huovutusta ja erilaisia askartelutekniikoita samalla tarvittaviin koneisiin ja laitteisiin tutustuen. Puu- ja verhoilupajalla valmistetaan pientuotteita, kunnostetaan huonekaluja, maalataan ja remontoidaan.

Ruokapalvelupajalla valmistettiin lounasta.

Bändipajalla pääsee harjoittamaan omia taitojaan musiikin parissa. Bändipajalla harjoitellaan soittamista bändikokonaisuutena, jolloin jokaisella jäsenellä on oma vastuusoittimensa. Pajan tarkoitus on harjoittaa entuudestaan tuttuja taitoja, joten soittamisen tulisi olla entuudestaan tuttua. Pajalle osallistumista edeltää haastattelutilaisuus sekä soitto- ja laulunäytteen antaminen.

Ruokapalvelupajalla kehitetään taitoja ruoka-aineiden käsittelyssä, säilytyksessä ja leivonnassa. Tämän lisäksi harjoitellaan myös siivous- ja puhtaanapitotehtäviä. Pajalla suoritetaan hygieniapassi, mutta muitakin korttikoulutuksia on mahdollista suorittaa. Rakennuksessa sijaitsee myös ravintola Kellari, joka on koristeltu erilaisin käsityöesinein. Pajanuoret valmistavat ravintolan alkukeitot ja salaatit, josta he saavat myös työkokemusta.

Pajoilla valmistettu kanahäkki lähialueelle.

Autopajalla pääsee tekemään erilaisia auton kunnossapitoon liittyviä tehtäviä, kuten rengastöitä, osien vaihtoja ja autojen pesua ja puhdistuksia. Kuljetuspajalla taas pääsee tekemään kuljetustehtäviä, kuten muuttoja, varastokuljetuksia ja yritysten jakelukuljetuksia.

Miten ilmoittautua mukaan nuorten työpajoille?

Pajoille on jatkuva haku, ja hakemus kannattaakin laittaa, vaikka hakuhetkellä kursseilla ei vapaita paikkoja olisikaan. Osa kursseista toimii myös läpi kesän. Voit lukea lisää toiminnasta Omnian työpajatoiminnan sivuilta.

Teksti ja kuvat: Laura Pennanen

Kurkkaa kulissien taakse: Lauri Saarinen

Kurkkaa kulissien taakse –sarjassa tutustumme Omnian henkilökuntaan. Millaisia ihmisiä Omniassa työskenteleekään?

Olen...Lauri Saarinen

Toimin Omniassa… kehittämispäällikkönä digi-, peda- ja kirjaston tiimien esimiehenä. Tehtäväalueeseeni InnoOmniassa sisältyy laajasti oppimiseen, digin käyttöön ja tietoon yhdistyviä kysymyksiä, joihin liittyvien palveluiden parantamisesta olen kiinnostunut ja innostunut.

Työskentelen… Kirkkokadun toimipisteessä, mutta työ vie yhteistyötapaamisten vuoksi usein myös muihin Omnian toimipisteisiin.

Parasta Omniassa on… osaavat ammattilaiset kaikilla toimialoilla ja palveluissa. Mieleeni tulee usein lämmin vastaanotto, jonka sain työt Omniassa aloittaessani. Olin tervetullut. Enimmäkseen työskentelen palveluiden parissa toimivien ja opetushenkilökunnan kanssa; harvemmin suoraan opiskelijoiden parissa.

Suosikkiharrastuksiani ovat… kesäaikaan valokuvaus ja patikointi. Talvella katsellaan kuvia sekä harrastetaan muuta liikuntaa laduilla sekä työväen että muiden opistojen kursseilla, muun muassa Omnian liikuntasaleissa. Jos omnialainen yhdessä tekeminen valokuvauksen parissa kiinnostaa, ota yhteyttä!

Kenestä haluaisit tietää lisää? Voit ehdottaa sähköpostilla viestinta@omnia.fi

Varmuutta ja uramahdollisuuksia erikoisammattitutkinnosta

Jaana Lauronen toimii kauneudenhoitoalan yrittäjänä Helsingissä.

Jaana Lauronen on kauneudenhoitoalan kokenut ammattilainen, jolle Omniassa suoritettu kauneudenhoitoalan erikoisammattitutkinto antoi itsevarmuutta ammattilaisena ja kipinän jatkokouluttautumiseen.

”Päädyin alun perin alalle balettiharrastuksen kautta. Laitoin usein tuttujen hiuksia esityksiin, ja kun sitten aikanaan päätin, ettei minusta tule tanssijaa, hain opiskelemaan parturi-kampaajaksi”, Lauronen selvittää.

Omaa yritystään Helsingissä pyörittävä Lauronen on toiminut niin keikkatyöläisenä kuin sopimusyrittäjänäkin. Nykyisin parturi-kampaajamestari myös meikkaa, stailaa ja valokuvaa. Työn alla on uusi brändi ja parhaillaan rakennetaan uutta verkkosivustoa.

”Olin valtavan innoissani päästyäni opiskelemaan erikoisammattitutkintoa ja sain siitä paljon tukea ammatilliseen kehittymiseen. Kaipasin jotain lisää omaan työhöni ja erikoisammattitutkinto vastasi siihen tarpeeseen”, Jaana Lauronen kuvailee.

Syventävää oppia ja alan tuntemusta

Jaana Lauronen kertoo kiinnostuneensa opintojen aikana erityisesti kosmetiikan kemiasta. Erikoisammattitutkinnon jälkeen hän syventyi siihen enemmän.

”Erikoisammattitutkintokoulutus antoi kipinän kehittää omaa ammattitaitoa entistä pidemmälle. Olen aina ollut kiinnostunut itseni kehittämisestä kouluttautumalla.”

Lauronen valmistui erikoisammattitutkintokoulutuksesta vuonna 2015.

”Tunnen alaa monipuolisesti. Opinnot antoivat entistä enemmän itsevarmuutta ammattilaisena. Olen päässyt myös kouluttamaan muita niiden suorittamisen jälkeen”, hän sanoo.

Yksi opintoihin liittyvä lopputyö oli vuonna 2015 Omnian Nenäpäivän hyväntekeväisyystapahtuman yhteydessä järjestetty hiusnäytös, jonka teema oli neljä vuodenaikaa.

”Se oli tosi kiva ja vaativa rupeama, jonka aikana jokainen opiskelija teki vähintään neljän mallin hiukset”, Lauronen selvittää.

”Vastaavien tapahtumien tekeminen on tässä työssä parasta. Näytöksissä yhdistyvät kaikki osaamisalueeni hiuksista ja meikeistä vaatteisiin.”

Itsenäinen työote on tärkeä

Jaana Laurosen mukaan erikoisammattitutkinto vaatii opiskelijalta itsenäistä työotetta ja ajankäytön organisointia.

”Opinnoissa oli paljon kirjallisia töitä ja lähiopetusta oli suhteellisen vähän. Kun on innostunut alasta ja haluaa kehittää omaa osaamistaan, erikoisammattitutkinto on hyvä valinta. Oppiminen tapahtui monesti silloin, kun etsin itsenäisesti tietoa”, hän sanoo.

Opintojensa aikana Jaana Lauronen työskenteli sopimusyrittäjänä ja teki kolmipäiväistä työviikkoa.

”Opintoihin kannattaa ehdottomasti varata aikaa eikä olettaa, että ne valmistuvat pelkästään omalla painollaan”, hän korostaa.

”Erikoisammattitutkinto-opiskelijalta vaaditaan valmiiksi teknistä taitavuutta. Koulutus antoi myös siihen lisää valmiuksia.”

Oman yrityksen kasvattaminen tavoitteena

Jaana Lauronen on työskennellyt suomalaisten ja ulkomaisten huippujen kanssa. Täydennyskoulutusta ja osaamista hän on hankkinut niin Venäjällä kuin Ranskassa ja on pian lähdössä Lontooseen lisäoppia hakemaan.

”Tällä alalla on ehdottomasti hyvä haluta kehittyä ja tulla koko ajan paremmaksi. Omaa kehittymistä ei kannata rajoittaa”, hän tuumaa.

Tällä hetkellä Laurosen tavoitteena on oman yrityksen kasvattaminen.

”Olen tekemässä valokuvakokoelmaa tekemistäni parturi-kampaajan töistä. Uuden brändin alla yhdistän uudeksi kokonaisuudeksi hiusalan osaamisen sekä meikkaamisen, stailaamisen ja valokuvaamisen”, hän tuumaa.

Erikoisammattitutkintokoulutuksesta Lauronen sai ammatillisen osaamisen lisäksi myös joukon samalla alalla työskenteleviä kollegoja ja ystäviä.

”Ryhmä oli tosi kiva ja osa porukasta tapaa edelleen säännöllisesti.” hän sanoo.

Lue lisää kauneudenhoitoalan erikoisammattitutkinnosta.

www.jaanalauronen.fi

Teksti ja kuva: Milka Mantsinen, Viestintä- ja markkinointipalvelut

Kurkkaa kulissien taakse: Leena Ylevä

Kurkkaa kulissien taakse –sarjassa tutustumme Omnian henkilökuntaan. Millaisia ihmisiä Omniassa työskenteleekään?

Olen Leena Ylevä

Toimin Omniassa palvelupäällikkönä. Vastaan hakeutumispalveluista. Hakeutumispalvelut jakautuvat hakutoimistoon sekä kahteen InfoOmnian asiakaspalvelupisteeseen (Upseerinkadun ja Kirkkokadun InfoOmnia).

Työskentelen Kirkkokadun toimipisteessä ja noin kerran viikossa Upseerinkadun InfoOmniassa.

Parasta Omniassa on oma tiimi ja työkaverit. Erityismaininta työpaikkasählyporukastamme.

Suosikkiharrastuksiani ovat pesäpallo ja sähly. Lisäksi luen ja parhaillaan harjoittelen kitaran sointuja.

Kenestä haluaisit tietää lisää? Voit ehdottaa sähköpostilla viestinta@omnia.fi.