Unelmien oppimisympäristö aikuiseen makuun – Innovatiiviset oppimisympäristöt hanke

 

Avoin aula-tila, Monitoimitalo 13, Tampere
Business Lounge, Kampusareena, Tampereen teknillinen yliopisto

 

 

 

 

 

 

 

 

Minkälaisissa tiloissa aikuiset oppivat, tai haluaisivat oppia? Tuovatko omat kouluvuodet mieleen nostalgisia tunteita pulpetteja ja liitutauluja kohtaan vai päinvastoin, kaipaatko jotain uutta ja erilaista? Ja jos oppiminen tapahtuu vapaa-ajalla, onko oppimisympäristön peilattava sitä?

Viime vuonna Innovatiiviset Oppimisympäristöt hankkeen myötä vierailimme monissa, mielenkiintoisissa paikoissa, tutkimassa erilaisia oppimisympäristöjä. Mieleen ja kuviin taltioitui seuraavia asioita:

Avoimuus

Monissa oppilaitoksissa tai monitoimitaloissa yksi valtti on avoimuus. Avoimet oppimisympäristöt ovat nimensä mukaisesti kaikille avoimia. Yliopistokampuksella tämä saattaa tarkoittaa kirjastotiloja ja monitoimitalossa vaikkapa avoimen käytön tietokonehuonetta. Se voi tarkoittaa tilaa, jossa on mahdollisuus keskustella ja kohdata muita, hakea tietoa, löytää uusi harrastus kokeilemalla uutta, tutustua erilaisiin asioihin tai vaikka istahtaa hetkeksi nauttimaan ilmapiiristä.

Kampusareena, Tampereen teknillinen yliopisto

Muunneltavuus

Tiloja voidaan muutella erilaisiin käyttötarpeisiin mm. kalusteilla jotka muuntuvat pöydästä lavaksi tai vaikka catwalkiksi. Valaistuksella, jonka kirkkautta tai sävyä voi säätää. Siirreltävillä, kevyillä huonekaluilla. Screeneillä, joiden kuvamaisemaa voi muuttaa.

Erilaiset alueet yksin oppimiselle ja ryhmätyölle

Monessa paikassa, jossa vierailimme, oli erikseen huomioitu yksin oppiminen ja ryhmätyöt. Oli pieniä soppia, johon voi vetäytyä rauhassa lukemaan tai kirjoittamaan. Ryhmätiloja eri kokoisia ryhmiä varten. Ryhmätiloja, jossa on valmiit ohjeet seinillä erilaisia ryhmätoimintatapoja varten. Unohtamatta tietenkään isoja saleja, joihin mahtuu suuret massat kerrallaan oppimaan.

 

Kurkistus ryhmätyötilaan, Tampereen teknillinen yliopisto, Kampusareena

Värit, pinnat, tekstuurit

Usein näemme julkisissa tiloissa valkoisia pintoja, neutraaleja värejä ja melko steriiliä otetta sisustuksen suhteen. Vierailuillamme erilaisissa oppimisympäristöissä oli avartavaa huomata, että erilaisilla väreillä, pinnoilla ja tekstuurilla uskalletaan nykyään leikitellä. Voisiko nykyteknologialla tuoda vieläkin uusia värimaailmoita tiloihin?

Avoin tila, Monitoimitalo 13, Tampere

Oman kädenjäljen näkyminen

Ovatko aikuisten oppimisympäristöt helposti liian ”turvallisia” ja ehkäpä tylsiä? Eikö oppilaiden kädenjälki saisi näkyä? Saisiko tiloissa näkyä tekemisen meininki? Vai luovatko neutraalit tilat puhtaan taulun, jossa uuden oppiminen on helpompaa. Toisaalta, kädenjäljen näkyminen voisi inspiroida uuteen tai antaa keskustelunaiheita moneen aiheeseen. Voisiko tilan tai luokan sisäänkäynti jo kuvastaa sitä toimintaa, mitä luokassa harrastetaan?

Sisäänkäynti korupajaan, Monitoimitalo, Tampere

 

Mihin sinä kiinnittäisit huomiota, jos suunnittelisit aikuisen maun oppimisympäristöä? Mitä haluaisit ja mitä ehdottomasti et haluaisi?

Ideoita ja ehdotuksia voi heittää sähköpostitse osoitteeseen: sini.halinen@omnia.fi

 

Sini Hälinen

Aluekoordinaattori, Hakija- ja opiskelijapalvelut, InfoOmnia

(Kaikki kuvat joko Kaisu Hyytiä tai Sini Hälinen)

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *