Avoin asenne kantaa pitkälle – Samuli Heikkinen sai rohkeutta Saksan työssäoppimisjaksolta

Samuli Heikkinen kannustaa työssä oppimiseen ulkomailla.

Espoolainen Samuli Heikkinen, 21, aloitti viime vuonna liiketalouden opiskelun Omnian Leppävaaran toimipisteessä.

”Kiinnostuin kansainvälisistä opiskelumahdollisuuksista heti opintojen alussa. Ajattelen, että kun on tällainen mahdollisuus, se pitää käyttää”, hän tuumii.

Kahdeksan viikkoa työssä oppimassa Saksassa Nürburgissa oli Heikkiselle arvokas kokemus.

”Se on sen verran pitkä aika, että elämä ehtii siinä ajassa muuttua normaaliksi hyvine ja huonoine puolineen”, hän sanoo.

”Kokemuksena ulkomaanjakso oli todella hyvä.  Olin tekemässä toimistotöitä kilpa-autovuokraamossa, mikä oli työssäoppimispaikkanakin ainutlaatuinen. Siellä oli henkilökuntaa muun muassa Meksikosta, Hollannista, Etelä-Afrikasta ja Uudesta Seelannista. Kaikille oli itsestään selvää, että työskentelykieli on englanti. Siinä kehittyi myös oma kielikorva, ja aloin muun muassa ymmärtää erilaisia aksentteja.”

Itsenäisyys ja rohkeus vahvistuvat 

Samuli Heikkisen mukaan ulkomaille lähtiessä tärkeintä on avoin asenne ja omien ennakkoluulojen karsiminen.

”Sillä pääsee jo tosi pitkälle. Halusin, että työssäoppimisjaksoni veisi minut pois omalta mukavuusalueeltani. En esimerkiksi ole erityisen kiinnostunut autoista, mutta työpaikka oli mielenkiintoinen. Kokemus antoi rohkeutta ja opetti itsenäisyyttä sekä vastuunottoa”, hän sanoo.

”Menin Saksaan osittain myös siksi, että seuraan tiiviisti saksalaista jalkapalloa. Hankin lippuja matseihin ja sain matsiviikonloput vapaiksi. Sen voimalla jaksoi tehdä töitä, kun oli jotain, mitä odottaa.”

Tavoitteena jatko-opinnot 

Heikkinen on käynyt lukion ennen ammatillisia opintoja. Tavoitteena on valmistua tulevassa vuodenvaihteessa.

”Ammatilliset opinnot ovat aika erilaisia verrattuna lukioon. Olen tykännyt siitä, että teoriaa pääsee soveltamaan käytännössä”, hän toteaa.

Samuli Heikkinen suunnittelee jatkavansa opintoja ammattikorkeakoulussa. Valmistumisen jälkeen tavoitteena on kuitenkin päästä työelämään.

”Uskon, että kokemuksista kansainvälisessä työpaikassa ja ulkomailla työskentelystä on hyötyä tulevaisuudessa. Saksassa minulla oli espanjalainen kämppis, joka kertoi olleensa vaihto-opiskelijana Erasmuksen kautta. Hänen mukaansa ulkomailla opiskelusta tai työskentelystä saatu hyöty voi tulla esiin yllättävissäkin tilanteissa vaikka vuosien jälkeen. Suosittelen ehdottomasti lähtemään kansainvälisille jaksoille, kun se on mahdollista.”

Teksti: Milka Mantsinen, Viestintä- ja markkinointipalvelut

WorkPilotsin avulla töihin – Opiskelijat huolsivat työhallia loma-aikana

Ari Reiman ohjaa Yahye Yussufia ja Tauwil Mohdrashidia.
Ari Reiman ohjaa Yahye Yussufia ja Tauwil Mohdrashidia.

Joukko Omnian opiskelijoita työskenteli syysloman aikana kone- ja metallialan työhallin kunnossapitotehtävissä.

Työskentely oli mahdollista WorkPilots-kokeilun avulla. Omnia on ollut WorkPilotsissa mukana keväästä 2017 alkaen. Kokeilun avulla työllistetään nuoria erilaisiin mikrotöihin. Työt ja työntekijät löytyvät mobiilisovelluksen avulla.

”Opiskelijoita on työllistetty keväästä 2017 alkaen sopivina aikoina. Meillä on käytössä tietty tuntimäärä, minkä mukaan opiskelijoita voidaan työllistää”, kertoo kouluttaja Ari Reiman.

Reimanin mukaan työllistetyt nuoret ovat yleensä samoja, hyviksi työntekijöiksi havaittuja tekijöitä.

”Opiskelijat pääsevät tutustumaan työelämään. Työt ovat muun muassa hallin ylläpitotehtäviä, tavaroiden hyllyttämistä, apukäsinä toimimista ja uusien osien tekemistä. Pääasiassa olen ollut oikein tyytyväinen tekijöiden työpanoksiin”, hän kertoo.

Työkokemusta ja työelämätaitoja 

Mukana kokeilussa olevat opiskelijat ovat tyytyväisiä työmahdollisuuksiin.

”Ari pyysi meitä mukaan. On tietysti kivaa, että saa palkkaa ja pääsee tekemään niin sanotusti oikeita töitä.  Samalla oppii asioita, joita tarvitaan työelämään siirryttäessä”, toteaa Tommi Toikkanen.

Espoolainen Yahye Yussuf, 21,opiskelee Omniassa matkailualaa, mutta kone- ja metallialan tehtävät ovat tuntuneet hänestä kiinnostavilta.

”Hain WorkPilotsissa näihin tehtäviin, ja nautin tästä. Voisin ehkä ajatella tekeväni tätä työtä myöhemminkin”, hän tuumaa.

Myös espoolainen Tauwil Mohdrashid, 18, tähtää kone- ja metallialan töihin.

”Päivärytmi pitää olla kohdallaan, kun aamulla on mentävä töihin”, hän toteaa.

Työturvallisuus on tärkeää 

Ari Reimanin mukaan opiskelijat pääsevät tekemään töitä koko työajan ja näkevät samalla, että oppilaitoksessa tehdään muun muassa huoltotöitä myös loma-aikoina.

Mukana olleiden opiskelijoiden tiedot tallentuvat WorkPilotsiin, ja myös työnantaja näkee sieltä kunkin työhistorian.

Ari Reiman korostaa, että työturvallisuusasiat käydään opiskelijoiden kanssa huolellisesti läpi.

”Tärkeintä on, että työt saadaan tehtyä terveenä, ja töihin tuleminen ja sieltä lähteminen on säännöllistä”, hän sanoo.

”Opiskelijat pääsevät kokeilemaan onnistumisen iloa, ja joku saattaa innostua uudesta alasta.”

Teksti ja kuva: Milka Mantsinen, Viestintä- ja markkinointipalvelut

Yrittäjyysleirillä opittiin kiertotaloudesta

Omnian yrittäjyysleirin osanottajat pohtivat liikeideaa romujen jatkojalostamiselle. Moni osallistujista uskoo yrittämisen oleva mahdollista myös omalla kohdalla.  

Jonna Haltia ohjaa opiskelijoita kiertotalouspelissä.
Jonna Haltia ohjaa opiskelijoita kiertotalouspelissä.

Omniassa vietettiin lokakuussa yrittäjyysleiriä, jonka aikana eri alojen opiskelijat pääsivät tutustumaan kiertotalousyrittäjyyteen.

Omnian Finnsin toimipisteeseen kokoontui 20 opiskelijaa eri aloilta oppimaan kestävään yrittäjyyteen vaadittavista toimintaperiaatteista.

Opiskelijat pelasivat leirillä muun muassa yrittäjyyttä ja kieratotaloutta käsittelevää Circula-peliä, jota oli alustamassa Niina Rossi Syklistä. Opiskelijat pääsivät myös suunnittelemaan kestävään kehitykseen liittyvää yritystoimintaa.

Kestävät toimintatavat kiinnostavat 

Vaatetusalan toisen vuoden opiskelija Katja Mustonen kertoi haaveilevansa yrittäjyydestä.

”Haluaisin toimia yrittäjänä mahdollisimman kestävästi. Esimerkiksi materiaalien käytössä kierrätys tuntuu mielekkäältä ja järkevältä”, Mustonen sanoo.

Yrittäjyysleirin osanottajat olivat Omnian eri alojen opiskelijoita, ja mukana oli niin nuoria kuin aikuisiakin. Osa opiskelijoista oli vasta-aloittaneita, mutta mukana oli myös opinnoissaan pidemmälle edenneitä.

Liikeideaa pohdittiin yhdessä

Opiskelijoiden tehtävänä oli pohtia erilaisia vaihtoehtoja järvenpääläisen osto- ja myyntiliikeyrittäjän tuotteiden jatkojalostamiseen. Liikeideaa jalostettiin iltaan asti, minkä jälkeen raati arvioi liikeidean toimivuuden.

Katja Mustonen haaveilee yrittäjyydestä.
Katja Mustonen haaveilee yrittäjyydestä.

Raadissa olivat mukana Omnian edustajien lisäksi yrittäjä sekä Aino Tissari Nuori Yrittäjyys -yhdistyksestä, Isa Kukkapuro-Enbon ja Henrik Enbom.

Leirille osallistuneet teknisen suunnittelun opiskelijat pitivät leirikokemusta erittäin myönteisenä.

”Yrittäjyys kiinnostaa yhtenä työllistymisvaihtoehtona, ja leirillä on opittu mielenkiintoisia asioita kiertotalousyrittäjyydestä”, totesivat teknisen suunnittelun opiskelijat Kirsi Kannisto, Lasse Hakanen ja Ferenc Kaszoni.  

Yhden yön leirin sekä kahden päivän projektityön avulla suoritettiin yhden opintopisteen verran yrittäjyyttä sekä yksi opintopiste kestävän kehityksen edistämistä.

Leirin järjestelyistä ja arvioinneista vastasivat opettajat Terhi Kokkonen ja Jonna Haltia.

Yrittäjyys on tärkeä osa Omnian opiskelijoiden opintoja. Omnian Yrittäjyyden oppimaisema aloitti syyskuussa uutena oppimisympäristönä kaikille yrittäjyydestä kiinnostuneille.

Lue lisää Yrittäjyyden oppimaisemasta.

Teksti ja kuvat: Milka Mantsinen, Viestintä- ja markkinointipalvelut

Esa Savolainen innostuu kilpailutoiminnasta

Esa Savolainen opettaa Omnian leipurikondiittoriopiskelijoita ja toimii SkillsExperttinä. Hän vastasi haastattelukysymyksiin koskien kilpailutoimintaa ja työtään Omniassa.

Kuka olet ja mitä alaa opetat Omniassa?

Olen Esa Savolainen ja opetan Omniassa leipuri-kondiittoreita iltaisin, pääasiassa aikuisia.

Millainen ihminen olet?

Olen 53-vuotias neljän lapsen isä ja yhden lapsenlapsen vaari. Pelaan lentopalloa espoolaisessa seurassa, jossa toimin myös luottamustehtävissä kuntolentopallojaoston puheenjohtajana. Minulla on leipomoalan työkokemusta yli 20 vuotta erilaisissa tehtävissä, kuten leipurina, työnjohtajana sekä tuotepäällikkönä maahantuojalla. Opettajana olen toiminut yhteensä noin 15 vuotta, josta Omniassa vakituisesti 8 vuotta. Persoonana olen sivusta tarkkaileva, pohdiskeleva, innovatiivinen, huumorintajuinen, joustava ja muut huomioonottava. On vaikea sanoa millainen työkaveri tai opettaja olen, mutta uskon että nuo persoonaa kuvaavat piirteet näkyvät myös opettajuudessa sekä työkaverina.

Esa Savolainen toimii SkillsExperttinä.
Esa Savolainen toimii SkillsExperttinä.

Mikä vei sinut kilpailutoimintaan? Mitä kilpailutoiminta antaa sinulle? Entä opiskelijalle?

Kilpailutoimintaan minut ajoi halu kehittyä ja kehittää. Olen kilpaillut itse sekä opettajana valmentanut opiskelijoita alan kilpailuissa useaan otteeseen. Minulle kilpailutoiminta antaa uudenlaisia haasteita niin kotimaassa kuin kansainvälisesti. Valmentajan toimiminen haastaa ammatillisesti mutta myös antaa erittäin paljon. Valmennuksessa on paljon samaa kuin opettamisessa. Ohjattavien määrä on vain pienempi, joten voi keskittyä paremmin ohjaamiseen.

Uskon, että opiskelija saa kilpailemisesta hyviä kokemuksia, näkyvyyttä, uusia kavereita  niin kotimaasta kuin ulkomailta ja ennen kaikkea mahdollisuuden kehittää omaa osaamistaan.

Olit ensimmäistä kertaa EuroSkills -kisoissa Budapestissa syyskuussa.

Yllätyin nuorten leipureiden taidoista ja siitä, miten rauhallisesti he suorittivat kaikki kilpailutehtävät kymmenien tuhansien kisavieraiden katsellessa. Yllätyin myös siitä, miten upeasti eri maiden nuoret tulivat keskenään toimeen. Suomen maajoukkue oli kuin yhtä perhettä, ja kaikki kannusti toisiaan upeasti.

Kisa oli huikea, innostava ja silmiä avaava.

Viesti kollegoille ja opiskelijoille. Mitä haluat sanoa, miksi sinun mielestä kannattaa olla mukana nuorten ammattiosaajien kilpailutoiminnassa.

Kilpailutoimintaan osallistuminen antaa sekä opiskelijalle että opettajalle mahdollisuuden kehittää itseään ammatillisesti. Kilpailuihin harjoitellessa saa ratkaista erilaisia haasteita, joihin leipomossa tai koulussa ei normaalisti törmää. Kilpailutoiminta haastaa mutta myös palkitsee, vaikka ei menestystä tulisikaan.

Miten näit  yrittäjyyden tulevan esiin kisojen aikana? Vai näkyikö se kisoissa?

Olin niin keskittynyt oman valmennettavani kilpailusuorituksen seuraamiseen, ettei kiinnittänyt yrittäjyyteen liittyviin asioihin.

Mistä unelmoit? Miksi?

Jos mietin kilpailutoiminnan kannalta, niin haluaisin toimia joskus kansainvälisessä kilpailussa eksperttinä eli tuomarina. Haluan olla kehittämässä kansainvälistä kilpailutoimintaa yhdessä muiden maiden eksperttien kanssa. Toki ohessa edistää kotimaan kilpailutoimintaa ja ammatillista opetusta sen kautta.

Teksti: Tuula Kurkisuo

Kuva: Milka Mantsinen, Viestintä- ja markkinointipalvelut

Ammatillisen koulutuksen uudistuminen edellyttää keskustelua ja luottamusta

Uuden ammatillisen koulutuksen asiakaslähtöiset tavoitteet ovat erinomaiset. Toimeenpano on kuitenkin vielä kesken ja oppilaitokset ovat eri vaiheissa. Missä mennään Omniassa? 

Omnian rehtori Maija Aaltola.Valtakunnan mediassa on nostettu huomiota herättäviä otsikoita ammatillisen koulutuksen epäonnistumisista. Ongelmia ei kuitenkaan ole juurikaan avattu ja syitä pohdittu, vaan ennemminkin tyylinä on ollut kärjistää ja yleistää. Vaikka avoin keskustelu on tärkeää, on tapa, jolla sitä käydään, saanut minut ja monet muut ihmettelemään – tunnetaanko ammatillisen koulutuksen laajuutta, kiinnostaako sen kehittyminen aidosti ja ymmärretäänkö yksipuolisen uutisoinnin negatiivisia vaikutuksia?

Omniassa kuten muuallakin, ammatillisen koulutuksen uuden lainsäädännön toimeenpano on kesken. Näin on, vaikka uudistuksen tavoitteisiin uskotaan, tahtoa löytyy, töitä tehdään ja paljon hyviä käytäntöjäkin on jo valmiina. Koulutusmuotojen välisten raja-aitojen kaataminen ja uuden rakentaminen edellyttää onnistuakseen yhteistä keskustelua, ymmärrystä ja näkemystä. Ajattelun ja asenteiden muutos on hidasta ja se etenee eritahtisesti yhteisö- ja yksilötasoilla.

Uusi toimintakulttuuri tarvitsee uusia toimintamalleja, mutta myös vanhojen purkamista. Ketju ministeriöstä yksittäisen opettajan työhön on vielä pitkä ja heikko. Puuttuvat ja muuttuvat ohjeet sekä keskeneräiset järjestelmät haastavat arkea. Uusi vuosityöaika mietityttää. Johtajuus ja esimiestyö ovat lujilla – samaan aikaan uudistumisen kohteena nekin. Toimintakulttuurin muutos koskee kaikkea ja kaikkia. Tapamme reagoida muutokseen on erilaista.

Uudistuksen laajuus huomioiden ei ole ihme, jos oppilaitoksissa tapahtuu ei-toivottaviakin asioita. Niitä tapahtui myös ennen reformia. Tärkeää onkin ymmärtää, että otsikoihin nousseet epäkohdat johtuvat monista eri syistä ja niihin ei ole yhtä helppoa ratkaisua. Kaikki esille nousevat ongelmat pitää kuitenkin ottaa vakavasti, käydä keskustelua ja etsiä ratkaisuja, mutta niiden perusteella on väärin leimata koko ammatillinen koulutus ja sen tarvitsema uudistus.

Omniassa toimintaa on kehitetty reformin tavoitteiden mukaisesti jo ennen lainsäädännön voimaantuloa. Vuonna 2017 koottiin samaan oppilaitokseen kaikki koulutukset ja palvelut. Yksilö- ja yritysasiakkaita haluttiin palvella mahdollisimman joustavasti ilman turhia hallinnollisia siiloja. Pedagoginen kehittäminen ammatillisen koulutuksen, aikuislukiokoulutuksen, vapaan sivistystyön ja muiden koulutusten yhteisenä prosessina on ollut antoisaa. Yhdessä on laadittu opettajan uusi tehtävänkuva ja tunnistettu erilaisia opettajan rooleja. Opiskelijoita opettava, ohjaava ja tukeva joukko on kuitenkin laaja, joten ohjauskokonaisuus on parhaillaan uudelleen suunnittelun alla.

Meillä ei pohdita, kuuluuko tehtäviimme myös heikommassa asemassa olevista huolehtiminen. Ilman koulutuspaikkaa, tutkintoa tai työpaikkaa olevien nuorten ja aikuisten sekä maahanmuuttajien osallisuuden, osaamisen ja työllistymisen varmistaminen on kirjattu kuntayhtymän uuteen perussopimukseen. Karsinnan sijaan pohdimme, miten löytäisimme kaikille hakijoille mahdollisimman soveltuvan ja motivoivan polun osaamisen kehittämiseen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö valtakunnallisissa ja Omnian rakenteissa olisi opiskelijavalintaankin liittyen kehitettävää.

Ammatillisen koulutuksen rahoitusta on leikattu valtakunnallisesti. Omnian rahoitusta on tietysti myös leikattu, mutta henkilöstön irtisanomisilta on vältytty. Leikkaukset näkyvät alijäämäisenä talousarviona. Opiskelijamäärää kasvattamalla, toimintaprosesseja uudistamalla ja resursseja osuvammin kohdentamalla on tavoitteena saavuttaa taloudessa tasapaino vuonna 2020. Jotta tämä kunnianhimoinen tavoite saavutetaan, on vaikuttavuuden ja laadun varmistaminen pidettävä koko ajan keskiössä.

Omniassa opetusresurssia ei määritellä opetettavan asian perusteella. Tutkinnon osiin ja tutkinnon osien osa-alueisiin laaditaan useampia erilaisia toteutuksia opiskelijoiden työpaikalla oppimiseen, ryhmämuotoiseen oppimiseen, joustavaan oppimiseen ja verkossa oppimiseen. Erilaisissa toteutuksissa opetuksen, ohjauksen ja tuen resursointi optimoidaan ensisijaisesti kohderyhmän tarpeen perusteella.

Riippumatta valitusta toteutuksesta, opiskelija etenee aina henkilökohtaisen suunnitelman ja kalenterin mukaan. Kesällä 2018 tehtiin Omniassa linjaus, että päätoimisesti opiskeleville opiskelijoille tulee varmistaa mahdollisuus opiskeluun ja/tai ohjaukseen kaikkina arkipäivinä – silloinkin, kun opiskelijalla on tunnustettu aikaisempaa osaamista, opiskelija haluaa edetä nopeammin tai opetusjärjestelyissä tapahtuu äkillisiäkin muutoksia. Aina näin ei kuitenkaan vielä toteudu, erilaisista syistä, joten kehittäminen tämänkin tärkeän asian osalta jatkuu.

Ammattitaitovaatimukset ja osaamistavoitteet ovat kaikille opiskelijoille samat, riippumatta tavasta, jolla osaaminen on hankittu. Osaamisen arviointi perustuu valtakunnallisiin perusteisiin, jossa on myös määritelty arvosanojen 1-5 kriteerit. Opettaja vastaa pedagogisena asiantuntijana osaamisen arvioinnin toteutumisesta määräysten mukaan silloinkin, kun toisena arvioijana on nimetty työelämän edustaja. Opettajien työn tueksi laaditaan parhaillaan osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelmaa.

Uuden ammatillisen koulutuksen tavoitteet opiskelija- ja työelämälähtöisyydestä ovat kannatettavia. Tavoitteiden toteutumiseen tarvitaan kuitenkin vielä paljon kehittämistyötä sekä uuden oppimista kaikilla tasolla.

Ongelmat tulee ottaa vakavasti, mutta niistä huolimatta, tai juuri niiden vuoksi on pidettävä positiivista ja kehittävää puhetta yllä. Se on ainoa tapa varmistaa luottamuksen säilyminen ammatillista koulutusta kohtaan.

Pidetään tärkeää keskustelua yllä!

Maija Aaltola, rehtori
Omnia

Omnia on Suomen viidenneksi suurin ammatillisen koulutuksen järjestäjä. Meillä opiskelee vuosittain yli 10 000 eri ikäistä ammatillisen koulutuksen opiskelijaa. Opiskelijoista alle 20 -vuotiaita oli vuonna 2017 29%. Perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkintojen lisäksi opiskelijat suorittavat meillä tutkinnon osia, valmentautuvat ammatilliseen koulutukseen tai syventävät ja täydentävät ammatillista osaamistaan. Koulutukseen voi hakeutua yhteishaussa tai jatkuvassa haussa. Lisäksi koulutusta toteutetaan henkilöstökoulutuksena, työvoimakoulutuksena ja oppisopimuskoulutuksena.

Äiti ja tytär tähtäävät markkinointiviestinnän ammattilaisiksi

Noona Mertanen aloitti tänä syksynä opinnot media-alan perustutkinto-opiskelijana. Noona kuvailee opintojen aloitusta kiinnostavaksi. Äiti Paula Mertanen puolestaan opiskelee markkinointiviestinnän erikoisammattitutkintoa. Myös hän on erittäin tyytyväinen tutkinnon sisältöön.

Media-alan ensimmäisen vuoden opiskelija Noona Mertanen, 16, suorittaa Omniassa kaksoistutkintoa.

Paula ja Noona Mertanen nauttivat opinnoistaan Omniassa.
Paula ja Noona Mertanen nauttivat opinnoistaan Omniassa.

”Kun alasta kerrottiin ennen opintoja koulussa, se vaikutti tosi mielenkiintoiselta ja mukavalta. Kaksoistutkinnon tekeminen on ollut yllättävän helppoa eikä niin rankkaa kuin luulin”, Noona kuvailee.

”Heti ensimmäisenä meillä oli kurssi digikuvaamisesta jossa opeteltiin mm. kameran käyttöä. Kurssilla oli parikymmentä opiskelijaa. Esimerkiksi piirustusten tekeminen vektorigrafiikalla on ollut mukavaa ja kiinnostavaa”.

Noonan äiti Paula Mertanen toivoo, että tytär jatkaisi opintoja perustutkinnon valmistumisen jälkeen.

”On hyvä, että tämä aika antaa aikaa miettiä jatko-opiskelumahdollisuuksia”, hän toteaa.

Noona kertoo tähtäävänsä media-alan ammattilaiseksi.

”Esimerkiksi pelisuunnittelu kiinnostaa. Toisaalta voisin harkita vaikka sisustusarkkitehdin uraa”, hän sanoo.

Oppi käyttöön työelämässä 

Paula Mertanen opiskelee Omniassa markkinointiviestinnän erikoisammattitutkintoa.  Mertanen on tyytyväinen opintojensa sisältöön. Koulutussuunnittelijana työskentelevä Mertanen on kiinnostunut yhteiskunnallisesta markkinoinnista.

”Olen erittäin tyytyväinen siihen, että olen valinnut Omnian opiskelupaikakseni. Koulutuksen sisältö on ollut kauttaaltaan erinomainen, ja tavoitteenani on ottaa yhteiskunnallista markkinointia koskevat opit käyttöön työpaikalla”, hän sanoo.

”Yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa ratkotaan ongelmia ja ideoidaan. Oppimistehtävät ja näytöt tehdään työssä, ja samalla ideat lähtevät elämään työelämässä”.

Paula ja Noona Mertanen painottavat saaneensa opinnoista paljon ja kokeneensa ne erittäin antoisiksi.

”Verkoston tuki, koulutuksen huippuasiantuntijat ja opettajien osaaminen ovat antaneet todella paljon”, Paula sanoo.

Noonan tavoitteena on työssäoppimisjakso ulkomailla ja esimerkiksi kuvankäsittelytaitojen entistä syvällisempi oppiminen.

”Oppiminen ja opiskelu ovat meille tärkeitä, ja niihin on aina innostettu kotona. Opiskelu on meille elämän mittainen juttu”, Paula Mertanen summaa.

Teksti ja kuva : Milka Mantsinen, Viestintä- ja markkinointipalvelut

Kurkkaa kulissien taakse: Ohjaaja Ronja Norja

Kurkkaa kulissien taakse –sarjassa tutustumme Omnian henkilökuntaan. Millaisia ihmisiä Omniassa työskenteleekään?

Olen Ronja Norja, markkinoinnin tradenomi, asiakaspalvelun konkari sekä tuleva kasvatustieteilijä.

Toimin Omniassa DigiTutoreiden ohjaajana. Työnäni on järjestää DigiTutor-toimintaa niihin toimipisteisiin, joissa sitä tarvitaan ja rekrytoida sopivat työssäoppijat DigiTutoreiksi. Ohjaan DigiTutoreiden työskentelyä ja oppimista sekä pyrin varmistamaan mahdollisimman antoisan ja opettavaisen työssäoppimisjakson jokaiselle DigiTutorille ja mahdollisimman laadukkaan digituen omnialaisille.

Työskentelen yhdeksässä toimipisteessä, joissa DigiTutorit toimivat: vierailen jokaisen luona noin kerran viikossa. Aika usein minut löytää kuitenkin Kirkkokadulta.

Parasta Omniassa on kehittämisen ilmapiiri. Omniassa saa ideoida ja ehdottaa – ja ideat ja ehdotukset muuttuvat nopealla tahdilla kokeiluiksi ja toimintatavoiksi. Lisäksi Omniassa pääsee tekemään töitä upeiden, asiantuntevien ja inspiroivien ihmisten kanssa!

Suosikkiharrastuksiani ovat kulttuuri ja matkailu. Vaikka ei aina pääsisi ulkomaille asti, teatteriesitys ja ravintolaillallinen kotikaupungissakin voi olla kuin pienen pieni kaupunkiloma keskellä syksyistä arkea!

Kenestä haluaisit tietää lisää? Voit ehdottaa sähköpostilla viestinta@omnia.fi

Kuvallisen ilmaisun koulutus yhdistää uutta ja perinteistä

Omniassa alkaa tammikuussa kuvallisen ilmaisun toteuttajan koulutus. Koulutuksessa opetetaan kuvallista ilmaisua perinteisin ja modernein keinoin.

Lehtori ja kuvataiteilija Sakari Kannosto toteaa, että kuvallisen ilmaisun toteuttajan koulutus valmistaa paitsi perinteisiin kuvallista ilmaisua käyttäviin ammatteihin, myös sellaisiin tehtäviin, jotka ovat vasta tulossa.

”Perinteinen kuvallinen ilmaisu yhdistyy moderneihin työvälineisiin sekä median tekemiseen. Koulutukseen hakeutuvan ei tarvitse olla tietokonenero tai kuvataiteen mestari. Tärkeää on kyky luovaan ajatteluun ja kädentaidot sekä kiinnostus alaan”, hän sanoo.

Kuvallisen ilmaisun toteuttajan koulutus valmistaa media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkintoon. Työpaikka voi löytyä esimerkiksi graafisen suunnittelun parista tai kuvataiteen maailmasta.

Yhdessä opiskelijoiden kanssa tehden

Sakari Kannosto ja lehtori Leena Wiikari toteavat, että Omniassa on erinomaiset mahdollisuudet järjestää kuvallisen ilmaisun koulutusta.

”Meillä on valmiiksi sellaista ammattitaitoa, mitä alan opetustyössä tarvitaan sekä toisaalta tilat, joissa tätä koulutusta on mahdollista järjestää”, Kannosto ja Wiikari sanovat.

Sakari Kannosto ja Leena Wiikari vastaavat kuvallisen ilmaisun toteuttajan koulutuksesta.
Sakari Kannosto ja Leena Wiikari vastaavat kuvallisen ilmaisun toteuttajan koulutuksesta Omniassa.

Kannosto ja Wiikari kertovat työskentelevänsä opiskelijoiden kanssa yhdessä tekemällä. Molemmat ovat työhistoriansa aikana opettaneet kuvallista ilmaisua monipuolisesti. Opettajina toimivat myös media-alan ammattilaiset ja vierailevat taiteilijat.

”Koulutus kiinnostaa muun muassa alanvaihtajia, mutta myös alalla jo työskennelleet vaikuttavat kiinnostuneilta. Koulutus tarjoaa monenlaisia vaihtoehtoja kuvallisesta ilmaisusta kiinnostuneille”, Wiikari ja Kannosto kertovat.

Väylä työhön tai jatko-opintoihin

Opiskelijat voivat odottaa pääsevänsä oppimaan perinteisiä kuvan tekemisen tapoja sekä uutta teknologiaa.

”Koulutuksen aikana on mahdollisuus päästä tekemään esimerkiksi yhteisötaidetta eri tavoilla ja materiaaleilla. Yksi esimerkki voisi olla vaikka muraalin tekeminen. Koulutuksessa voi opiskella perinteistä kuvataidetta tai esimerkiksi mediataidetta”, Kannosto selvittää.

Leena Wiikarin ja Sakari Kannoston mukaan kuvallisen ilmaisun toteuttajan koulutus antaa myös erinomaiset mahdollisuudet jatko-opintoihin.

”Mikäli opiskelija haluaa jatkaa opintoja esimerkiksi korkeakoulussa, koulutus antaa siihen erittäin hyvän pohjan. Toisaalta siitä voi siirtyä myös suoraan työelämään”, Kannosto ja Wiikari tuumaavat.

Kuvallisen ilmaisun toteuttajan koulutus on parhaillaan haettavana jatkuvassa haussa. Koulutus tulee ensi keväänä haettavaksi myös yhteishakuun.

Lue lisää kuvallisen ilmaisun toteuttajan koulutuksesta.

Teksti ja kuva: Milka Mantsinen, Viestintä- ja markkinointipalvelut

Mun Oma Omnia: Jenni Hirvonen

Sarjassa seurataan henkilökohtaisia tarinoita opiskelijoiden omnialaisuudesta.

Jenni Hirvonen, media-ala.

Opiskelija Jenni Hirvonen

Mitä opiskelet ja missä vaiheessa olet?

Opiskelen Media-alan perustutkintoa. Minusta tulee Mediapalveluiden toteuttaja ja valmistun tämän vuoden joulukuussa.

Miten löysit Omnian?

Olen aikaisemmalta ammatiltani kampaaja, mutta astman vuoksi jouduin vaihtamaan toiseen alaan. Piti siis miettiä uusi ammatti, mihin astma ei vaikuta. Nettisivujen tekeminen oli pyörinyt aikaisemminkin mielessä, joten aloitin vain googlettamalla mihin kouluuun kannattaa hakea.  Etsin koulua, missä lähdetään niin perusasioista, kuin suinkin mahdollista. Siksi päädyin Omniaan.

Mitä haluat tulevalta uraltasi?

Tulevalta uraltani haluan aamuja, kun ei ärsytä nousta sängystä ja lähteä töihin. Sen sijaan haluan tehdä sitä, mistä oikeasti tykkään, eli nettisivuja.

Mikä on parasta Omniassa?

Omniassa on parasta oman luokan ilmapiiri ja opettajien ammattitaito.

Mitä teet vapaa-ajallasi?

Vapaa-ajallani näen kavereita, harrastan kunto-muodossa Savatea, lenkkeilen ja luen. Nykyisin kuuntelen myös paljon kirjoja!

 

Kenen tarinan haluaisit kuulla? Voit ehdottaa sähköpostilla viestinta@omnia.fi.

Kurkkaa kulissien taakse: Koordinaattori Mari Ketonen-Kaivanto

Kurkkaa kulissien taakse –sarjassa tutustumme Omnian henkilökuntaan. Millaisia ihmisiä Omniassa työskenteleekään?

Olen Mari Ketonen-Kaivanto.

Toimin Omniassa koordinaattorina. Tehtäväkenttää riittää sopivan moninaisesti eikä yksikään päivä ole vielä ollut samanlainen.

Työskentelen Finnsin toimipisteessä, joka toimii  Omnian oppimisympäristönä ja tuottaa kokous-, majoitus-  ja ravintolapalveluita.

Parasta Omniassa on erilaiset yhdessä toimivat ihmiset, joustava yhteistyö eri tahojen kanssa ja kehittämiseen kannustava ilmapiiri.

Suosikkiharrastuksiani ovat rakentaminen, metsätyöt, pihanhoito ja muut ulkopuuhailut.

Kenestä haluaisit tietää lisää? Voit ehdottaa sähköpostilla viestinta@omnia.fi.