Verkostosta versoo uutta

Maaliskuun toisella viikolla oli yhteisten aineiden opettajien vuoro kokoontua ihmettelemään AvoinOmniaa Mäkkylän toimipisteeseen. Aihetta lähestyttiin mm. purkamalla aiemmin tehdyn verkko-opetuskyselyn tuloksia ja ideoimalla erilaisia joustavia polkuja ytojen toteuttamiseen. Päivän aikana rakennettiin samalla ytojen kehittämisverkostoa.

Kyselyn tuloksista kävi ilahduttavan selkeästi ilmi se, että verkkoa hyödynnetään yto-opetuksessa jo monipuolisesti. Samaan aikaan tekeminen on ollut aika pitkälti yksittäisten opettajien varassa ja kenties melko yksinäistä puurtamista. Moni olikin kirjannut toiveekseen sen, että verkkomateriaalia päästäisiin työstämään tiimissä, sellaisella pienellä porukalla joka on innostunut asiasta. Tähän tekemiseen haettiinkin päivän aikana nyt joukkovoimaa. Verkon hyödyntämisestä erityisesti kiinnostuneet opettajat saivat käydä ilmiantamassa itsensä, ja nimilista kasvoikin mukavan mittaiseksi. Kaikista aineryhmistäkin saatiin porukkaan edustus.  Tämän opettajajoukon voimin lähdemme nyt yhdessä tuottamaan verkkoon ytoja niin että pakolliset ytot ovat johtoryhmän linjauksen mukaisesti vuoden 2018 aikana verkossa suoritettavissa ajasta ja paikasta riippumatta.

Iltapäivällä porukka kiersi Mäkkylän alakerran huoneissa, joista  jokaisessa ideoitiin jotakin toteutusmallia ytoihin:

  • työpaikalla tapahtuva oppiminen
  • tuetusti verkossa
  • ilmiöpohjaisesti projektina
  • yhdessä aikuislukion ja/tai työväenopiston kanssa
  • ammatillisiin aineisiin integroituna

Jokaisessa huoneessa kirjurit kirjasivat keskustelusta ylös asioita kolmen otsikon alle: Mitä hyvää toteutustavassa on, millaisia haasteita siinä on ja millä edellytyksillä tällaista toteutusmallia voitaisiin lähteä edistämään. Olin itse ilmiöpohjaisessa huoneessa, jossa kehiteltiin vaihtuvan porukan kanssa ilmiömäistä oppimista. Hyvänä ilmiöpohjaisessa oppimisessa nähtiin mm. sen autenttisuus ja opiskelijoiden motivoituminen itseä lähellä olevan konkreettisen asian tutkimiseen. Plussaa oli myös kokonaisuuksien hahmottuminen ja toisilta oppiminen. Haasteita ei juurikaan kirjattu haaste-otsikon alle, vaan sen tyyppiset asiat nähtiin ennemminkin edellytyksinä homman toteutumiselle. Tällaisian edellytyksinä pidettiin sujuvaa tiedonkulkua, opettajien yhteistä suunnitteluaikaa ja oikeanlaista yhteistyömoodia. Nähtiin myös tärkeänä se, ettei tällaista opiskelutapaa voi pilkkoa oppitunnin mittaisiin paloihin, vaan ilmiön tutkimiseen pitäisi saada varattua pidempi jakso, esim. yksi kokonainen jakso.

Päivän  aikana alkoi muodostua myös uuden Omnian ensimmäinen virallinen strateginen verkosto. Verkosto koostuu koordinaatioryhmästä, projektiryhmästä ja erilaisista työryhmistä. Työryhmien teemat nousevat edellä kuvatuista ytojen toteutusmalleista. Verkosto kokoontuu ensimmäistä kertaa huhtikuun ensimmäisellä viikolla, joten saadaan homma käyntiin vielä hyvissä ajoin ennen kesää.

 

 

Taru Kekkonen

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *